Gädd TAFS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd TAFS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

för mig har det funkat asbra! Inte en enda tappad gädda!

Kommentera

Ok, kanske ska inhandla sån och prova då..
      Mvh

Kommentera

Vill lägga in ett litet varningens ord för Proleader och andra tafsmaterial med dyneemakärna och ståltrådshölje. Är man oförsiktigt vid själv knytandet kan höljet lätt ta skada och risken för tafsbrott ökar avsevärt. Bygger påståendet på egna erfarenheter och andras, d v s tappade gäddor. Själv har jag gått över till Canelle Supratress som säljs av Fly Fisherman i Järfälla, och denna skiljer sig från t ex proleader genom att Dyneeman (om det är dyneema vill säga?) är ihopflätad med ståltrådarna. Men även här ska man knyta försiktigt vill jag understryka. har haft ett par oförklarliga brott som jag förmodligen måste härleda till oförsiktigt handlag. Dessutom kör jag även med Fox Esytwist som är kanon, och i likhet med tidigare inlägg, tvinnar jag materialet samt säkrar med krympslang över tvinningen.

Kommentera

Har hört talas om tafsbrott med Supratressen också. Sen finns det ju dom som tydligen aldrig haft problem med Proleader. Lite svårt att veta vad som egentligen är bäst. Men Soft och Seven Strand känns ju snäppet säkrare.

Kommentera

Cello, lilla gubben Alla tafsar har väl haft tafsbrott ngn gång .....!?
            Men efter att ha fiskar mkt med ProLeader och ännu mer med Cannellen så finns det bara ett alternativ och det är canellen (passar på å understryka att det är 5 och 8kg's som har sammanflädade fibrer och är således den jag rekomenderar för gös och abborrfiske i gäddrika vatten).
            Senast ändrad av Push-Up; 2003-11-03, 19:58.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Supertafsen av dom alla är Wonderwire, ett 49-trådigt tafsmaterial utan coating, som är lika mjukt som en sytråd :-) Omöjlig att få tag på vad det verkar, men förmodligen är det lika material som t ex i Tygerleader, fast den har ju nyloncoating (vilket jag inte vill ha p g a betespresentationen). Detta främst med tanke på gösmete, men jag inbillar mig att mindre krokar och smidigare tafsar ökar betesfiskens förmåga att leva om och skapa mer attraktion för gäddan/gösen än vad en stelare tafs och större krokar gör.

Kommentera

m@, har du testat att bränna bort coatingen på Tygerleader å se hur den ser ut under caotingen? Kan va intressant.....
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Om plånboken är tjock så är det ju Fox som gäller. Easy twist wire som du tvinnar och lägger siliconslang över, en fyra och en sexa trekrok (Gamakatsu eller Fox är bäst) , om du inte ska köra flötestrolling eller i strömmande vatten då jag brukar byta plats på krokarna vilket medför att du har sexan, övre kroken i näsborren på mörten och fyran fixerad precis i skinnet på sidan vilket ger bra krokningsförmåga.
                  Vill ha båt!

Kommentera

Originally posted by mange"bigpike"wiberg
                    för mig har det funkat asbra! Inte en enda tappad gädda!
                    Mange, det är ju inte det vanliga darts du har, jag vet inte riktigt vad ditt heter, det vanliga verkar vara rätt opålitligt...

Kommentera

Finns ett annat 49-trådig wire som har samma egenskaper som Wonderwire. Heter SURFSTRAND MICRO SUPREME och tillverkas av American Fishing Wire. Har prövat båda, dels 15 lbs WW och 20 lbs S.M.S. 20 lbs är lite tjockare men går bra att knyta. Brukar säkra knuten med en droppe superlim. Har beställt från HarrisAngling och det tar ca 1 vecka att få hem.

Shop the best angling gear at Harris Angling, your ultimate destination for all your fishing needs. Browse our vast selection and reel in the big catch today.

DD har också tagit fram ett 19-trådig wire med en coating. Också ganska smidig men har ännu inte hunnit testa det. Kolla på ddbait.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37