bästa bete för regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bästa bete för regnbåge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bästa bete för regnbåge?

vad har ni för erfarenheter av bete när man metar efter regnbåge? vad tycker ni funkar bäst? själv kör jag med lite olika sorters powerbait...tycker inte räka funkar så bra som många säger...

skitfiske på er!!

korkbit som lyfter räkan från botten så fungerar den minst lika bra som powerbait.

Kommentera

Personligen har jag räka som favorit, powerbait suger....

Kommentera

Mest fisk får du om du trär på en grön en röd en gul Power på en kamazan krok strl 6 då lyfter kulorna kroken från botten och tafs ca 50cm ej glidande eller prova dig fram vilka färger går bäst där du fiskar.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag tycker powerbait är överlägset bäst.
          Finns två olika som jag använder: Deg och kulor

"Degen" är väl bättre men åker lättare av kroken.
          Jag har haft mest framgång med den regnbågsfärgade (gul,limegrön,orange)

Finns även små "gummi"kulor som är bra. Fördelen är att de sitter oerhört bra på kroken. Dock har jag inte haft lika bra resultat med dem.

´Som sagt, räka fungerar men powerbait känns klart bättre.

Mask kan också fungera i vissa stunder när inget annat gör det.

För bra fiske på dagen använder jag b-mete med en tafs på 0,5-1m. Då är betet halvmeter till metern över botten vilket är effektivt.
          På kvällen brukar flytkula vara bra och betet har jag på ca 2-3m.
          Senast ändrad av Tobiasl; 2009-04-25, 07:49.
          ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Fick faktiskt min första powerbaitfångade igår! 2,3 kilo som hoppa på ett bottenmete, o där var faktiskt räka helt värdelöst, så det kanske är olika från sjö till sjö....?

Kommentera

Vilken sjö??

Alltså om man jämför powerbait och räka skulle jag garanterat sätta en powerbait på kroken.
              RB odlats och äter pellets. Powerbait smakar som pelletsen, alltså det som de ätit hela livet och då är det väl självklart att de faller för powerbait.

Skulle dock tänka mig att större RB på 3-10kg tar hellre en räka, fluga eller drag än en powerbait.
              ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Var har du fått för dig att power bait smakar pellets? Smakat? Power bait finns väl även i ett flertal smaker, fanns iallafall. Sen undrar jag varför stor regnbåge hellre skulle ta något annat. Borde väl vara tvärtom. En stor regnbåge är mer inpräntad på pellets eftersom det hela sitt liv ätit det. Att lära en gammal båge äta insekter är lite som att lära en gammal hund nya trix.

Övertygad om att fluga utfiskar power baits i de flesta fall. I alla fall om han som håller flugspöet vet vad han håller på med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                  Var har du fått för dig att power bait smakar pellets? Smakat? Power bait finns väl även i ett flertal smaker, fanns iallafall. Sen undrar jag varför stor regnbåge hellre skulle ta något annat. Borde väl vara tvärtom. En stor regnbåge är mer inpräntad på pellets eftersom det hela sitt liv ätit det. Att lära en gammal båge äta insekter är lite som att lära en gammal hund nya trix.

Övertygad om att fluga utfiskar power baits i de flesta fall. I alla fall om han som håller flugspöet vet vad han håller på med.
                  Grejjen är väl isåfall att de flesta små Regnbågar har ätit pellets störa delen av sitt liv. En stor båge som har varit utplanterade ganska länge och har då lärt sig att lägga om kosten mer till naturlig kost, därav kanske powerbait är mindre framgångsrik i det fallet.

Om det är nyligen utplanterade bågar skulle jag säga att powerbait krossar fluga oavsett om flugfiskaren vet vad han sysslar med

Kommentera

Att stora regnbågar skulle överlag ha varit krokade fler gånger än små är inget som jag direkt kan hålla med om. Du vekrar syfta på att regnbågarna har vuxit sig såpass stora i de vatten som de fångas i. Något som dock är ganska ovanligt i de flesta regnbågsvatten. Stora regnbågar som fångas är oftast isatta stora för att sedan snarare minska i vikt och oftast dödas de första gången de gör ett misstag att hugga en fiskares bete. I vatten som c&r oftast bedrivs kommer alla fiskar små som stora att bli misstänksamma mot fiskarens bete efter ett tag, norrbyströmmen är ett exempel på där man kan uppleva detta stundtals.

Stor regnbåge behöver mer näring än små och äter därmed mer. Ofta åker större fisk upp relativt snabbt efter en isättning.

Om man ska fånga "förvildad" stora bågar i våra sjöar så är mete med mört, wobblers eller flugfiske med fiskimitationer det bästa betet då det ofta krävs fiskdiet för att möjligör att dessa kan bli stora.

Att dra en liknelse med karp kan diskuteras då dessa oftast sätts i små för att växa sig stor i vattnet, en annan anledning att mäska är just att de ska växa fortare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37