Var skall man lägga ut mörtstugan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var skall man lägga ut mörtstugan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var skall man lägga ut mörtstugan?

Tjena.
    Jag har haft ute min mörtstuga nu i tre dygn utan att få något alls.
    Jag har agnat med limpa, och den ligger efter en bergssida på ca 1,5-2 meters djup. ÄR det för grunt eller skall jag lägga den närmare vassen?? tacksam för svar.

Lägg den djupt cirka 5 m, koka en kastrull havregryn o skicka i, mosa gärna ner lite mask i gröten om du hittar några

Kommentera

Ursprungligen postat av pontusen Visa inlägg
      Tjena.
      Jag har haft ute min mörtstuga nu i tre dygn utan att få något alls.
      Jag har agnat med limpa, och den ligger efter en bergssida på ca 1,5-2 meters djup. ÄR det för grunt eller skall jag lägga den närmare vassen?? tacksam för svar.
      2-4 meter skulle ja prova men det ska vara nate på botten . Å skogaholmslimpa ska det vara.

Kommentera

Jag får inte på grunt nu, utan har min ute på 7m djup i sakta strömmande. Fördel är att ha mycket mäsk, jag gör gröt i kastrul å tillsätter aniskrydda. och om det är strömmande vatten, se till att ha ingången neråt strömmen.
        Senare efter januari börjar vi få massor in mot lekområden på 1-4m djup, men även ute i strömfåran också !
        Hade grymt mycket mört i stugan igår, men då skall vi ju ha en satans KYLA istället

Kommentera

Då skall jag prova det, djupre vatten och gröt!
          Men vad lägger ni gröten i för något? nångon typ av nätkasse då eller vad?

Kommentera

Lägger bara in den i stugan. Gnuggar även in ingången litegrann med mäsket också , då man får för sig de skall lockas in rätt
            Det kan vara bökigt på nyisarna, de vägrar gå in. Ibland kan man pimpla där man har mäskat och få mört och man blir galen över att de inte går in

Lycka till och va rädd om dina mörtspots !!

Kommentera

Vanligaste är väl att lägga i någon typ av sött luktande i mäsket så som vaniljpulver eller majs eller liknande!

Kommentera

Jag kallrör havregryn och blandar i aniskrydda (malen) sirap, ströbröd och lite brödkryddor, det tog 5 dagar innan jag fick mört i stugan. Kan ta upp till en vecka ibland innan dom hittar rätt. Mäska runt stället med en burk majs och lägg en del i stugan.
                http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Man behöver sällan lägga mörtstugorna speciellt djupt. Jag har haft mina både djupt och grunt och det är ingen större skillnad. Jag har haft mina på ca en meters djup under vissa perioder. Platsens beskaffenhet är viktigare. Ett tips är att lägga den intill en brygga så är du inte beroende av is. Skulle isen bli dålig kan du få upp stugan ändå. Dessutom drar bryggans skydd till sig fisk.

Mörten vandrar ju också. Kallt och ingen is=djupare. Mildgrader= grunt. När det är is=grunt.

Samma sak med mäsken man slänger i stugan. Höll på att trixa med det där tidigare men insåg att det enklaste, snabbaste och bästa är hårt kokt havregrynsgröt med iblandade linfrön för konsistensens skull.

Rätt stuga är också viktigt. De bästa gör man själv. Många köpestugor är alldeles för små.

Kommentera

Ursprungligen postat av mg Visa inlägg
                    Man behöver sällan lägga mörtstugorna speciellt djupt. Jag har haft mina både djupt och grunt och det är ingen större skillnad. Jag har haft mina på ca en meters djup under vissa perioder. Platsens beskaffenhet är viktigare. Ett tips är att lägga den intill en brygga så är du inte beroende av is. Skulle isen bli dålig kan du få upp stugan ändå. Dessutom drar bryggans skydd till sig fisk.

Mörten vandrar ju också. Kallt och ingen is=djupare. Mildgrader= grunt. När det är is=grunt.

Samma sak med mäsken man slänger i stugan. Höll på att trixa med det där tidigare men insåg att det enklaste, snabbaste och bästa är hårt kokt havregrynsgröt med iblandade linfrön för konsistensens skull.

Rätt stuga är också viktigt. De bästa gör man själv. Många köpestugor är alldeles för små.

Mycket bra svar!

Snälla. Ge en beskrivning/bild på en bra byggd stuga

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar