matchspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

matchspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by carpfenmazter
    jag tycker att längden är en väldigt stor fördel när det gäller mothugget.. En av de större fördelarna med ett matchspö enligt mig..
    En annan är väl också att det är lättare att styra fisken bort från vegitation och dylikt, bra när man fiskar efter t.ex. sutare.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

mm det är sant också.. Att jämföra ett haspelspö bredvid ett flötspö går helt enkelt inte..

Kommentera

Originally posted by carpfenmazter
        mm det är sant också.. Att jämföra ett haspelspö bredvid ett flötspö går helt enkelt inte..
        Möjligt, men jag som inte har speciellt stor erfarenhet av modernt mete försöker göra det mer än gärna
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Originally posted by ljohan
          Jepp.
          Jag får tacka för hjälpen. Jag tycker ändå att jag sett spön med samma egenskaper (lätt, långt, låg kastvikt) som ett matchspö.
          Du får ursäkta mig om jag säger så men om du inte har sätt ett matchspö du vet inte vad detta innebär, då.

Ett matchspö skall vara lång för att kunna göra mothugg lätt och snabbt. Ett matchspö skall vara vek för att inte slita kroken från fiskens mun och att linan skulle inte brista. Och toppen skulle passa med den flöte som du använder. Jag kan inte säga att jag har sätt ett annat spö som är likadant: jag har minst 15 andra spö av minst 7 olika typer. Inget spö är lika som ett matchspö: antigen dem är en anning styvare, aktionen är annorlunda eller de kastar dåligt lätta tackel.

En sak till: på ett matchspö spöringarna är små i diametern för att kunna ha den noggranhet som behövs när man kastar lätta tackel. En tunn lina leds bättre genom små ringar.
          Senast ändrad av CDan; 2003-12-08, 23:04.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

CD:n: Öhhh.. Jag svarade inte dig utan ljohan. Jag menade bara att han antagligen inte skulle hitta ett spö med ett matchspös egenskaper som inte ÄR ett matchspö. Som vanligt går det utmärkt att utöva mycket av det fisket ett matchspö är avsett för med i princip vilket spö och rulle som helst, men ett matchspö är optimerat för just flötmete. Att man skulle hålla sig till 3 lbs-linor är ju en ren överdrift. Rent av dumdristigt att fiska stora sutare i vegetationsrikt vatten med så tunn lina t.ex. I Sverige är det inte många fiskar som skyggar för 0.20 mig veterligen..

Kommentera

Originally posted by Stenbocken
              CD:n: Öhhh.. Jag svarade inte dig utan ljohan. Jag menade bara att han antagligen inte skulle hitta ett spö med ett matchspös egenskaper som inte ÄR ett matchspö. Som vanligt går det utmärkt att utöva mycket av det fisket ett matchspö är avsett för med i princip vilket spö och rulle som helst, men ett matchspö är optimerat för just flötmete. Att man skulle hålla sig till 3 lbs-linor är ju en ren överdrift. Rent av dumdristigt att fiska stora sutare i vegetationsrikt vatten med så tunn lina t.ex. I Sverige är det inte många fiskar som skyggar för 0.20 mig veterligen..
              Jag ber om ursäkt! Jag trodde att du driver med mig på nåt sett!

Min intryck är så: man kan använda nästan vilket spö som till vilket fiske som helst. Men först skall man köpa dem sakerna som passar best till det fiske som man vill bedriva och efter si så där 15 år man kan förenkla sin fiskande genom att köra med några få spö till allt fiske som man gör. Som nybörjare skall man ha saker som passar till ändamålet. Efter man har lärt sig metoden kan man förenkla.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Det som jag ville säga är att om man behärskar tekniken man kan kompensera utrustningens brister genom sin användning av den. Alltså ett styvt spö kan man "hjälpa till" genom att man dämpar med hjälp av handleden, till ex. Men man får lära sig först på riktiga grejor.

Kunskaperna skaffas med mkt möda och pengar.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

CD:n: Oki. Fast jag har rakt motsatta inställningen. Verkar både dyrt och småkorkat att köpa specialspön för fiske man kanske bara testar eller kör väldigt sällan. När jag fastnat för något inom fisket försöker jag att skaffa en så anpassad utrustning som möjligt, men fiske jag utövar sällan ser jag ingen anledning att lägga ut mer än nödvändigt på. Självklart blir det lite svårt att nöja sig med muminkvalitet på grejorna om man är van vid customgrejor. Rätt metod i rätt vatten är ju det som är viktigt ändå..

Kommentera

Ljohan: Om det är sutare du tänkte testa lite, så går det utmärkt med en vanlig niofotare. Med ett bra missilflöte med lång antenn kommer du att få hyfsade kastlängder i vilket fall. Där jag fiskar sutare behös sällan kast längder över 12-15 meter och oftast mycket kortare än så. Du kommer inte att dra kroken ur munnen på en sutare vid mothugg heller om du har lite känsla.. Känn lite på om du gillar skymmnings- och gryningsfiske efter rödögonen innan du investerar i ett dyrt matchspö.

Kommentera

Du har rätt.

Nej, jag menar inte det. Man får köpa special utrusning för den fiske som man satsar mest på. För den fiske som man bedriver sällan man får improvisera. Till ex för isfike jag hat byggd själv ett spö av en spötopp som jag bytte ringarna och monterade handtag. För jiggfiske använder jag mina spinnspö med kastvikt på 5-15 gr och 10-40 gr och med mjuk aktion. Men för mete och spinn har jag "riktiga" spö. Jag har inte sparat på nåt.
                      Tight lines!
                      CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar