matchspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

matchspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• matchspö

Att ett matchspö är lämpat och optimerat för flötmete vet jag om, men var har spöt för fördelar i jämförelse med ett "vanligt" spö med samma specifikationer (längd, kastvikt, aktion) ?
    Vad är det som gör spöt till ett matchspö?
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

I en av mina fiskeböker står: ett matchspö är ett vekt spö för fiske med stickflöte eller wagglerflöte. Dem är 12-14 fot, av kolfiber eller boron. Dem är lätta. De är gjörda för att användas tillsammans med linor med brottstyrka på upp till 1,5 kg. Matchspön finns i två utförande: för fiske med stickflöte (har en förstyvning i toppdelen som ger dem än nöjsamoch snabb aktion för att det skall vara lätt att lyfta linan från vattnet och att kroka fisken med en obetydlig handledsrörelse) och med wagglerflöte (som har en mer genomgående aktion, huvudsakligen därför att wagglerfiske kräver långa rörelser med spöt vid mothugg eftersom det som regel ligger en hel del löslina på vatten, och ett spö med styv toppaktion är inte lämpligt för den typen av mothugg eftersom linan går lätt av och ett mjukare spö absorberar kraften vid mothugg).

Stickflöte är ett flöte som fästes till linan bådde i toppen och i botten. Waggler flöte fästes bara i botten och då mkt lina ligger lös under eller på vatten.
    Senast ändrad av CDan; 2003-12-08, 09:18.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Det blir nog svårt att hitta spön med de egenskaperna som inte är ett matchspö. Det är i grund och botten ett spö avsett för lätta flöttackel och relativt tunna linor.

Kommentera

På kort distans kan man ha lite vad som helst. Men ska man pricka rätt på avstånd med ett lätt flöttackel så lär man ha ett riktigt matchspö.
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Originally posted by Stenbocken
          Det blir nog svårt att hitta spön med de egenskaperna som inte är ett matchspö. Det är i grund och botten ett spö avsett för lätta flöttackel och relativt tunna linor.
          Det syns att du har inte förstått eller har inte hängt med. Du motsäger dig själv: du menar liksom att många spö kan vara klassade som matchspö efter "mina" kriterier men samtidigt skriver du att ett matchspö är avsätt för lätta tackel och tunna linor. Och det är precis det som jag skriver.

Då får jag jag hjälpa dig på traven och förklara mer ingående. Om vi läser mellan raderna ett matchspö skulle vara:
          - lätt, för att orka fiska med det hela dagen
          - långt och vekt, för att kunna kasta lätta tackel med tunna linor (långt för att kunna kasta lätta tackel långt, och vekt/mjukt för att linan inte skulle bli av när man kastar eller gör mothugg)
          - ett matchspö för fiske med stickflöte har en aktion mellan parabolisk och topp, för det mesta parabolisk aktion
          - ett matchspö för fiske med wagglerflöte har en aktion mellan mjuk och parabolisk, för det mesta hel aktion/mjuk
          - ganska vekt/mjukt, alltså för tunna linor och för att kunna drilla fisken på närdistans (att dämpa fiskens knyckar).

Och spöna som inte har alla dem kvalitéer är riktigt många. Du kan inte komma med ett tungt, långt och kraftigt spö (avsätt för gäddfiske) och säga att det är matchspö. Klart att du kan flötmeta med andra spö än matchspö men det kan vara obekvämt och tröttsam (pga att spöt är tungt), svårt att fiska med(pga för styvt spö) eller svårt att kasta med (pga spöt är för kort eller för styvt, eller både och).

Limnos, du har rätt och du har fel. "Med lite vad som helst"-spö är ganska svårt att flötmeta med. Det spö som man kan flötmeta med är ett känsligt och längre spö: för 2-15 gr kastvikt och 9-12". Och sådana är inte så vanliga. Klart att man kan flötmeta med "med lite vad som helst"-spö. När jag var liten flötmetade jag med ett spö av säv/bambu eller en rak gren/kvist av ett lämpligt träd eller en buske (det skulle vara ett segt material). Men den fas har jag passerat för länge sedan.

Och om vi vill att diskutera vilka spö skulle vara lämpliga, det är en annan femma. Men han, ljohan, ville veta bara vad är det som gör att ett spö är machtspö.

Det som jag skrev var ifrån en bok och det var sent på natten och jag ville inte skriva för mycket. Jag var trött.

Jag hoppas att det är tydligare nu.
          Senast ändrad av CDan; 2003-12-09, 10:27.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jepp.
            Jag får tacka för hjälpen. Jag tycker ändå att jag sett spön med samma egenskaper (lätt, långt, låg kastvikt) som ett matchspö.

Kommentera

du märker skillnaden om du skulle prova och jämföra ett matchspö och dem spön med samma kastvikt mm som du menar.

Kommentera

Originally posted by miinken
                du märker skillnaden om du skulle prova och jämföra ett matchspö och dem spön med samma kastvikt mm som du menar.
                Jo, säkerligen
                Du verkar meta en del och har troligen själv testat, du får gärna tala om skillnaden

Kommentera

det är ungefär som dem skrivit tidigare.men som sagt matchspön är special tillverkade för just flötmete.lika så som ett jerkspö är ett jerkspö!svårare är det inte.

Kommentera

Du har väl rätt. Å andra sidan finns det väl ändå inte "vanliga" spön som har samma specifikationer som ett jerkspö. Möjligen har ismetespön det, men inte riktigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37