långspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

långspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• långspö

Har ett tag varit inne på att satsa på matchmetet men kommit fram till att långspö passar mig och itt fiske mycket bättre, men har en del bekymmer.....

Som det e nu så kör jag dels med 2 spön 3 och 5 M , bägge 2 billiga abu spön för 50-100 kr och darts 1, 2, 3g flöten, darts 0,10-0,16 krok och 0,20 lina.

Problemt som jag ser det är dels att jag missar krokningen på många napp och dels så tappar jag c.a 35% av dom krokade.

Ska jag byta till tunnare lina, mindre krok eller vad??

Vad skiljer billiga och dyra långspö??

Vilket är att föredra mjukare eller styvare topp??

Vad innebär spagettitopp???
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Anledning till att du missar fisken kan bero på krokstorleken. Till småfisk, typ löja å småmört och småsarv, är 16-18 krok bra och maggot.
    Till mört och sarv och annan fisk på 50-100g är 14 ganska lagom
    Till större fisk räcker det med 12 eller 10 krok.

Jag kör med 0,13mm lina till mina kortspön för småfisk och 0,18 till de övriga. Vet jag att det går mycket brax och sutare i vattnet kör jag 0,20-0,22mm.

Det som oftast skiljer på spöna när det gäller pris är vikten och kvaliteten.
    Billigt spö - Ganska tungt och styvt oftast.
    Dyrare spö - Låg vikt, väldigt sköna att hålla en hel dag utan att du blir trött i rygg och armar, finare topp på spöt.

En spaghetti-topp är en topp som är väldigt tunn och mjuk. Med dessa toppar kan det vara svårt att pressa upp stor och stark fisk.
    Det finns andra tunna toppar som är styva oxå. De gillar jag bättre om det är fin storlek på fisken.

På dessa toppar, samt spaghetti-toppar finns det ingen "ögla" på för att fästa linan till revet i.
    Man får köpa en liten plastgrej som man limmar på. Just nu kommer jag inte på vad den heter bara för det. På den här plastgrejen finns det ett slags hölje som man kan dra ner. Då kommer det fram en liten springa där man ska fästa linan i med hjälp av en ögla. Sedan drar man över höljet igen så att den låser sig.

Jag tycker att colmic och trabbucco har väldigt fina spön! De är snygga, lätta och jag tycker det är bra kvallitet.

Obs ett 6m colmic har dock gått av för mig en gång Obs
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

är det stonfos revfäste du menar??

Då bör jag gå ner till 14-16 krok oftare då det oftast e mört runt 75-150 g som gäller....och tunnare lina....

Men hur mycket bör man lägga på ett spö, kommer ju inte att tävla utan enbart för nöjes skull, hur skulle t.ex normarks Magnum eller stiffer funka??

Edit: vill helst hålla mig under 500g på ett 7m spö och hyfsat billigt...... sen vill jag inte att det ska vara alltför svajjigt som mitt nuvarande t.ex...
      Senast ändrad av Mattias.A; 2009-05-14, 18:58.

Kommentera

Förresten, som nybörjare, bör man satsa på 3, 5 eller 7m???

Kommentera

Jag skulle tro att det beror på någon av följande anledningar:

* Du låter fisken går för länge före mothugg. Kanske beror det på att dit flöte är dåligt blyat,
          * Spöt du har är för styvt eller så krokar du för vådlsamt :=)
          * Krokmodell/storlek. Det får man labba lite med. Stort bete, stor bred krok. Lite bete tvärt om. Kör inte grövre krokar än nödvändigt. Känn även på krokspetsen så att de är vassa. Byt ofta.

Tror inte att lintjockleken har med dina missade fiskar att göra.

Den andre Mattias har svarat dig om skillnader på spömodeller. Men dagen billiga 4-5m är faktiskt riktigt bra och prisvärda. Skall du ha längre spön så skulle jag satsa på ett bättre. Kanske köpa ett begagnat via Metetorget.com. Det finns en uppsjö av märken som är bra. Massor av Italienska och numera även riktigt bra från Polen, Tjeckien, Ungern etc.

Revfästena han syftar på är "Stonfomodellen" även om andra märken har liknande och lika bra. Filstar och Kamatsu t.ex.

