"Klasser" på feeder- och matchspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Klasser" på feeder- och matchspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det jag var ute efter, när jag köpte mitt spö, var ett som inte var för toppigt. Ett sånt spö har jag haft tidigare och jag fick för mig att det ibland hjälpte abborren att sprattla sig loss. Därför valde jag ett mjukare spö.

Jag riktar inte mitt fiske efter någon speciell art egentligen men genom att välja fiskeplats kan man ju ändå skapa sig en föreställning om vad som kommer att nappa. Karpvatten kommer jag inte att besöka. Sutare på ett par kilo har jag i min sjö och jag känner mig klädd för ett överrasakande möte med en sån! Däremot kommer jag inte att rikta mitt fiske efter dem med den här utrustningen.

Skulle jag ge mig i kast med stora kämpar tror jag jag skulle föredra ett något kortare spö än ett på 14'. De får lite mindre hävstång på mig då. Och tvärtom!

Jag såg i somras ett referat av en undersökning av vilken kraft man kunde lägga på en lax med ett långt tvåhandsspö och hur mycket mer man orkade med ett kortare så därför skulle jag välja ett ca 12' till gädda och annat stort.

Jag valde 14' för att lättare kunna hålla ut tacklet och linan i strömmen, när jag trottar.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

I den fiskeliteratur som jag har hittade jag följande:

- för flötmete efter brax: lätt karpspö på 11'
      - för flötmete efter sutare: 12' - 13' light till medium matchspö. För kraftiga sutare (mer än 2,5 kg) medium eller medium-heavy matchspö. Riktigt store fiskar heavy eller extra heavy matchspö
      - för flötmete efter färna och abborre: medium eller heavy feederspö

- för bottenmete: längre än 9' feederspö, haspelspö, quiverspö eller swingtipspö. Välj aktion efter hur stor fisk är du ute efter men en medium eller max meidum-heavy täcker det mesta.

Detta är bara en fingervisning. Man kan vara flexibel och försöka anpassa den utrustning som man har genom att, som jag sa, byta lina, lintyp eller/och rulle.

För de som fiskar efter sutare läs detta Sutarsidan och för dem som fiskar efter karp Karpmete 3 .
      Senast ändrad av CDan; 2003-10-26, 09:27.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ok, CDan, nu när jag tänker efter så har du ju skrivit det där i den andra tråden, dum jag är...det där är ju iaf ett svar på min fråga, tack, det betyder att jag kan använda det här matchspöet till det mesta i mina vatten

Kommentera

Jag hoppas att det blev klarare. Skitfiske på dig!
          Senast ändrad av CDan; 2003-10-27, 01:05.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Jepp, nu är jag med...skitfiske var ordet idag iaf kan jag säga...

8 timmar, 4 spön, resultatet 1 mört ca 150 g kanske...är det för kallt för vitfiskarna nu? har de gått och gömt sig?

Kommentera

”BeBest...ungefär sånt jag var ute efter. Du säger halvdjup aktion, hmm...”

Jag vet inga prestanda på mitt spö. Håller på att prova ut det. Jag beskrev vad det skulle användas till och man menade att det här skulle passa fint. Vi testade att se hur spöet bar upp lite belastning och konstaterade att något mer än halva spöet jobbade. Skulle nog kalla det lätt medium sa expediten.

Nu är det där med light, medium och heavy inte nödvändigtvis det samma som en djup aktion (större delen av spöet böjer sig vid normal belastning), halvdjup aktion (som mitt) och toppig aktion (endast toppen arbetar vid normal belastning). Jag uppfattar light som ett spö vilket inte är byggt för att hantera stora fiskarter och stora kastvikter medan heavy tål nära nog vad som helst (inom rimliga gränser).
              Grabbarna i butiken menade att om jag var ute efter dasslock till braxen och sutare skulle spöet nog kunna klara det men det var nog inte primärt tänkt för den sortens fiske. För ålfiske skulle det vara för vekt fick jag veta.
              Men jag är ingen specimenfiskare utan vill bara ha ett lätthanterligt verktyg för mina behov och hitintills har det fungerat utmärkt.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest, ok, då är jag med på hur du menar...

Jag vet nu att ett light antagligen duger åt mina nuvarande fiskafängen, blir det tyngre får det bli gäddpåken...

Lite klurigt sånt här dock om man inte hållit på så länge...

Kommentera

aktion på match- eller feederspö

Aktionen på match- eller feederspö betyder inte att ett light spö böjs mer ifrån handtaget än ett spö med heavy aktion. Man vill säga att spöet böjs under en mindre eller större belastning. Den kurva efter dem spöna böjs är samma för samma kategori. Alltså ett heavy matchspö under 2 kg belastning böjs mindre än ett light matchspö under samma belastning. Men om man belastar dem på det visset att topparna är jämsides, spöna böjs mer eller mindre likadan (med reservation att de är tillverkade av samma tillverkare, med samma material och samma teknik). Bara att man får belasta mer heavy spöet än light spöet. Detta gäller feederspöna också för den delen.
                  Senast ändrad av CDan; 2003-10-26, 21:16.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 942 visningar