Mäska för betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäska för betesfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäska för betesfisk?

Är trött på att behöva leta upp betesfisken hela tiden och har nu tänkt få dem att hålla sig till en plats. Tänkte börja mäska upp en plats någonstans så att dem finns där när jag behöver dem.
    Vad bör man tänka på när man ska mäska? Finns det vissa platser som är att föredra? Vad för mäsk bör jag använda mig av?

Tack så mycket.
    "There's always a bigger fish"

*Mäska på ett ställe som är lätt att ta sig till och lätt att fiska från.. Trist att behöva knalla 2 km igenom snårskog varannan dag för att mäska..
    *Mäska varannan dag ungefär.. Runt 1-2 kilo torrvara (mer om det nedan) är lämpligt att pytsa i.. Alternativet är att mäska kvällen innan man ska meta, då tar man hälften av mängden ungefär så dom inte äter sig proppmätta och inte vill käka din maggot eller vad du nu har på kroken..
    *Vart ? Klassikerna som vid näckrosor osv såklart, men det funkar ju i princip vart som att få löja och mört och liknande.. Så där det känns vettigast att ta sig till och fiska brukar jag köra..
    *Mäsk.. Finns hyllmeter med material om vad som funkar bäst osv såklart till olika arter.. Enklast för att få betesfisk och samtidigt torde det vara det billigaste med är att köpa djurfoder på Granngården, eller varför inte vildfågelblandningar från stormarknaden..

Själv kör jag för fullt för höstens och vinterns deadbaitfiske nu, metar beten varje dag..
    Kör för tillfället egenkomponerad partikelmäsk av Vildfågelblandning (25 kr för 5kg på Eko i borås), samt Hampa (samma butik 50 kr för 4 kg).. Granngårdens alternativ är bättre prismässigt helt klart.. 20-25kg säckar för under 200 kr, och utbudet är större med.. Ärtor, majs, hampa, hänsfoder osv osv..

Det absolut VIKTIGASTE med att partikelmäska på detta sättet är att se till att partiklarna är ordentligt igenomvåta.. Lägg dom i blöt över natten och koka en timme.. Detta för att om fisken käkar dom torra partiklarna så sväller som i magen och spränger dom inifrån.. Så ordentligt genomfuktat är viktigt.. Majsen är värst, den behöver en natt+kok eller ett längre kok för att bli lite mjuk.. Hampa behöver inte blötläggning alls, utan bara att hälla i kastrull och koka tills dskalet blir svart och dom spricker så man ser det vita fröet inuti..
    "Bästa" partikeln enligt mig är hampa.. Funkar att köra med 100% av det.. jag kör i lite annat för att få lite variation och få ner priset lite..

I kok och "övernatten" blötläggningen kan man köra i lite boosters i form av dofter och liknande.. Jag brukar ta en matsked eller två med vaniljsocker och en tesked mald Anis (kryddhyllan i vilken butik som helst) i vattnet.. Blir mumma för all vitfisk

Så, mitt recept jag kör nu till mört och löja då som avslut..

2 delar vildfågelblanding (innehäller hampa, hirs, solrosfrön och liknande)
    1 del hampa
    2 msk vaniljsocker
    1 tsk mald anis

Allt i en stor gryta , täck med vatten och koka tills hampan öppnat sig.. Typ en timme..

Skitfiske !

Kommentera

Oj vilket svar! Tack så hemskt mycket, får börja på direkten

Kommentera

Bara att koka på

Min mäskplats börjar bli lite för bra nu har jag märkt.. Om det nu ens går att få det för bra
        Flötmetar, hinner knappt fälla bygeln på rullen innan flötet dyker vid varje utkast.. 47 mört och löja på ungefär 2 timmars fiske med uppställning av stol och omriggning 2 ggr.. För mycket gädda i vattnet helt enkelt, så dom knaprar på mina flöten eller det som sitter på kroken.. Så 2 kamasan wagglers dog idag.. Hua..

Kommentera

Hehe det låter bra det!

Hur lång tid går det innan man märker något resultat?

Kommentera

Jag har kört en vecka nu på samma plats.. Mäskat 3 ggr, fiskat 6 kvällar några timmar per kväll..

Beror ju så på vatten.. Kan funka att mäska 10 minuter innan du börjar fiska (ta då mycket mindre partiklar, säg 2-3 handfulla och kasta ut) och det är klart medans du plockar iordning dina grejor.. Andra vatten behöver några timmar, andra en dag eller två osv.. Bara att testa..
            När jag drar igång på ett nytt ställe brukar jag mäska, plocka fram stol och spön och allt, sen sätta mig att fiska några timmar.. Sen i slutet på turen häver jag i restan av det jag har med mig helt enkelt..

En grundregel är att häva i en del när man börjar sitt pass, sen när fisken går till så slänger man i en näve mäsk då och så för att hålla dom kvar...
            Tips om du ska bli mer seriös; köp en slangbella att skjuta ut partiklarna med.. Kostar en hundring eller så på dom flesta välsorterade butiker.. Kommer lite längre ut då, och det är ju kul att skjuta slangbella
            Tips nummer två, bra när man ska grundmäska ut mycket mäsk; Ta ett kvastskaft eller liknande.. Rota i lådorna hemma efter en stor skopa för soppkok.. Tejpa fast skopan längst ut på kvastskaftet och du har en partikelutkastare som funkar bra Bara skopa upp partiklar ur din hink och hiva iväg.. Man kommer ganska långt med när man får in rätt snärt.. Köpte förövrigt 3 skopor på en 2nd hand för 10 kr, och tog ett gammalt håvskaft på 2 meter till min..

Kommentera

Okej såpass

Behöver man komma ut en bit alltså? Jag hade tänkt köra någon meter från landa bara.

Tack.

Kommentera

Då räcker det att kasta för hand

Kommentera

Mina erfarenheter är att det mest är bottenätande fisk som det är någon större idé att förmäska på. Vissa av dessa kan man iofs med fördel ha som betesfisk.

Tycker inte du behöva förmäska för t.ex mört och löja. Lär dig var och när mörten/löjan står när det är kallt respektive varm i vattnet i dina lokala vatten Sedan mäskar du men lite vanligt mäsk (några hekto brukar räcka). Småfisken reagerar snabbt. Blanda torrt eller välling.

Om du inte kan köpa färdigt billigt mäsk så är ett bra småfiskrecept:
                  1) 3 delar rostat ströbröd (gärna finmalt)
                  2) 1 del majs- eller rispulver.

Andra saker att tillsätta som sätter lite piff på blandningen:
                  1) Mald hampa om man får tag på det. Kör det i en kaffekvarnen eller försiktigt med mixer (bränner fast om man inte rör om typ varannan sekund).
                  2) Vetekli
                  3) Havregryn (försök gärna göra dem mindra genom att riva dem i ett såll)
                  + massor av annat.

Var noga med att inte ha för tjock rev och för stort flöte. Blya ner flötet ordentligt. Ha en ganska liten krok (strl 14-18).

Lycka till!
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Tack så mycket.

Gjorde en mäsk på ströbröd, majs, vanilinsocker och anis. Ska ner imorgon och börja slänga i lite, så får vi se hur det går

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76