Ruda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ruda

Tjenare. Tänkte ge mig in på en helt ny art nu, nämligen rudan. Dock måste erkännas att det finns lite frågetecken angående metod, riggar, krokar beten osv. Så söker en hyfsat kunnig person som metat ruda gärna både genom bottenmete & flötmete. Skicka gärna ett PM så jag kan adda en eventuell msn så man slipper diskutera här på forumet.

Mvh Joakim

Ursprungligen postat av "Sarven" Visa inlägg
    Tjenare. Tänkte ge mig in på en helt ny art nu, nämligen rudan. Dock måste erkännas att det finns lite frågetecken angående metod, riggar, krokar beten osv. Så söker en hyfsat kunnig person som metat ruda gärna både genom bottenmete & flötmete. Skicka gärna ett PM så jag kan adda en eventuell msn så man slipper diskutera här på forumet.

Mvh Joakim
    Slipper diskutera det här, den var rolig.
    Lystoppar-flötmete-mitt i natten är standardramsan.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Flötmete majs maggot, lystav på flötet är ett måste om man ska fiska i mörker. Mäska sparsamt med lite majs och ströbröd.
      Nu har jag en liten egen offtopic fråga!
      Hur ser man skillnad på hanfisk och honfisk?
      Hjonsson

Kommentera

okej, asså vet att det 'r nattfiske, helst flötmete maggot o majs. Men om man kör säg två bottenmete vid sidan (bolt). Vad jag förstår är rudan en fisk som smakar försiktigt på betet och är allmänt skygg, är det då inte fruktansvärt svårt att bolta dem? och finns det något speciellt man ska tänka på när man bottenmetar rudan?

Kommentera

Kort kroktafs så inte fisken behöver röra sig så mycket innan den boltar sig. Bara att skala ned riggen så den passar rudan, mindre krok, mindre bete, kortare tafs och sen använder du en mindre methodfeeder typ 40g kanske.

Ursprungligen postat av "Sarven" Visa inlägg
          okej, asså vet att det 'r nattfiske, helst flötmete maggot o majs. Men om man kör säg två bottenmete vid sidan (bolt). Vad jag förstår är rudan en fisk som smakar försiktigt på betet och är allmänt skygg, är det då inte fruktansvärt svårt att bolta dem? och finns det något speciellt man ska tänka på när man bottenmetar rudan?
          Hjonsson

Kommentera

För en gammal gubbe som jag känns det helt bisarrt att "bolt"-fiska ruda... Det är säkert effektivt, men är det verkligen kul?

jag skulle nog i de flesta fall rekommendera gryning och/eller skymning före natten, även om natten stundtals kan vara bra också.

Små maskar och maggots brukar vara mycket bättre än majs - speciellt i sjöar där de inte matats så mycket. Små krokbara pellets kan också vara grymma (t.ex. sticky-baits).

Och så känsligt flöte som går. Med en så liten och lätt krok som du vågar (beroende på hur mycket växter och skit det är i sjön) och tunn tafs - gärna 0.12 eller 0.008.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 926 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37