Risvase! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Risvase!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Risvase!

Nån som har erafarenhet av det? var ut i går å drog ut en massa ris å "skit" ser ut som en majbrasa nu hade kameran med mig men glömde den ibilen så klart tänkte ta en före å efter bild kanske hinner ditt innan isen smälter!

Det är ju lite fiskevård småglina smurfaromkring i trädgrenarna å storabborrn och jag lurar utanför he he.

.nått speciellt man ska tänka på typ inge grankvistar luktar ju gott för oss men! vilket hjup.. denna sjö är bara typ 3m som mest å bara dybotten..funkar alla trän elller ska man passa sig för nåt? Nån som har efarenhet av detta? kan säga att det fanns nått liknade för många år sen å då fick jag många fina abborrar runt den risvasen men dom försvinner ju på typ 8-10år
    Platsen är en liten sjö utanför Fors (Avesta)
    Senast ändrad av Funken; 2009-03-07, 09:37.

det blir ju en kanonplats för fisken att leka runt särskilt Gösen tycker om sånna platser...

Kommentera

finns ju tyvärr ingen gös där!

Kommentera

Det är ju lite fiskevård småglina smurfaromkring i trädgrenarna å storabborrn och jag lurar utanför he he.
        Fiskvård? Risvasar samt inplantering av kräftor och prickiga sjuka fiskar != Fiskvård
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

? jag ska inte plantera in nått..va fick du det ifrån?

Kommentera

Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
            Nån som har erafarenhet av det? var ut i går å drog ut en massa ris å "skit" ser ut som en majbrasa nu hade kameran med mig men glömde den ibilen så klart tänkte ta en före å efter bild kanske hinner ditt innan isen smälter!

.nått speciellt man ska tänka på typ inge grankvistar luktar ju gott för oss men! vilket hjup.. denna sjö är bara typ 3m som mest å bara dybotten..funkar alla trän elller ska man passa sig för nåt? Nån som har efarenhet av detta? kan säga att det fanns nått liknade för många år sen å då fick jag många fina abborrar runt den risvasen men dom försvinner ju på typ 8-10år
            Platsen är en liten sjö utanför Fors (Avesta)
            Du bör nog bunta ihop det och tynga ner det med stenar. Annars flyter det nog bara iväg när isen smälter. Vi väntade till sista isen. Gjorde en stor vak. I mitten av vaken körde vi ner en tät gran som vi bankade ner nån meter i botten(obs bind fast en stor sten en bit upp i granen annars flyter den bara upp igen). Sen stamkvistade vi 4 granar till och bankade ner dom i en fyrkant på ca 1,5-2 m runt den första. Tryckte därefter ner allt ris och en massa björksly. Avslutade med att binda ihop de fyra hörnen med ett rep i ytan. Fungerade väldigt bra trots att alla säger att man inte ska använda gran. Men den är ju smidig att använda eftersom den håller ner och fast allt annat man kör ner.

Kommentera

ok lär nog dit igen å förankara det på
              nå sätt....hur gick fisket runt riset då fiskarn?

Kommentera

Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
                ok lär nog dit igen å förankara det på
                nå sätt....hur gick fisket runt riset då fiskarn?
                Jodå gott om abborre. Och ville man ha sil var det bara att skicka ner sänkhåven i kanten och vänta nån halvminut och samla ihop resultatet. Blev även en del större gädda runt vasen. Dock inte precis intill. Verkade som om dom föredrog att avvakta 5-15 meter från vasen istället för att gå ända fram. Löjorna verkade älska att cirkla runt vasen då stimmen man såg stilla dagar sällan lämnade den. Dessutom drog den till sig gott om kräftor.

Vi lät mittengranen sticka upp ca 70 cm över ytan. Dels för att den skulle synas dels för att ha något att förtöja i. De andra sågade vi av i ytan. Men det kan varit detta som efter 5 år fick den att välta i islossningen. Så den ligger numera på botten. Tyvärr. Någon ny lär det inte bli eftersom vi inte har fiskerätten där längre.

Har varit med och byggt vase på ett annat ställe också som jag dock aldrig fick skåda resultatet av. Där gjorde vi det på sommaren. Vi samlade ihop en j-la massa sly, enebuskar, smågranar och sånt som bonden röjt undan på betet. Slog i fyra störar i en fyrkan i botten. Fyllde fyrkanten med allt utom de 8-10 längsta ruskorna. Dessa spetsades sedan ner inom fyrkanten. Detta band fast riset och tryckte ner det. Såg bra ut då men fick som sagt aldrig se hur det såg ut efter något år.

Kommentera

Risvase rockar fett! Om man förankrar riset med 3-6 stammar av mindre träd som man bankar ner i bottnen så behövs ingen sten. Riset sjunker så småning om men det bör fästas med snöre. Iof inget fel med stenar! Det kan vara helt avgörande med risvasar för ett pålitligt bra abborre fiske.
                  /D
                  Stå på dig... annars gör någon annan det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dabilur Visa inlägg
                    Risvase rockar fett! Om man förankrar riset med 3-6 stammar av mindre träd som man bankar ner i bottnen så behövs ingen sten. Riset sjunker så småning om men det bör fästas med snöre. Iof inget fel med stenar! Det kan vara helt avgörande med risvasar för ett pålitligt bra abborre fiske.
                    /D
                    Sant behövs inga stenar. Som jag skrev i mitt andra svar. Men som sagt vasar är underbart att ha.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 919 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37