matchspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

matchspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vänd på hela baletten bara och tänk hur matchspön skulle funka som spinnspön!lika dåligt funkar mjuka spinnspön till att flötmeta..

Kommentera

Originally posted by miinken
      vänd på hela baletten bara och tänk hur matchspön skulle funka som spinnspön!lika dåligt funkar mjuka spinnspön till att flötmeta..
      Jag fattar inte vad du menar. Jag förespråkar inte att flötmeta med spinnspö. Läs en gång till det som jag skrev. Det är ljohan som har det svårt att inse vad karakteriserar ett matchspö och han tycker att ett spinnspö skulle duga till flötmete. Jag bara kom med ett förslag hur han skulle kunna flötmeta med spinnspö.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

menade naturligtvis inget om det du skriver CDan!bara allmänt till dem som tror det går att fiska med ett liknande spö till lätta wagglers..är du med?

Kommentera

Jag ber om ursäkt! Din kommentar kom efter det jag skrev och blev ledsen.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Jag har till och från fiskat sutare m.m sedan mitten av 70-talet. Det går inget vidare att skicka ett 2 grams flöttackel 20 meter med ett karpspö och 0.45, men det går att kasta ett bra missilflöte 10 meter med ett öringspö och 0.17 flätlina t.ex. Jag menar inte på något sätt att det är BÄTTRE än att köra matchspö, vilket jag själv gjort mestadels sedan -80. Vid exempelvis spöbrott har jag blivit tvungen att kompromissa dock utan märkvärt sämre resultat när förutsättningarna är de rätta. Många polare utan matchspö har drillat sutare och braxen utan problem med diverse olika spön. Tror helt och fullt att exempelvis ett Daiwa powermesh zander 9´6", klassat 15-40 g (Felklassat visserligen) är bättre flötmetesspö än de flesta matchspön i 200-kronorsklassen. Hur man än ser på det är det den som håller i spöt som gör största skillnaden.

Kommentera

ja för 200 får du inte mycket till matchspö!men du kan ju inte jämnföra ett spö för 200 med ett spinnspö för mer!jämnför spön i samma pris klass i så fall!du får inte mycket till spinnspö för 200 heller om man tänker så..

Kommentera

Originally posted by Stenbocken
                Jag har till och från fiskat sutare m.m sedan mitten av 70-talet. Det går inget vidare att skicka ett 2 grams flöttackel 20 meter med ett karpspö och 0.45, men det går att kasta ett bra missilflöte 10 meter med ett öringspö och 0.17 flätlina t.ex. Jag menar inte på något sätt att det är BÄTTRE än att köra matchspö, vilket jag själv gjort mestadels sedan -80. Vid exempelvis spöbrott har jag blivit tvungen att kompromissa dock utan märkvärt sämre resultat när förutsättningarna är de rätta. Många polare utan matchspö har drillat sutare och braxen utan problem med diverse olika spön. Tror helt och fullt att exempelvis ett Daiwa powermesh zander 9´6", klassat 15-40 g (Felklassat visserligen) är bättre flötmetesspö än de flesta matchspön i 200-kronorsklassen. Hur man än ser på det är det den som håller i spöt som gör största skillnaden.
                Det har du inte rätt i alla situationer! När man inte behärskar metoden då är det utrustningen som gör det största skillnaden, men efter att man kan den då är det fiskaren som gör största skillnaden.

Och ett 15-40 g spö, även om det är felklassat, kan inte passa fullt ut som matchspö. Att det går att använda det på det visset är en annan sak. Om fisken är på hugget och finns i massor kan man flötmeta med många typer av spö. Även om man tappar mkt fisk, man får upp ändå några.
                Senast ändrad av CDan; 2003-12-09, 17:53.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Miinken: Varför inte det? Om du redan har ett spinnspö för x kr så funkar det bättre än ett matchspö för 200 i många situationer.

Kommentera

Alla vi här vett väll att en rätt anpasad utrustning gör fisket roligare. Sen är de ju inte mycket mer att diskutera!

Kommentera

CD:n: Jag har aldrig påstått att det fungerar fullt ut. Läs vad jag skrivit istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37