Varför karpmete?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför karpmete??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför karpmete??

Hej!

En fråga till er som är "carpoholics" aka karpmetare.

Varför är karpfiske så kul?
    Är fiskarna ovanligt starka? Är dem mer svårfångade än annan fisk?
    Är det prylfixeringen som är så kul?
    Är det för att det är trevligt och ligga ute i tält en helg och vänta på att nappalarmet ska utlösas?

Skulle vara trevligt om någon kunde svara på varför just ni/du är karpfanatiker?

Jag själv har aldrig testat men blir sugen på att göra eftersom många verkar tycka det är kul.

/ karki
    http://www.silverbums.com

Jag har också en fråga, varför badar så många med fiskarna när de ska släppas tillbaka, visst kan förstå att man går knädjupt ibland men att gå ut o ställa sig mitt i sjön med vatten upp till bröstet har jagi nte lyckats fatta varför än.

Kommentera

Varför inte testa på? Egentligen en ganska korkad fråga, Varför har gäddfiskare så många olika drag med sig för? Vad är det för roligt att sitta i en båt mitt på havet å vänta på att laxen skall hugga? Vad är det för anledning att sitta å meta mört för? Varför spöfiska överhuvudtaget för? osv.osv.osv... Altt har väl sin tjusning. det kan jag begripa,det borde du också göra.. menar att tex.karpfisket ger en enorm kick,när man äntligen lyckas med att lura en, lika mycket som när 10+:aren kommer glidande efter draget med uppspärrat gap,eller den där skapliga iden som visar sig vara en enorm mört när du börjar att titta efter....när downriggerspöt släpper och det fullständigt frääser av lina från trollingrullen....
      Sportfisket är helt fantastiskt,helt enkelt!

Kommentera

Ursprungligen postat av janke Visa inlägg
        Varför inte testa på? Egentligen en ganska korkad fråga, Varför har gäddfiskare så många olika drag med sig för? Vad är det för roligt att sitta i en båt mitt på havet å vänta på att laxen skall hugga? Vad är det för anledning att sitta å meta mört för? Varför spöfiska överhuvudtaget för? osv.osv.osv... Altt har väl sin tjusning. det kan jag begripa,det borde du också göra.. menar att tex.karpfisket ger en enorm kick,när man äntligen lyckas med att lura en, lika mycket som när 10+:aren kommer glidande efter draget med uppspärrat gap,eller den där skapliga iden som visar sig vara en enorm mört när du börjar att titta efter....när downriggerspöt släpper och det fullständigt frääser av lina från trollingrullen....
        Sportfisket är helt fantastiskt,helt enkelt!
        Korkad?

Jag gillar flugfiske efter öring för att : det är spännande, man får en skön känsla i kroppen när öringen går upp och tar torrflugan, när man hör sliren skrika när den rusar.

Jag gillar jekrbait fiske efter gädda för att: Huggen brukar vara riktigt hårda. Det är kul att få en egen gång på betet och lura fisken. Gäddorna kan bli stora osv.....

Janke gillar karpfiske för att?

Kanske lite så jag menade. Vad är den lilla extra kryddan med karpfiske som just utmärker den sortens fiske.

Kommentera

Karpmete.

Atmosfären, spänningen , galna hugg och grymma fighter..... Karpfisket har allt.

Kommentera

Jag skulle nog rekomendera alla som funderar över tjusningen i karpfiske att se Chris Yates "redmire legends" & "monster Myths". Finns nog inga andra karpfiskefilmer som förmedlar så mycket känsla. Finns nog tillgängliga hos en viss typ av rövare i en engelsk vik om du tycker att det verkar vara en oekonomisk investering.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

För att timlägga lite till det Stephan skrev så kan man dessutom göra det så enkelt eller avancerat man själv vill.. Och gillar man naturliv är det underbart.
              sigpic

Kommentera

Det behöver upplevas för att förstås. Men några beskrivande ord: Mystik, adrenalin, ensamhet,gemenskap, galenskap, mjölksyra, spänning, ovisshet, slit, glädje.

