Nån som har börjat meta lake än? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som har börjat meta lake än?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På tal om tackel...

Jag brukar köra ett vanligt bottenmete med glidande sänke, och enkelkrok.
    Antingen fungerar räka eller mört. Har aldrig kört med levande bete. Någon som har några synpunkter på vad som är bäst?

Jag har iofs* endast fiskat lake från land i strömmande vatten.
    Denna vintern blir det satsningar även på is. Vad tacklar ni med då?
    Lockpilk med en enkelkrok en bit ner ???

Är det någon som sitter inne på lite bra tips. Har hört att det ska vara bra med lite dunsar i botten m.m.

Platser runt Jönköping med bra lakefiske mottages också gärna om någon har lust att vara lite generös så här innan jul =)
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Kommentera

laken nappar på nu, har fiskat lake 2 ggr o fått 2-4 st per tur, inga jättar bara småfisk upp till 2.5kg.
      Så nu kommer vi in i den hetaste perioden
      go fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Danneee88 Visa inlägg
        laken nappar på nu, har fiskat lake 2 ggr o fått 2-4 st per tur, inga jättar bara småfisk upp till 2.5kg.
        Så nu kommer vi in i den hetaste perioden
        Är väl ett par veckor kvar iaf innan det börjar strama ordentligt i linorna Vart kör du?
        sigpic

Kommentera

Levnde eller dött verkar vara skillnad frn vatte till vatten. Hade dialoger om ismetet med Jörgen Forsén förut. De fiskade i Feen om jag inte mins fel, där fick de "bara" på levande bete. Vi har fiskat i skärgården och bara fått på dött.....
          Och vi båda har testat olika om vartannat.
          Men hur som haver, en räka är alltid fäkligt bra på lake, varesig den sitter på en jiggkrok, blänkemed tafs eler bottenmetas.
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

När man metar lake, ska man då satsa på nattfiske eller kvittar det vilken tid på dygnet det är? Är väldigt sugen på att få upp en sån ifrån Ån nämligen

Kommentera

näääämen, varför inte sparka liv i de här gamla liket???

är ju ändå rätt tid på året tänker jag att låta orginalfrågan lyftas upp och ställas igen... nån som har börjat meta lake än?

själv HOPPAS jag på ett ställe där jag hoppas på få kroka på nån lake (finns ju i alla fall solklart i det vattnet, sen om platsen är nåt att ha...ptja det får jag se den/de ggr jag åker dit, bara sett ut den på kartan)

sen så DRÖMMER jag om att det ska finnas lake kvar i hemmavattnet, men, jag har hittills aldrig gett det nån riktig chans, och tror inte på det heller direkt mycket (därav uteblivna riktade försök) men tänker mig att försöka hinna med nåt eller nåra försök i år i alla fall!!!

så...
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Provat i nytt vatten för två veckor sen men vet inte riktigt hur djupt dom ska sökas för det var ett bompass utan napp men utrustningen är provad o larmen funkar - mört finns i frysen till nästa tur.
                kanske ska mäskas med fiskhack till platsen i sjön eller sökas vid utloppet älvfåran , lake finns eller har funnits i sjön iallafall

Kommentera

EDIT: dubbelpost... FS muppar å har sig i vanlig ordning...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    Provat i nytt vatten för två veckor sen men vet inte riktigt hur djupt dom ska sökas för det var ett bompass utan napp men utrustningen är provad o larmen funkar - mört finns i frysen till nästa tur.
                    kanske ska mäskas med fiskhack till platsen i sjön eller sökas vid utloppet älvfåran , lake finns eller har funnits i sjön iallafall
                    jag vet ju egentligen väldigt lite om lake som inte tas från isen uppe i västerbotten, och då oftast mot våren, (eller iofs en del i december med) men, nu bor jag ju sen nåra år tillbaka söderöver så kan glädja mig åt att försöka få meta lake, hittills utan framgång dock men också knappt några försök gjorda...

jag själv skulle nog ha testat en del vid utloppet älvfåran, låter vettigt och rimligt, har du möjlighet så kan du ju köra ett par spön samtidigt och se om du får nån klarhet i var dom står...

själv passerade jag stället där jag trodde via karta att det skulle kunna va värt å testa från land (en å-mynning i norraste vättern), vet ju att lake finns men hade ju ingen koll på just denna plats...
                    tyvärr kom jag inte åt nåt vettigt från land så fick inte ens blöta nån krok då... får se om man skulle testa i själva ån nån gång? vet inte hur den ser ut heller riktigt men får kolla det nästa gång...

Kommentera

Jodå hade fixat till tre gäddspön kvällen till ära och en brasa för att få tiden att passera -snorgärs vid fötterna annars en stilla kväll men ska prova mot djupare vatten vid utloppen snart i brist på pimpelbara isar Click image for larger version

Name:	IMG_7783.jpg
Views:	0
Size:	2,62 MB
ID:	2649241 Click image for larger version

Name:	IMG_7788.jpg
Size:	2,62 MB
ID:	2649242 Click image for larger version

Name:	IMG_7782.jpg
Size:	2,99 MB
ID:	2649243