Bottenmeta abborre med död betesfisk, tips, råd och övriga idér önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta abborre med död betesfisk, tips, råd och övriga idér önskas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmeta abborre med död betesfisk, tips, råd och övriga idér önskas.

Någon som har erfarenhet av bottenmete efter abborre med död strömming? Är så förbannat jobbigt att få tag på färsk fisk, förutom i affären och torget. Och levande betesfisk är väl inte lagligt att använda längre!?

Så, lite tips om detta vore intressant. Mysigt att slänga ut ett gäng bottenmeten, sätta sig i bilen och lyssna på musik och hoppas på att larmen hörs tillräckligt, vilket de gör, om jag inte lyssnar på något riktigt bra!
    Senast ändrad av jlw; 2013-02-26, 17:48.

Ingen kork i betsfisken. Betesfisken lossnar oftast vid hugg och flyter iväg. Tar en gädda, abborre eller fiskmås den sen så får den tarmstoppning och dör. Köp injektionssprutor istället och fyll den med luft. Finns att köpa i välsorterade sportfiskeaffärer. Du får död fisk att stå "rätt" genom att kroka den i bukpartiet. Måste dock erkänna att jag aldrig hört talas om abborrmete med död fisk. Om det är tillåtet med levande eller ej tvistas det om. sök på forumet om levande betesfisk.

Kommentera

Det är tillåtet med levande betesfisk än så länge!

Kommentera

det handlar om tolkningar av de där lagarna. Personligen tolkar jag den som att butiker inte får lov att sälja betesfisk eftersom det då räknas som husdjur.

Om inte annat får man ändå inte använda betesfisk som fiskats upp i ett vatten, och använda det i ett annat.

Visst får du använda betesfisk! Men ska du vara helt enligt lagen får du inte fiska upp den i ett annat vatten än det du ska använda den i, om du ska fiska den levande.

Kommentera

Sen kan man ju bedömma själv om man tycker att det är etiskt korrekt att fiska med levande bete.
          Mycket snack om hur man hanterar fisk, "lipgrip är dåligt" "avkrokningsmatta ska man ha" etc..
          Sedan fiskar man ändå med levande bete, vilket känns som dubbelmoral för mig.

Kommentera

Död betesfisk till abborre! No way, det är bara pigga betesfiskar som gäller.
            Det går förvisso åt en del. Använder själv runt 150-200 stycken på två spön och dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
              Sen kan man ju bedömma själv om man tycker att det är etiskt korrekt att fiska med levande bete.
              Mycket snack om hur man hanterar fisk, "lipgrip är dåligt" "avkrokningsmatta ska man ha" etc..
              Sedan fiskar man ändå med levande bete, vilket känns som dubbelmoral för mig.
              Dubbelmoral är betydligt bättre än ingen moral.
              www.brofiske.net

Kommentera

håller med dig helt larante.

Kommentera

Ursprungligen postat av lobworm Visa inlägg
                  Död betesfisk till abborre! No way, det är bara pigga betesfiskar som gäller.
                  Det går förvisso åt en del. Använder själv runt 150-200 stycken på två spön och dag.
                  150-200 på en dag?! Hinner betesfisken landa innan du byter?

Har aldrig testat att meta med död betesfisk men till sink'n draw funkar det bra med död fisk.

Kommentera

Har testat med död till abborre, det var ingen hit precis. Men när man bytt till levande har det blivitt fart på dom.

Mina fem cent
                    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    26 svar
                    4 724 visningar