bästa bete för regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bästa bete för regnbåge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
    Om det är nyligen utplanterade bågar skulle jag säga att powerbait krossar fluga oavsett om flugfiskaren vet vad han sysslar med
    Nyinsatt fisk som är på hugget är ofta nyfikna. En fluga rör sig mer och visas därmed upp för mer fiskar. Stor fördel. Desutom vinner du tid med att slippa kladda på nytt bete. Inga missade hugg eller behöva vänta tills bete ska sväljas. Har själv utfiskad ett tiotal power bait metare flertalgånger när jag flugfiskat från ring. Då skulle man nästan behöva hjälm när sänkena kommer flygande.

Missförstå mig inte. Power bait är ett bra bete och jag har själv fångat hundratals bågar på det. Men det är inte överlägset, mete med rom är ofta mycket bättre än power bait. Låt sen en duktig metare tillsätta lagom mycket rörelse. Så kan det börja konkurera med flugfisket...

Kommentera

Räka är bra men jag tycker att maggot och även majs fungerar bra. Överlägset bäst att flötmeta med ett waggler. Mäsk fungerar ypperligt.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
        Att stora regnbågar skulle överlag ha varit krokade fler gånger än små är inget som jag direkt kan hålla med om. Du vekrar syfta på att regnbågarna har vuxit sig såpass stora i de vatten som de fångas i. Något som dock är ganska ovanligt i de flesta regnbågsvatten. Stora regnbågar som fångas är oftast isatta stora för att sedan snarare minska i vikt och oftast dödas de första gången de gör ett misstag att hugga en fiskares bete. I vatten som c&r oftast bedrivs kommer alla fiskar små som stora att bli misstänksamma mot fiskarens bete efter ett tag, norrbyströmmen är ett exempel på där man kan uppleva detta stundtals.

Stor regnbåge behöver mer näring än små och äter därmed mer. Ofta åker större fisk upp relativt snabbt efter en isättning.

Om man ska fånga "förvildad" stora bågar i våra sjöar så är mete med mört, wobblers eller flugfiske med fiskimitationer det bästa betet då det ofta krävs fiskdiet för att möjligör att dessa kan bli stora.

Att dra en liknelse med karp kan diskuteras då dessa oftast sätts i små för att växa sig stor i vattnet, en annan anledning att mäska är just att de ska växa fortare
        Du har nog rätt trots allt, tänkte inte på att man ibland föder upp dom stora och sen sätter ut dom. Men som du säger i ditt andra inlägg tror jag nog ändå inte att fluga slår allt. Aldrig sett en bra flugfiskare i aktion dock Mete med rom låter intressant, kommer ihåg att jag såg en film när dom fiskade steelhead med rom "kapslar" och (visst, det var e film) det verkade vara väldigt effektiv.

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
          Du har nog rätt trots allt, tänkte inte på att man ibland föder upp dom stora och sen sätter ut dom. Men som du säger i ditt andra inlägg tror jag nog ändå inte att fluga slår allt. Aldrig sett en bra flugfiskare i aktion dock Mete med rom låter intressant, kommer ihåg att jag såg en film när dom fiskade steelhead med rom "kapslar" och (visst, det var e film) det verkade vara väldigt effektiv.
          Om du ska fiska med rom försök att ta romen från nån fisk när dom fortfarande är lite omogen. Då sitter de fortfarande ihop. Ta en sax och klipp loss en så stor bit du behöver och trä på hela klasen på kroken. Grymt på båge. Även på havsöring. Om du endast får tag på lösrom kan man bunta ihop dessa med en bit damstrumpa.

Inte för att skryta, men var nere vid ena klubbsjön nu på kvällen och kasta lite. Var fyra metare och tre spinnfiskare nere och fiskade i samma vik som mig. Jag körde fluga och landade sju bågar. De övriga hade inte ett enda hugg. Så nog kan fluga utklassa metare....

Kommentera

Tror personligen att det inte finns något som "bästa betet" fluga spöar skiten ur mete men även tvärtom ibland så där det, det handlar mer om situationen och hur DU presenterar ditt bete.

Kommentera

Handgranat eller dynamit är bästa betet för bågarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                Om du ska fiska med rom försök att ta romen från nån fisk när dom fortfarande är lite omogen. Då sitter de fortfarande ihop. Ta en sax och klipp loss en så stor bit du behöver och trä på hela klasen på kroken. Grymt på båge. Även på havsöring. Om du endast får tag på lösrom kan man bunta ihop dessa med en bit damstrumpa.

Inte för att skryta, men var nere vid ena klubbsjön nu på kvällen och kasta lite. Var fyra metare och tre spinnfiskare nere och fiskade i samma vik som mig. Jag körde fluga och landade sju bågar. De övriga hade inte ett enda hugg. Så nog kan fluga utklassa metare....
                Personligen så tror jag att anledningen att flugfiskarna ofta tar mer fisk är att en stor del av dom som metar regnbåge överlag är sk svenssonsfiskare som fiskar med dåliga tackel, dålig nappindikation och allmänt dålig koll på hur man metar effektivt, hade det varit sveriges meteselit du delade sjö med så hade nog inte situationen sett ut som du upplever den i dagsläget. Jag tänker inte öht sia om hurvida vilket som är effektivast eftersom jag inte kan backa upp ett sånt påstående med någon egen erfarenhet, har aldrig metat regnbåge på ett seriöst sätt, men jag tror att om det hade varit duktiga tävlingsmetare eller liknande du delade sjö med så hade du nog ganska sällan fiskat ifrån dom.
                Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                  Personligen så tror jag att anledningen att flugfiskarna ofta tar mer fisk är att en stor del av dom som metar regnbåge överlag är sk svenssonsfiskare som fiskar med dåliga tackel, dålig nappindikation och allmänt dålig koll på hur man metar effektivt, hade det varit sveriges meteselit du delade sjö med så hade nog inte situationen sett ut som du upplever den i dagsläget. Jag tänker inte öht sia om hurvida vilket som är effektivast eftersom jag inte kan backa upp ett sånt påstående med någon egen erfarenhet, har aldrig metat regnbåge på ett seriöst sätt, men jag tror att om det hade varit duktiga tävlingsmetare eller liknande du delade sjö med så hade du nog ganska sällan fiskat ifrån dom.
                  Det har du nog helt rätt i. Dock har jag aldrig sett ett match spö eller ens ett vettigt flöte i en regnbågspöl, kanske dags att pröva lite seriös mete själv. Men då blir det nog maggot som bete. Tror jag iallafall gjort klart min ståndpunkt. Power bait är inte överlägset, det är inte bara att kasta ut mitt i sjön och tro att bågarna ska göra kollektivt självmord. Men visst är det ett bra bete. Samt att stora bågar överlag inte är mer erfarna och skulle därmed skygga från vanliga regnbågsbeten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobiasl Visa inlägg
                    Vilken sjö??

Alltså om man jämför powerbait och räka skulle jag garanterat sätta en powerbait på kroken.
                    RB odlats och äter pellets. Powerbait smakar som pelletsen, alltså det som de ätit hela livet och då är det väl självklart att de faller för powerbait.

Skulle dock tänka mig att större RB på 3-10kg tar hellre en räka, fluga eller drag än en powerbait.
                    Mitt pb på RB är 6kg och den tog på fluga annars har jag 10st över 5kg och dom har huggit på mormyska eller balansare agnat med räka på isfiske och på 2m djup nära land "ett tips".
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Flugkast är överlägset i sjöar, för man kastar längre än med flugspö, i älv/å eller bäck skulle jag hellre köra med flugspö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37