Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete

Hej!

Jag börjar bli lite nyfiken på att meta gädda som jag har hört är så effektivt, det är bara det att jag har ingen aning om hur det fungerar. Jag är mest bara sugen på att pröva med mitt haspelspö och då undrar jag om man ska använda flöte, vilka beten man ska använda och i almänhet hur gäddmete fungerar.

Testa sökfunktionen, finns maaasssor av info

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiske Visa inlägg
      Hej!

Jag börjar bli lite nyfiken på att meta gädda som jag har hört är så effektivt, det är bara det att jag har ingen aning om hur det fungerar. Jag är mest bara sugen på att pröva med mitt haspelspö och då undrar jag om man ska använda flöte, vilka beten man ska använda och i almänhet hur gäddmete fungerar.
      ja gäddmete e riktigt kul, jag och min polare meta mkt gädda o man plockar mycket Det du behöver som bete är mört elr abborre. mörten och abborren ska inte va för små dom ska vara lagom. ju större byte du har ju större gädda får du du kan använda ett stort gäddflöte det är bara att fråga i fiskeaffären så fixar dom. köpte mina för 15 kr st. sen har jag en tafs sen 3 krok, kroken för jag igenom ryggraden på fisken men ibland kan fisken flyga av när man kastar. Det kvittar om det är levande bete elr dött bete gäddan tar det han får, men jag förredrar levande. Sen när flötet går ner så ska du INTE rycka direkt. Vänta ungefär 5-15 sec sen rycker du. om du ser flötet underytan o den ligger o guppar så låt den ligga längre gäddan leker med bytet då typ.du lan köra med gädda på kroken med dom små gäddorna, funkar perfekt kan jag lova

MvH en fiskar

Kommentera

okej, så bottnemete är ingen gäddmetod?

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiske Visa inlägg
          okej, så bottnemete är ingen gäddmetod?
          Nää inge bottenmete. Se till att haspeln är uppe så att linan löper fritt, du kan hjälpa till att mata ut mer lina oxå, när du får napp. Är du osäker hur länge du ska vänta innan du gör mothugget, så räkna till 50-100, fastnar den inte så kan du ha varit för ivrig, ta det bara lugnt

ang vilket djup så får du pröva dig fram jag brukar köra 40-70. men det där är helt olika.

Kommentera

Har tagit många, många gäddor på levande, nästan alla på flötmete med mört. Kör självklart glidflöte och ställ in det på lämpligt djup, kör ALLTID ståltafs. Fäst trekroken precis under ryggfenan på mörten, inte för grunt, inte för djupt..precis under det ben som utgör fästet för ryggfenan...(Kul att meta upp mörten) Släng ut där det finns gädda, vänta på hugget, det kommer i princip alltid. När flötet dyker drar jag direkt för att få kroken fäst i munnens delar så att C&R är mycket enkel..Utan skada för gäddan..Ha med långskaftad tång..

Kommentera

Okej, tack för alla svar och tipps, en fråga till bara, vid vilken årstid är det bäst att meta gädda eller det kanske alltid fungerar?

Kommentera

Det fungerar i princip alltid. Bäst kommer det till sin rätt vid landfiske, isfiske och/eller uppankrat...Den gädda som inte hugger på en krokad, levande mört finns i princip inte. Vid båtfiske där det går att täcka större områden är spinnfiske överlägset.

Kommentera

Tack allihopa för alla svar och tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nosefield Visa inlägg
                    Nää inge bottenmete. Se till att haspeln är uppe så att linan löper fritt, du kan hjälpa till att mata ut mer lina oxå, när du får napp. Är du osäker hur länge du ska vänta innan du gör mothugget, så räkna till 50-100, fastnar den inte så kan du ha varit för ivrig, ta det bara lugnt

ang vilket djup så får du pröva dig fram jag brukar köra 40-70. men det där är helt olika.
                    Bottenmete kan var grymt effektivt när vattnet är kallt.
                    "There's always a bigger fish"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb