Polespön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polespön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

OK Gute! Ska kolla men eftersom jag för närvarande är totalt rudis på långspömete typ takeapart och andra finesser, så är jag inte så säker att jag fattar jargongen ändå, speciellt inte den engelska.

Jag menar det måste ju vara lite skillnad att meta betesmört med ett 4 m tele och ett litet versatilityflöte och att ge sig i kast med att dra upp karpar. Då torde man ha en annan utrustning och teknik. Jag har hört talas om gummisnoddar och sett spagettitoppar och bara blivit än värre konfunderad. Nu tänkte jag försöka bringa lite ordning där uppe bland korksmulorna. =)
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

De längre spön du menar är Take-apartspön. Du har en teleskopisk främre del på mellan 4 och 6 meter oftast. Resten av sektionerna bygger du på bakifrån, och bakvänt tar bort när du drillar in fisken. Personligen tror jag att en duktig rullspömetare spöar en take-apartfiskare rejält. Fördelen med långspö är ju precisionen, men det tar längre tid att landa fisken. Något som inte används till långspön i sverige utom möjligtvis av tävlingsmetarna är "elastics", vilket enkelt uttryckt är gummisnoddar av olika styrka som man spänner inuti själva klingan. Snodden har två uppgifter. Den första är att udden av ett kraftigt mothugg med klen lina och mjuka vitfiskmunnar och den andra är att underlätta drillar med tunna linor. I Sverige är det rakt igenom overkill att köra med för klena tackel, men på 80-talet när det "moderna metet" var superhett och det tävlades varje helg anammades många tekniker från England och kontinenten, som egentligen inte behövdes i våra vatten. 0.06-tafs och en bloodwormagnad 24:ans krok behövs inte för att fånga Mört här.

Kommentera

Man trär alltså in linan i spöet och fäster den i elasticen eller..? Hur sitter gummisnodden fast då eller är den så grov att den inte kan slitas ur spöet?

Jag har också sett bilder skumma flöten modell rugbyboll med någon slags rörlig ”semaforliknande pinne” som man gillrade upp linan med. Fattade aldrig hur det där fungerade men bra skulle det vara!

Kommentera

himla svårt i ord att förklara hur man bäst metar take a part..linan ska inte in i spöt bara elastiken som ska träs i genom toppsektionerna och sen fästs med ett stonfofäste i toppen och i botten finns det grejer som följer med när du köper elastikband..finns nog dem som är bättre att förklara sig i skrift än jag..tex mårten som hör till sverige eliten i mete..
          UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
          minken.bloggsida.se/

Kommentera

Mönstret börjar klarna lite även om det finns stora vita fläckar än.

För mig framstår polespöna som otympliga men man använder dem för precisionen säger ni. Är det för att man vill släppa ner kroken just mellan de där tre näckrosbladen 15 m ut eller är det för att de är bäst vid höga kajer?

Har förstått att långspöna är vanligare på kontinenten. Varför då? Är det bara en fråga om tycke och smak?
            Senast ändrad av BeBest; 2003-10-26, 09:33.

Kommentera

Tanken är ju att man ska meta direkt under spötoppen, så mothuggen blir snabba. Du behöver inte bry dig om slacklina eller för snabb drift i blåsväder o.s.v. Du har i viss mån möjlighet att fiska med lättare tackel med ett polespö jämfört med ett matchspö. Vad gäller flöten så har de olika utformning beroende på vilken typ av förutsättningar som gäller vid det aktuella tillfället.

Kommentera

t-p andvänds framför allt för att få en bra betes presentationen när det blåser och strömmar. i vissa lägen vill fisken ha ett helt stilla bete och att det gör det lättare att fiska rakt över mäsket.. det är svårt att uppnå med full linlängd på spöt.

Kommentera

Så polespön är en högre skola av finlir?

Kommentera

kan man säga..andvänds så gott som bara inom tävlinngs mete iaf i sverige..

Kommentera

Om inte någon har något ytterligare att tillägga så tackar jag för alla svar.
                      Polespön är inget för mig inser jag, möjligen kan jag tänka mig att skaffa mig ett stadigt tele för bäckmetet. Den 4-metersvariant jag använder nu är iofs mycket bra i det flesta situationer. Möjligen skulle jag önska mig att det var någon meter längre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 882 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76