Mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört?

Hej!

Tänkte ta och meta upp ett par mörtar då jag inte har tillgång till en mörtstuga. Var ska jag söka dem? Har de gått ner på djupet nu eller?

Mvh
    Johan P

I mina vatten är dom fortfarande grunt.. Inga problem att få upp dom med toppknutet..

Kommentera

åar brukar fungera bra hela året om!
      På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
        åar brukar fungera bra hela året om!
        ...säg det till lödde....

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
          Hej!

Tänkte ta och meta upp ett par mörtar då jag inte har tillgång till en mörtstuga. Var ska jag söka dem? Har de gått ner på djupet nu eller?

Mvh
          Johan P
          Det finns inga "regler" som kan appliceras på alla vatten. I Övik är det ju ganska kallt. Generellt skulle man vilja säga djup och still men det sjuka är att det kan vara precis tvärt om. Det är inte sällan de går upp i strömmande vatten. Då oftast i stort antal. Man får helt enkelt fråga eller leta runt i de lokala vattnen och lära sig hur det är lokalt.

Fiskar man i stilla vatten efter beresfisk kan det vara värt att gå ner i lina, krok, flötesstorlek och betesval.

I Skåne verkar mörten försvinna helt från åarna när det blir riktigt kallt och inte komma tillbaka förrän det värmer på lite i mitten av april. Men just nu lär det väl vara smockfullt i Sege, Lödde, Råån, Saxån etc... eller?
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Tja, om man hittar dom. Det är från dag till dag. Vissa dagar är det som om hela ån kokar, för att nästa dag vara helt tom. Då hälper inte ens mäskning. Men uppe i ån, i Kävlingeån, är det betydligt jämnare vid denna årstid.

Kommentera

Ursprungligen postat av mementomori Visa inlägg
              Tja, om man hittar dom. Det är från dag till dag. Vissa dagar är det som om hela ån kokar, för att nästa dag vara helt tom. Då hälper inte ens mäskning. Men uppe i ån, i Kävlingeån, är det betydligt jämnare vid denna årstid.
              Yes, stationär fisk har ju ingenstan att ta vägen :=) Det är nästan magiskt om man sitter i Lödde, eller någon annan kustå, och fisken börja vandra upp i ån. På några minuter går det från att vara fisktomt till knöfullt.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

"I Skåne verkar mörten försvinna helt från åarna när det blir riktigt kallt och inte komma tillbaka förrän det värmer på lite i mitten av april. Men just nu lär det väl vara smockfullt i Sege, Lödde, Råån, Saxån etc... eller? "

Det jag inte förstår är var mörten och iden tar vägen på vintern när de inte är i åarna, i segeå är det som du säger, rätt mycket id och mört just nu så jag har börjat bunkra in för vintern Menar du att de går ut i havet igen när det är som kallast. Kan det inte bara vara så att de står väldigt koncenterat i djupare partier i ån?
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
                  Det jag inte förstår är var mörten och iden tar vägen på vintern när de inte är i åarna, i segeå är det som du säger, rätt mycket id och mört just nu så jag har börjat bunkra in för vintern Menar du att de går ut i havet igen när det är som kallast. Kan det inte bara vara så att de står väldigt koncenterat i djupare partier i ån?
                  Jo, definitivt är det så. Ut i havet går dom inte. Någon som känner till en djuphåla i Löddeå?

Kommentera

Vet faktiskt inte. Vet bara att om man sitter flera i rad och det är tokdött så kan de plötsligt börja nappa med början nedströms när fisken plötsligt simmar "upp". Det händer nästan aldrig tvärt om. Ofta sitter man ganska nära mynningen som i Sege. Men då är det id och den går ju ut i mynningsmorådet. Men det har hänt även med mört i Lödde. Skumt.

Kanske en fråga för någon limnolog
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar