Allmänt om ABBORRMETE?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmänt om ABBORRMETE?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allmänt om ABBORRMETE?!

Hej alla i år fortsätter jakten på första kilosabborren...

Finns säkert många proffs där ute som vet hur man ska göra för att öka fångsterna och fiska bättre helt enkelt. Om någon av er skulle läsa detta så skulle det vara schyst om ni kunde besvara det här ...

FISKE EFTER ABBORRE MED LEVANDE AGN (MÖRT/LÖJA):
    1) Bottenmete / Flötmete. Beror detta på årstiden (kallt i vattnet) eller kan det variera från dag till dag?
    2) Vid bottenmete: Jag har hört om prasselkulor eller va de kallade det man kunde ha vid tacklet för att locka abborrarnas uppmärksamhet. Är detta något som fungerar och man bör skaffa?
    3) Vid flötmete: Då fisken håller sig högre i vattnet kör man med flötmete, hur djupt bör man ha det? Finns det något ungefärligt grundmått?
    4) Mothugg: Använder enkelkrok som fästes i munnen genom näsborrarna på betesfisken. Hur länge ska man behöva vänta innan mothugg efter att det nappat? Man vill kunna släppa tillbaka fångsten men ändå inte tappa allt för många.
    5) TILLSLUT: Lite större sjö där man inte vet exakt var storabborarna håller hus, vilken metod ska man använda sig av då om man inte vill vara så stationär, om man måste "hitta dem". Kan man använda sig av släpmete (med flöte?) eller bottenmete som dras efter när man ror (s.k. bottom-bouncing?). FÖRKLARA.

Hoppas att någon orkar svara
    ... Skitfiske!

Ursprungligen postat av jonasO21 Visa inlägg
    Hej alla i år fortsätter jakten på första kilosabborren...

Finns säkert många proffs där ute som vet hur man ska göra för att öka fångsterna och fiska bättre helt enkelt. Om någon av er skulle läsa detta så skulle det vara schyst om ni kunde besvara det här ...

FISKE EFTER ABBORRE MED LEVANDE AGN (MÖRT/LÖJA):
    1) Bottenmete / Flötmete. Beror detta på årstiden (kallt i vattnet) eller kan det variera från dag till dag?
    2) Vid bottenmete: Jag har hört om prasselkulor eller va de kallade det man kunde ha vid tacklet för att locka abborrarnas uppmärksamhet. Är detta något som fungerar och man bör skaffa?
    3) Vid flötmete: Då fisken håller sig högre i vattnet kör man med flötmete, hur djupt bör man ha det? Finns det något ungefärligt grundmått?
    4) Mothugg: Använder enkelkrok som fästes i munnen genom näsborrarna på betesfisken. Hur länge ska man behöva vänta innan mothugg efter att det nappat? Man vill kunna släppa tillbaka fångsten men ändå inte tappa allt för många.
    5) TILLSLUT: Lite större sjö där man inte vet exakt var storabborarna håller hus, vilken metod ska man använda sig av då om man inte vill vara så stationär, om man måste "hitta dem". Kan man använda sig av släpmete (med flöte?) eller bottenmete som dras efter när man ror (s.k. bottom-bouncing?). FÖRKLARA.

Hoppas att någon orkar svara
    ... Skitfiske!

1) Ofta är b-mete bäst eftersom abborren håller till vid botten men visst det går att få dem på flötmete men det är ingen metod som jag skulle använda.

2) --

3) Om jag kör f-mete brukar jag har ungefär en meter djupt.

4) Jag använder betesfisk med enkelkrok och egentligen ska man hela tiden hålla i spöt och ha kontakt med den andra änden. Mothugg gör man direkt när man känner fisk. Visst, en del tappas men abborren har ett glupskt beteende (sväljer nästan betesfisken direkt) och väntar man lite för länge så riskerar man att inte få ut kroken vilket leder till borrens död. Alltså, mothugg när man känner hugg.

5) --
    ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Tackar...
      Fler som vill "lära ut"?

Kommentera

Meterdjupt flötmete och MASK.
        det är min abborrmetod.

Kommentera

Det enligt mig bästa sättet att fånga stora abborrar är flötestrollning med levande bete.

Fäst flötet (gärna 10-grams modell du vill kunna blya rätt så ordentligt så att betesfisken inte lyfter så högt när du rör dig) , på samma sätt som vid ett vanligt toppknutet spö, men, när du ska bestämma djup så lägger du helt enkelt ut den brevid båten och drar ut "splinten" dvs pinnen igenom flötet så att det sjunker ned till önskat djup, sedan fäster du flötet där. Variera djup! Kvällar är bäst. Kör gärna under högtryck eller när lufttrycket stiger, abborren har en sluten simmblåsa och är känslig för sådant! Variera fart, ro gärna. Vid lågtryck kör långsammare nära botten. Stanna ibland, eller ofta, i en minut eller så. Trolla ändesmed djupkanter, grynnor etc.

Kommentera

Hej. Då jag metat med levande, som inte är så många pass, har jag haft klart bäst resultat med små aborrar som agn. Två spön, en mört och en borre, och de fina lite grövre borrarna har tagit lillbrochan.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 882 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37