Det är ett väldigt udda fiske som inte liknar mycket annat sportfiske vi har i Sverige, fiskarna blir stora och är ofta brutalt starka, det är inte så enkelt som man kan tro och förberedelse och att kämpa lite extra gynnar ofta fisket. Sen tycker jag personligen att det är vackra och mystiska fiskar. Mina favoritarter i Sverige är karp och gädda, till stor del för att båda blir stora och bjuder på fint motstånd, samt att fiskemetoderna mellan de båda arterna oftast är väldigt omväxlande, både ett skrikande nappalarm och ett hårt hugg från storgäddan ger den där adrenalinkicken som de flesta av oss fiskare nog är ute efter. En hård fight med mjölksyra som avslutas med ett glädjeskrik eller en heldags svordomar om det gick åt pipan. Nästan allt fiske har sin tjusning som är svår att beskriva om man inte upplever.

Själv älskar jag att ligga i sängen i tältet sent på kvällen och läsa någon bra bok, helt plötsligt övergår det totala lugnet och tystnade av ett skrikande larm, man får halvt en hjärtinfarkt och ramlar ut i leran med sovsäck och bok för att hinna ta spöt i tid, kalla det galenskap, jag kallar det barnslig glädje
                På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                  Hej!

En fråga till er som är "carpoholics" aka karpmetare.

Varför är karpfiske så kul?
                  Är fiskarna ovanligt starka? Är dem mer svårfångade än annan fisk?
                  Är det prylfixeringen som är så kul?
                  Är det för att det är trevligt och ligga ute i tält en helg och vänta på att nappalarmet ska utlösas?

Skulle vara trevligt om någon kunde svara på varför just ni/du är karpfanatiker?

Jag själv har aldrig testat men blir sugen på att göra eftersom många verkar tycka det är kul.

/ karki
                  Svårt att svara på som alla andra säger, personligen är jag inget karpfreak, även om jag fiskar karp.

Karpar ÄR starka. Till och med väldigt starka. De kan även vara svåra att få, därav folk spenderar massor med dagar för att fånga dom. (och många av dom är bompass)

Prylar ÄR roligt, och de flesta halkar nog dit förr eller senare. Men ibland kommer man lite "till insikt" och frågar sig sj om man behöver allt. Vissa saker är nästan nödvändigheter, medans andra är "fåfängutrustning".

Att ligga ute i tält är speciellt, och det tror jag lockar många till den typen av fiske! Att väckas/överaskas av ett larm är också en speciell grej. Det är kul att se hugg på flöten, spötoppar osv men larm har också sin tjusning.

En sak som jag dock vill poängtera efter att skrivit det ovan, är att mkt fiske bedrivs med samma tjusning, inte bara karpfisket. Det finns inget som säger att man behöver fiska karp om man vill ligga ute på 3dagars pass och fiska. Man kan fiska mer eller mindre alla arter på det sättet.
                  Dessutom behöver man inte fiska karp med nappalarm utan man kan även fiska karp med minimal utrustning. Det viktigaste anser jag är att man kan ta hand om karpen på ett så skonsamt sätt som möjligt när man väl landar den.

På frågan om "att bada" med fisken (tänkte jag kunde svara eftersom jag ändå sj. badat)

En fördel med att stå i vatten med fisken är att om du tappar den så är den i vattnet. Det är således ett skonsamt ställe att hantera fisken på. Sen är det troligtvis i synnerhet en "segermiljö". Är man 2 pers som fiskar i ett vatten (tex karp) och inför passet säger "10 kg = bad" så har man en spänning i luften när det sitter fisk på och drillen pågår. Kommer den vara över 10? Isåfall är det en lyckogrej att väl få bada. Det är egentligen inte själva badet som är "roligt" utan det är nog mest att man grejat en gräns. Själva badet är nog mest symboliskt.

Så är det för mig iallaf.

Kommentera

okej!

Tack för några bra svar. Nu börjar jag förstå.

/ Karki

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 871 visningar
                    0 gillar