Ursprungligen postat av Mattias.A
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
långspö
Collapse
X
-
Mete framför allt!
www.Metetorget.com
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggDet där var väl en sanning med modifikation.... Trabucco har inte Swedbait som svensk agent längre. Det är Gladsax som gäller numera. Skall ni ha reservdelar så skulle jag kontaktat Gladsax för att hitta en lämplig återförsäljare.
Har man däremot en äldre modell så är det svårt att få tag på reservdelar på kort tid. Det gäller alla märken och fabrikat.
Kvallité och tillverkningsland: Det är många som utvecklar sina spön i Kina numera. Bra saker dessutom. Dock tror jag att Trabucco fortfarande är en stor kund hos Italica, en av de italienska spötillverkarna. En hel del kommer från Kina också.
Tja det måhända att vi har olika uppfattning om den saken...
Jag är bosatt ca 2 mil från Forsheda där Gladsax fiske, har sitt lager och har besökt Mats & Peter flera gånger då jag handlar all min utrustning därifrån så det var ingen jätterevolutionerande nyhet du leverrerade.
Vad det gäller Trabucco så har dom mycket bra utrustning med hög kvallitet.
Jag har själv flera olika spöserier från trabucco som jag är väldigt nöjd med men det är likförbaskat så att dom är oerhört dåliga på att leverera både reservdelar och annat i rätt tid och ibland inte alls.
Vad du menar med kort tid kan jag inte svara på men 1 år är för mig ganska lång tid.
Enligt ganska väl insatta källor så har trabucco till skildnad frå tex Cassini ingen som helst egen tillverkning utan köper in allt utifrån (Kina bland annat)
Men vad vet jag...
Vidare så har jag ett tips till den ursprungliga trådskaparen. Om du vill ha tag i ett bra och prisvärt spö i 6-7 metersklassen så kontakta Norsjö fiskeklubb, dom har ett eget spö som dom kallar för norsjöspöet (tror jag) ca 500-700 kr tror jag att det kostar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inläggTja det måhända att vi har olika uppfattning om den saken...
Jag är bosatt ca 2 mil från Forsheda där Gladsax fiske, har sitt lager och har besökt Mats & Peter flera gånger då jag handlar all min utrustning därifrån så det var ingen jätterevolutionerande nyhet du leverrerade.
Vad det gäller Trabucco så har dom mycket bra utrustning med hög kvallitet.
Jag har själv flera olika spöserier från trabucco som jag är väldigt nöjd med men det är likförbaskat så att dom är oerhört dåliga på att leverera både reservdelar och annat i rätt tid och ibland inte alls.
Vad du menar med kort tid kan jag inte svara på men 1 år är för mig ganska lång tid.
Enligt ganska väl insatta källor så har trabucco till skildnad frå tex Cassini ingen som helst egen tillverkning utan köper in allt utifrån (Kina bland annat)
Men vad vet jag...
Vidare så har jag ett tips till den ursprungliga trådskaparen. Om du vill ha tag i ett bra och prisvärt spö i 6-7 metersklassen så kontakta Norsjö fiskeklubb, dom har ett eget spö som dom kallar för norsjöspöet (tror jag) ca 500-700 kr tror jag att det kostar.
Intressant att Gladsax säljer direkt till slutkunder... inte så roligt för butiksägare som köper därifrån men för dig förståss Är själv uppvuxen i Småland och mitt nuvande lager är några mil därifrån.
Kommer informationen från en förre detta arg agent så är det värd nada. I övrigt kommenterade jag aldrig Trabuccos leveranser och leveranstider. De kan mycket väl kassa.
Däremot kommenterade jag tillverkning. Trabucco, Milo, Colmic, Tubertini etc etc tillverkar inga egna spön. Det är väldigt få som gör det. Man designar sina spön tillsammans med en tillverkare. Reglass, iTalica etc. Det är väldigt få som gör egna spön. FAPS, franska Lerc, möjligen någon till, tillverkar och har egna spöserier men tillverkar också åt andra märken. Daiwa gör bara sina egan spön och de är vad jag vet unika. Möjligen att Shimano också gör en del helt eget.
Cassinis spön gjordes tidigare på "Julia rods" fabrik. Vad jag hört görs de fortfarande där. Den lilla propduktion Cassini står för kan knappast få en egen fabrikstillverkning att gå runt. Kanske Cassini köpt in sig i deras produktion eller att Julia Rods har Cassini som ett varumärke. Men det är bara spekulationer från min sida....men tar man en titt på Cassinis hemsida eller katalog lär det stå "Italica" eller "Julia Rod" någonstans.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggOk, du förvillade allt mig med att hänvisa till Swedbaits hemsida... Men jag förstår nu att det var "info", eller skall vi säga propaganda, om Cassini du hänvisade till.
Intressant att Gladsax säljer direkt till slutkunder... inte så roligt för butiksägare som köper därifrån men för dig förståss Är själv uppvuxen i Småland och mitt nuvande lager är några mil därifrån.