Min brorsa bor i Halmstad som sagt var. Du kanske kan lura ut honom på en metekurs. Han metar inte så mycket längre med tävlade mycket förut. Men jag tycker att du skall testa rullspöfisket, men börja med bottenmete
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Längden på spöat har inte så mycket att göra med om du är nybörjare eller inte, iofs svårare att hantera ett längre spö men den största betydelsen är var fisken befinner sig. Är den nåbar med ett 3 meter långt spö så räcker det, dock har du ju möjlighet att fiska både långt ut och lite längre in om du har ett 7 meters tex.

Som tävlingsmetare har man oftast en stor uppsättning spön med olika längd för att kunna nå fisken. Ju kortare spö desto snabbare fiske, dvs mer fisk i keepnetet

Skulle nog satsa på ett 5 metersspö om jag var du, den längden är min favorit. Kan tyvärr inte rekommendera några märken eftersom det är mer än 10 år sedan jag la av med tävlingsmetet.

Ett tips angående din tappade fisk, som ännu inte nämnt är att du kanske inte blyat ner ditt flöte tillräckligt. Tappad fisk är oftast för sent mothugg, förmodligen har du missat de första små försiktiga naffsen och sen när du väl ser nappet och gör ditt mothugg så har fisken redan tagit betet eller insett att det är nått mysko. Testa börja med mothugg så fort du ser minsta lilla avvikande rörelse på flötet så ska du se att du krokar mer fisk.

Kommentera

Benste var en snabb rackare

Kommentera

Ett tips angående din tappade fisk, som ännu inte nämnt är att du kanske inte blyat ner ditt flöte tillräckligt. Tappad fisk är oftast för sent mothugg, förmodligen har du missat de första små försiktiga naffsen och sen när du väl ser nappet och gör ditt mothugg så har fisken redan tagit betet eller insett att det är nått mysko. Testa börja med mothugg så fort du ser minsta lilla avvikande rörelse på flötet så ska du se att du krokar mer fisk.
                * Du låter fisken går för länge före mothugg. Kanske beror det på att dit flöte är dåligt blyat,
                * Spöt du har är för styvt eller så krokar du för vådlsamt :=)
                * Krokmodell/storlek. Det får man labba lite med. Stort bete, stor bred krok. Lite bete tvärt om. Kör inte grövre krokar än nödvändigt. Känn även på krokspetsen så att de är vassa. Byt ofta.
                Det är dessa flötena jag kör med: http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-...ilder/m003.jpg jag blyar dom så att halva roda toppen är under vattenytan
                Krokarna jag kör med är Kamasan ANIMAL EYED BARBED.

I stort sett knyter jag om mina revar efter varje pass, just för att krokarna ska vara vassa.
                Märker många smånapp när flötet knappt går under ytan och då märker jag vid mothugg att då lossar krokarna i 9/10 fall, beror detta på styv topp?

Oftast gör jag inte motthugg förräns flötet är nere minst 1/2 s under ytan, då brukar dom oftast sitta säkert.

Kommentera

Ett tips är att du inte handlar Trabucco grejer då dom inte har något som helst intresse i att vara kundvänliga längre. Dom gör bra långspön men dom importerar allt från Kina och tillhandahåller inga reservdelar om spöna ryker sönder. Leveranstiderna är åratal.

Gå in och kolla Swedbaits hemsida.

Kommentera

Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inlägg
                    Ett tips är att du inte handlar Trabucco grejer då dom inte har något som helst intresse i att vara kundvänliga längre. Dom gör bra långspön men dom importerar allt från Kina och tillhandahåller inga reservdelar om spöna ryker sönder. Leveranstiderna är åratal.

Gå in och kolla Swedbaits hemsida.
                    Det där var väl en sanning med modifikation.... Trabucco har inte Swedbait som svensk agent längre. Det är Gladsax som gäller numera. Skall ni ha reservdelar så skulle jag kontaktat Gladsax för att hitta en lämplig återförsäljare.

Har man däremot en äldre modell så är det svårt att få tag på reservdelar på kort tid. Det gäller alla märken och fabrikat.

Kvallité och tillverkningsland: Det är många som utvecklar sina spön i Kina numera. Bra saker dessutom. Dock tror jag att Trabucco fortfarande är en stor kund hos Italica, en av de italienska spötillverkarna. En hel del kommer från Kina också.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 908 visningar
                    0 gillar