Polespön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polespön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan inte låta bli att lägga mig i denna tråd. En del av svaren som kommit är korrekta, andra ganska korrekta eller stämmer ibland och en del är fel. Själv fiskar jag ofta takeapart (eller pole, som det heter på engelska). Jag har ett takeapartspö på 14,5 meter (den längsta tillåtna längden på tävlingar) som jag använder på tävlingar, men även när jag nöjesmetar så fort det är en användbar metod.

Betespresentationen med ett takeapartspö är helt överlägsen andra metoder och de enda gånger ett rullspö är bättre, är när man fiskar längre ut än 14 meter eller när man fiskar efter stark fisk över 5 kg.

Stenbocken har rätt när han påstår att man inte behöver jätteklena grejer för att fånga mört i Sverige, MEN om man vill fånga MEST mört på en tävling så kan det bli nödvändigt att gå ner i grovlek. Och hur man än vänder och vrider på det så får man alltid fler hugg med klena grejer än med grova. Sen skall man klara av att få upp fisken också, så det är ju inte bara att köra hur klent som helst.

Anledningen till att man har gummiband i toppen är för att det behövs en stötdämpare. Långa spön måste vara styva annars hade de hängt och svajat för mycket. När spöna blir långa och styva kan alltså inte toppen dämpa utan då sätter man i ett gummiband (elastic). Elsaticarna finns i massor av olika tjocklekar. Klena linor små krokarfunkar bäst med en tunn elastic. De tunnaste elasticarna kan å andra sidan inte driva in för stora krokar ordentligt. Stora stridbara fiskar tämjes bäst med en grövre elastic. Balansera tacklet.

Personligen tycker jag att takeapartspöet är det roligaste och effektivaste sättet att meta. Har man ställt in prylarna på rätt sätt tappar man ytterst få fiskar. Den enda nackdelen är att det är något dyrt att skaffa sig ett bra takeapartspö i Sverige, men jag anser att pengarna är väl investerade.
    Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

”Den enda nackdelen är att det är något dyrt att skaffa sig ett bra takeapartspö i Sverige, men jag anser att pengarna är väl investerade.”

Dyra är de utan tvekan. ABU presenterade sin värsting variant som i dyraste utförande kostade 32 245:- för 16 meter spö. Dryga 2000:- per meter, mycket pengar! Men om du säger det så är de väl värda dem om man kan sköta grejorna.
      Till detta spö har man något man kallar top kit och power kit vilket tycks innebära någon sorts elastic markerad med -8s och -14s. Vad menas med de beteckningarna?
      Har du någon kläm på de där skumma italienska flötena som ser ut som små liggande rugbybollar och har en ledad pinne igenom sig. Jag tor jag såg en artikel om dem för länge sen men förstod aldrig vitsen med dem. Men känsliga skulle de vara.
      Senast ändrad av BeBest; 2003-10-27, 12:29.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har sett en film där man fiskade ål med take-apart spö!
        Det verkar vara ett roligt fiske, men priset på spön är inte så kul!
        !!!!!

Kommentera

den filmen skulle vara kul att se!!

Kommentera

Nja, för oss vanliga dödliga så är 32000 kr ruskigt mycket, och jag menar inte att så mycket pengar skulle vara väl investerade, såvida man inte har gott om pengar och tävlingsfiskar på högre nivå. Det finns faktiskt jäkligt schyssta spön för under 5000 kr, jag har tom känt på ett för 3500 kr som i 13 metersutförande kändes helt ok. Kolla Triana och Trabucco som verkar ha de bästa utbuden i denna prisklassen. Så ett spö under 5000 kr är väl investerade pengar.

Angående elastic så är dessa numrerade från 1 och uppåt. 1ans elastic är jätteklen och funkar bäst med krokar i stl 20 och mindre, 10ans elastic är fetare och den kör jag till sutarmete och till karp upp till 3 kg. En 14 elastic är skitfet (nästa steg är cykelslang, okej lite överdrivet). Jag har faktiskt testat att meta gädda med 14 elastic i Kävlinge. Jag fick för mig att jag skulle bli den första att ta en 10 kgs på takeapart. Jag fick dock bara några mindre gäddor. Så om det står -8s på toppen antar jag att man inte bör köra med grövre elastic i den toppen.

