"Klasser" på feeder- och matchspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Klasser" på feeder- och matchspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Klasser" på feeder- och matchspön

Formulerar om frågan lite, kanske låter dumt, eftersom ingen svarar...någon måste väl kunna svara på detta, eller åtminstone ge lite fingervisningar?

Hur stor fisk kan man drilla med ett light och ett medium matchspö?

Feederspöna har jag koll på egentligen, vet inte varför jag frågade om dem, sökte väl någon bekräftelse kanske
    Senast ändrad av Raven; 2003-10-25, 09:17.

Matchspöna finns (precis som alla andra spön) i olika "grovlekar". De lättaste är avsedda för, just det, lätt fiske. Dvs tunnare linor, inte så tunga flöten osv. Det funkar naturligtvis att köra tyngre flöten och tjockare linor, men det blir inte lika bra. Att kasta ett 16 grams flöte med full kraft med ett spö avsett för max 8 grams kastvikter kommer att "bottna" spöet, med risk för att det knäcks.
    Dessutom kommer ett klent spö inte att kunna fästa en grov krok vid mothugget.

Att kasta 3 grams-flöten med ett spö avsett för kastvikter upp till 20 gram kan väl funka hyfsat om än det kan känns lite klumpigt ibland. Nackdelen med att köra det grova spöet alltid märks i regel annars mest när man fiskar tunna linor (0,10 och tunnare) och små krokar (18 och mindre). Ett lite styvare spö som inte "fjädrar" så bra, kan göra att linan går av eller kroken tappar greppet när man kör klent. Det handlar helt enkelt om att balansera utrustningen.

Vad gäller quivertipspöna så är det i princip samma sak här. Det finns spön avsedda för större kastvikter och det finns spön avsedda för lättare kastvikter. Hur många oz som står angivet gäller bara topparna (som i regel går att byta ut) där då en topp med lågt oz värde är känsligare för försiktiga napp, men som kanske böjer sig för mycket när man fiskar i strömmande vatten. Så skilj på oz angivelsen för toppen och kastviktsrekommendationen som brukar vara angiven nere vid handtaget. Återigen, balansera utrustningen.

Hoppas det blev lite klarare.
    Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Jo, jag är medveten om dessa saker...

Formulerade om frågan där uppe lite, kanske skrev lite klantigt
      Senast ändrad av Raven; 2003-10-25, 09:20.

Kommentera

Upp efter editering!

(hoppas det är ok Bergman att man uppar trådar? annars ber jag om ursäkt...)

Kommentera

Först du kan läsa den tråd Spöfrågor.. . Där har du många förklaringar till aktion på feederspö och matchspö.

Matchspöna är avsädda bara för vanlig flötmete. Du kan inte flötmeta efter gädda med dessa spö. Spöna är inte avsädda för att kasta så mycket.

Och när det gäller att kasta 10 eller 30 gr det finns olika metoder att hjälpa till: grovleken på linan, rullen, typ av lina. Alltså om man har ett spö med tyngre aktion och man vill fiska med lätt flöte man kan använda nylonlina i stället för flätad (alltså en mer elastisk i stället för styv lina), tunnare lina i stället för tjock och en UL-rulle eller mindre sådan i stället för stor. Då kan man kasta lång ändå. Men man väljer spöet efter den fisk som man är ute efter. Vill man fiska efter stor eller stark fisk man får välja ett starkare spö, alltså medium-heavy (med aktion mellan medium och heavy), heavy eller ultra heavy. Detta för att kunna sätta press på fisken. Är man ute efter små eller mindre kraftiga fiskar räcker det med spö med light eller medium aktion. Men som sagt: har man ett medium-heavy spö och vill man fiska efter mindre fiskar då man kan ändra på linans typ, tjocklek och storlek på rulle.

När det gäller feederspöna man byter topp på dem. Ett spö kan kasta mindre vikter eller störe vikter efter att man bytt topp genom att trycka in den i den första överdelen. Till ex ett feeder spö kan ha, lått säga, medium aktion. Alltså avsätt för något tyngre fiske. Men genom att bytta topp man kan kasta olika tungt: 1 oz topp kastar upp till ~30 gr, 2 oz topp upp till ~60 gr, osv. Alltså aktion och max/ideal kastvikt är två olika saker, och max kastvikten går att ändra genom att byta topp. Samtidigt man ändrar också känsligheten när man byter topp, allt eftersom feederspöna är avsädda för bottenmete. Toppen måste vara i stånd att kasta den vikt som man vill men också att indikera napp.

Däremot quivertipspöna och swingtipspöna byter man topp på dem genom att man skruvar topp på. Toppen i sig är en nappindikator med tanke på att den är bjöd näråt (swingtip) eller extrem känslig (quivertip). Och dem är spö för bottenmete precis som feederspöna.

Och sist: hur stor fisk kan du fiska på ett visst spö beror bara på hur skicklig du är. Klart att det är jätte svårt att fiska en stor fisk på ett lätt spö, men inte omöjligt. Du kan inte pressa fisken med hjälp av spöet men du kan fösöka trötta den genom att bromsa rullen (utan att linan bryts). Men om fisken är för stor går detta inte. Det är jätte svårt att svara på den fråga.
          Senast ändrad av CDan; 2003-10-25, 23:05.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Hehe...mjo, men det är ju just den sista fråan jag är intresserad av Alltså iaf en liten fingervisning om hur kanske ett light-match kanske räcker åt mig beroende på var jag fiskar osv...jag skulle gärna vilja att någon säger tex att det är okul att drilla en 2 kgs fisk på ett light-match, fast det är ju bara ett exempel. Jag vill gärna ha just åsikter från andra, om när det är lämpligt med medium eller heavy ur just sån synpunkt...man vet ju liksom till viss del hur stor fisk det finns där man fiskar...

Kommentera

Jag har för några månader sen köpt ett 14' RT matchspö MPX IM6 med en halvdjup aktion. Det är inget kraftfullt gäddbändarspö men jag har tänkt det för maskmete efter abborre och alla eventuella vitfiskar upp mot 2 kilo (större finns nog inte i min sjö). Jag har i höst testat det på regnbåge i vikter upp mot några hekto över kilot med en lina som har en knutstyrka runt 3,8 kg. (Stroft GTM 0,18) Det har fungerat alldeles utmärkt. Jag fiskar med lätta tackel. sällan över 5g bly. Jag når inte all världens väg med den tacklingen men tillräckligt för mina behov. Jag tror att jag kan öka kastvikten 2 eller 3 gånger eller mer utan problem. Har inte testat det än men det känns så i spöet och antagligen vet jag i morgon kväll. =)
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest...ungefär sånt jag var ute efter. Du säger halvdjup aktion, hmm...

Det är nämligen så att jag fått tag på ett matchspö light till ett bra pris, och jag vill med denna tråd bena ut hur grov fisk man vågar sig på egentligen...

Kommentera

Vad är det för spö och vad skulle du betala? Material i spöet, längd, aktion. Det bero också på vilken fisk är du ute efter. En 2 kg karp är starkare än en 2 kg abborre. Kanske du kan köpa senare ett kraftigare spö om det spöet skulle inte räcka.
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Det är ett RT xps match, 13", light action...im8...

Det är ungefär så jag tänker, jag avser att köpa ett grövre också, men jag vill ju veta nu vad det här pallar, så man vet när man vågar använda det liksom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37