Färgen på flötet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgen på flötet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färgen på flötet

Färgen på flötet,spelar det någonroll. om man ska fiska, abbore,Röding,regnbåge och splar någon roll hur flöte ser ut mm??
    I normal fall brukar bara köpa,flöte som flöte tänker jag;-)

Färgen på flötet är olika lätt att se vid olika ljus osv.

Kommentera

Svart topp är grymt bra när det är mycket sol. Fast man får måla själv då det inte finns så många i affären.

Personligen föredrar jag flöten i dova färger...men om det spelar någon roll vet jag inte...

Kommentera

Flötets topp ska ha en färg som DU lätt kan se. Vilken kulör som i det fallet är bäst, beror på ditt färgseende. Jag är röd/grön-färgblind och föredrar gul eller orange signalfärg, speciellt om ljusförhållande är mörka.
        Den del som är under vatten brukar jag ha genomskinlig, vit eller ungefär den kulör videkvistars bark har.
        Öringar vet inte vad flöten är och att det flyter skräp på ytan är naturligt i deras miljö.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tycker gult syns för dåligt vid mulet väder och i motljus, så jag kör mestadels med röd/orange. Har även funderat på, som nån sa, att måla en liten bit av toppen svart.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Röd, gul och svart är de vanligaste kulörerna och täcker det mesta. Men som någon sa: färgseendet kan vara olika,. Känner flera som bara kör gul/svart antenn.

Färgen på själva flötet spelar bara roll om du fiskar på väldigt misstänksam fisk. Oftast då i vatten som är hårt fiskade och där fisken släpps i igen. Fisken ser flötet nedifrån och upp så teorin en del går efter: ljust flöte vid ljushimmel och vise versa. Det finns t.o.m de som målar spötoppen i i ljusare färger som vitt och grått (om de fiskar på ett sätt så att flötet är närs toppen). Skulle tro att det är överkurs om man säger så... :=)

Formen på flötet, bärighet, tjockelek på antenn etc är desto viktigare.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

H. T. Sheringham (1912) förespråkade ett rött flöte eftersom fiskare kan behöva något färgglatt att vila ögonen på. Dessutom tycker han att fiskarens känslor är viktigare än fiskens, eftersom fisken så sällan nappar. Därför ska man välja ett flöte som man själv gillar, oavsett vad man tror att fisken föredrar.
              "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

håller med limnos, annars så tycker jag om fluoricerande oranga, gula färger!
                .
                Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av Wolf33 Visa inlägg
                  Färgen på flötet,spelar det någonroll. om man ska fiska, abbore,Röding,regnbåge och splar någon roll hur flöte ser ut mm??
                  I normal fall brukar bara köpa,flöte som flöte tänker jag;-)
                  Jag tror att färgen på själva flytkroppen i vissa fall kan inverka på om fisken nappar eller inte. Fiskar man djupt så spelar det ingen roll men om betet är 30 - 50 cm under flötet så ser ju fisken det. Naturliga färger (brun, grå och smutsgrön) samt genomskinliga flöten passar bäst då.

Själv fick jag problem vid ett fiskepass förra året. Jag fiskade efter braxen/sutare med lyftmetoden och det var djupt i swimmet. Inga problem, tänkte jag, och använde ett flöte med mörkröd flytkropp... till min stora förvåning så gick abborrar och smågäddor till attack mot flytkroppen!
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Flötet spelar roll! Det får inte vara för snyggt för då hugger fisken flötet!

Hade stora problem med korkade öringar sommaren 04 eller 05....

Kan tillägga att de högg även bäst på extremt stora flugor i sjuka färger som knallgrön, helvit, rött eller gult.... La man ut en glack gnat eller e12a var det svårt.
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76