Angående flötena du beskriver är jag inte riktigt säker på vad du menar för några. Kan det vara sk pannkaksflöten? Ser ut ungefär som ett pingisracket fast mindre? Kolla in följande länk och läs artikeln om "Diego da lollipop man"

Flötena ser lustiga ut, men om man använder dem på rätt sätt funkar de jäkligt bra, men de är endast avsedda att användas till takeapartfiske.
            Klydda inte till det...

Kommentera

Kul flöten men de jag menar var av en annan typ. De hade en spolformig liggande flytkropp. Mitt i den fanns ett genomgående hål. Där fanns en vippande sticka som gjorde utslag om en firre andades på betet I alla fall nära på, samtidigt som flytkroppen bar upp stickan och tacklet samt såg till att signalstickan inte blev påverkad av krusande vågor. Fast jag fattade inte hur det skulle tacklas för att fungera.

Kommentera

Mårten: Dessutom är 32000 en fjärt om man jämför med de allra dyraste pole-spöna som betingar över 5000 £ !!! Hursomhelst tror jag definitivt inte att man tjänar på att använda för tunna/lätta tackel på en tävling då tiden att landa en vanlig mört blir klart längre. Jag har sett en kille vinna en tävling med ett gäddspö med 0.40-lina och bottenmete mot vad som då var stockholms tävlingselit. Måhända att det finns några enstaka vatten i sverige med så hårt tävlingstryck att det är befogat att gå ner till riktigt lätta tackel, men det betvivlar jag starkt. Det är i.o.f.s mycket länge sedan jag tävlingsfiskade själv, och då endast i juniorsammanhang, men då fick jag belägg för mina tankar många gånger om. Det finns de som idogt tävlat alltsedan den tiden som framhäver samma argument. Eftersom jag inte sett en tävling själv på nästan 20 år vet jag inte hur det går till i nuläget. Sedan är ju huvudsaken att man tror på det man håller på med, så om du är övertygad om att du fiskar bättre med 0.06-tafs så gör du antagligen det. Sedan får man ju väga tidsaspekten för att drilla på verkligt tunn lina mot den trodda huggfrekvensen i tävlingssammanhang också. Samt sannolikheten att landa en större fisk.

Kommentera

Helt klart kommer man att få fler napp på en 0,06 tafs, men vanligtvis kör jag inte under 0,10 i Sverige. Oftast har jag 0,12.
                  Metet har utvecklats en del sedan du tävlade och de bästa i Sverige idag är nog bättre än de bästa från 80-talet. Däremot har gapet ökats gentemot det internationella motståndet, här hänger inte Svenskarna med.

Precis som du skriver så finns det vatten som kräver mer finlir och vatten som kräver mindre finlir och under vissa förhållanden kan säkert någon "gröngöling" vinna även mot de bästa, men i det långa loppet är det samma killar i topp år efter år.

För er som är sugna på att utveckla ert mete oavsett kategori, så bör ni köpa Engelska fisketidningar. Er inlärningskurva kommer att peka brant uppåt om ni börjar prenumerera på en sådan.
                  Klydda inte till det...

Kommentera

men engelsmännen har viss tendens att överdriva
                    Blää

Kommentera

”men engelsmännen har viss tendens att överdriva”

Nu ska jag överdriva lite. Fiskar man i klubbvatten där var och varannan fisk kippar luft ett par gånger i veckan behöver man exeptionella metoder för att lyckas. Det en klarar i dag kan alla i morgon och så rullar utvecklingen på.

Jag var nyfiken på det här med polespön. Jag vet mycket mera nu och vet var jag kan söka ytterligare kunskap. Jag tackar alla som hjälpt till.

Och ni tävlingsfiskare behöver inte riskera att bli brädade av mig. Som jag redan sagt, jag köper inget polespö, i varje fall inte på länge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76