Problem med betesfisk som lossnar vid utkast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med betesfisk som lossnar vid utkast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med betesfisk som lossnar vid utkast

Hej!

Jag bottenmetar en del med dött bete som till exempel mört. Kör oftast med en "fast rigg" eller vad det kallas. Alltså har jag en tafs från huvudlinan som jag fäster ett stort sänke på. Längst ut på huvudlinan sitter således en ståltafs med 2 st trekrokar.

Nu till problemet. När jag vill kasta ut långt så resulterar det ganska ofta i att betesfisken släpper ifrån krokarna eller åtminstone från en av krokarna. Jag har hört att det finns PVA tråd som man kan binda upp hela paketet med på något sätt så att det inte släpper.

Är jag på rätt spår? Är det PVA tråd jag ska använda mig av? Isåfall, hur binder jag detta på bästa sätt för att inte fisken ska ramla av vid utkast?

Tack!

En enkel grej som brukar funka är att du trär en bit av en gummisnodd över krokspetsen och ned över hullingen.
    Brukar funka bäst med den större/tjockare modellen av g-snodd. Klipp till den i halvcentimeters bitar.
    Brukar hålla kvar betesfisken bättre.
    www.teamwengrud.se

Kommentera

Ok,

Jag tror dock inte det är detta som är problemet riktigt. Fisken åker inte av kroken så att säga utan den stora kraft som blir på fisken vid utkastet gör så att kroken "slits" bort från fisken så att säga. Så att ibland blir det bara en köttbit från fisken som hänger kvar på kroken :S

Kommentera

Sätt fast en gummisnodd (hårt lindad - några varv) runt fiskens stjärtspole. Fäst tacklets övre krok (den närmast huvudlinan) under gummibandet. Nu kommer kroken inte lossna.

Den andra kroken (som är fastsatt närmare bestesfiskens huvud - exempelvis på sidan av fisken) kommer inte att lossna eftersom den största delen av kraften vid utkast ligger på "kroken under gummibandet".
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

kastteknik

Är du van att kasta med haspel (snärtar iväg betet) är det lätt att betesfisken glider av om du kastar på samma sätt. Försök att använda en lugnare svepande teknik som vid tex jerkfiske med tunga beten.
          LUDDE

Kommentera

Du kanske har ett kort spö?? då är det svårare att "svinga" iväg betesfisken...kör själv med ett 3meters spö har sällan problem med att fisken lossnar 1 på 20 kast kanske å då kör jag med 1st trekrok

Kommentera

Nä kort spö är inte problemet, har 12fot. Jag tror de e tekniken som felar, får försöka kasta med lugnare svepande kast, men det känns svårt att få till långa fina 50 meterskast med ett lugnt svepande kast

Kommentera

Detta problem löser du lätt!

Om du använder två stycken trekrokar så kan du sätta gummiband runt fisken och den kroken som är närmast stjärten på betesfisken.

Men det enklaste sättet (vare sig du fiskar med flera trekrokar eller en ensam) är att göra en enkel loop (ögla helt utan knut) med tafsen runt stjärtspolen på betesfisken. Det kanske låter svårt och konstigt men är verkligen busenkelt!

Tafsen rätar ut sig om betesfisken ramlar sönder under drillning.

Då kan du snärta iväg betet ordentligt om du vill!
                Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Tack för tipset. Jag ska testa köra en loop på tafsen nästa gång och se om det funkar bättre. Man borde ju även kunna göra en ögla med stoppknut av en separat lina och dra åt runt stjärtspolen/tafsen istället för gummiband.

Kommentera

ok ska du kasta 50 meterskast så då förstår jag att du har problem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37