Kommer informationen från en förre detta arg agent så är det värd nada. I övrigt kommenterade jag aldrig Trabuccos leveranser och leveranstider. De kan mycket väl kassa.
Däremot kommenterade jag tillverkning. Trabucco, Milo, Colmic, Tubertini etc etc tillverkar inga egna spön. Det är väldigt få som gör det. Man designar sina spön tillsammans med en tillverkare. Reglass, iTalica etc. Det är väldigt få som gör egna spön. FAPS, franska Lerc, möjligen någon till, tillverkar och har egna spöserier men tillverkar också åt andra märken. Daiwa gör bara sina egan spön och de är vad jag vet unika. Möjligen att Shimano också gör en del helt eget.
Cassinis spön gjordes tidigare på "Julia rods" fabrik. Vad jag hört görs de fortfarande där. Den lilla propduktion Cassini står för kan knappast få en egen fabrikstillverkning att gå runt. Kanske Cassini köpt in sig i deras produktion eller att Julia Rods har Cassini som ett varumärke. Men det är bara spekulationer från min sida....men tar man en titt på Cassinis hemsida eller katalog lär det stå "Italica" eller "Julia Rod" någonstans.
För övrigt så propagerar jag inte för något märke men om jag inte är helt ute och cyklar så stälde Mattias A en fråga om tips på ett bra långspö.
Jag har tipsat om Swedbait, Norsjö och Colmic.
Kontaktar han någon av dessa så lär han få svar på alla sina frågor.
Den enda bittra agenten jag har varit i kontakt med verkar vara dig då du tydligen handlar med trabucco, annar förstår jag inte din upprördhet...
Kommentera
-
He he. Ett storm i ett vattenglas. Du får allt läsa inläggen igen. Sorry du uppfattat något som ett personligt angrepp. Ville bara reda ut en del fakta.
- Jag handlar INTE med Trabucco och jag personligen är jag inte dem minsta upprörd oavsett om du fått handla direkt hos Galdsax eller inte. Men andra handlare som köper av Gladsax hade blivit det. Ingen bra PR för Gladsax i sådana fall. För deras skull är det bra att det blivit utrett.
- Jag menade att det som stod på leverantörens hemsida är "proppaganda" och inte information. Inte att du proppagerade (medvetet).
- Mattias ville ha råd. Du avrådde från Trabucco i första inlägget eftersom de var kassa på att leverera reservdelar för att de bara importerade från Kina. Sedan hänvisade till Swedbait hemsida för mera info .... Tipsade om Norsjö och berättade att Cassini tillverkade sina egna spön. Jag tyckte bara att en del som stod där inte stämde och ville klargöra det. Om något av det jag skrev inte stämmer så är jag tacksam för feedback.Senast ändrad av benste; 2009-05-19, 07:22.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggHe he. Ett storm i ett vattenglas. Du får allt läsa inläggen igen. Sorry du uppfattat något som ett personligt angrepp. Ville bara reda ut en del fakta.
- Jag handlar INTE med Trabucco och jag personligen är jag inte dem minsta upprörd oavsett om du fått handla direkt hos Galdsax eller inte. Men andra handlare som köper av Gladsax hade blivit det. Ingen bra PR för Gladsax i sådana fall. För deras skull är det bra att det blivit utrett.
- Jag menade att det som stod på leverantörens hemsida är "proppaganda" och inte information. Inte att du proppagerade (medvetet).
- Mattias ville ha råd. Du avrådde från Trabucco i första inlägget eftersom de var kassa på att leverera reservdelar för att de bara importerade från Kina. Sedan hänvisade till Swedbait hemsida för mera info .... Tipsade om Norsjö och berättade att Cassini tillverkade sina egna spön. Jag tyckte bara att en del som stod där inte stämde och ville klargöra det. Om något av det jag skrev inte stämmer så är jag tacksam för feedback.
Om du menar Swedbaits hemsida när du talar om propaganda så är det något som får stå för Lenartsson och Trabucco. Jag baserar mina åsikter helt på mina egna erfarenheter av utrustning och leverantörer. Vidare så har jag regelbunden kontakt med Gladsax och om du snackar med dom så är dom inte heller supernöjda med Trabuccos service gentemot dem som kund.
Vad det gäller var och hur alla spön tillverkas måste jag säga att jag i ärlighetens namn skiter i då det är kvalliteten, priset och kundservicen som avgör var och vad jag handlar. I dagsläget så fiskar jag med spön från Colmic, Trabucco, Cassini samt Daiwa sen får du tolka mig och mina åsikter/tips till trådskaparen/råd i största allmänhet hur du vill...
väl mött/Emil
Kommentera
-
Precis...
Sorry Mattias att jag okuperade tråden. Du frågade faktiskt inte alls om märken, tillverkning etc utom om egenskaper på spön och tackel. I got carried away, så att säga.Senast ändrad av benste; 2009-05-19, 13:51.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 882 visningar
0 gillar