meta matabborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

meta matabborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• meta matabborre

varning för stavfel....

hej =) jag är ny här på forumet så ska försöka sköta mig....

men iallafall så sitter jag och en kompis ute på 2.5-3 meters djup och metar
    man hinner knappt få ner betet så hugger det abborar allt från 50g-500g. men sen sa det pang. jag hade inte orkat ta bort en abbore för jag öste vatten ur båten och då får jag ett mega hugg trodde först det var en gädda som högg på den lilla abborren som satt på men sen så börjar det rycka när firren russar så pajar delningen på spöt (ett 30 kronersmetspö) men jag lyckas få tag i linnan och dra in firren till båt kanten och berusad av den storra borren.... så glömer jag håven och tänker inte på den klena linan... så det small te och så så jag 1-1.5 kg abborre simma iväg

vad ska jag meta med för att jag så krocka på denna finna borre igen ? duger små abborrar eller finns det andra typ av krockbeten som funkar bättre ?

MVH elis

Visst är det roligt när man får på en stor efter alla små? En härlig känsla! Men du, är det inte bättre att ta 3-5 hgs abborrar till matfisk, och om du nu ska börja rikta ditt fiske efter de stora, släppa tillbaka dem? Blir bättre för beståndet i vattnet, och du kan fiska och förhoppningsvis få den stora även nästa år (fast då är den ännu större).

Ett tips är att först köpa en haspelutrustning, nylonlina duger bra. Sen utrusta med litet flöte, litet kulbly som glider på linan (och som stoppas av en liten knut 20 cm från kroken), en enkel krok i storlek 2. På denna agnar du gärna levande fisk som du upplevt fungerar bra Småabborre, löja, småsarv etc.

Lycka till med fisket och släpp gärna de stora

(utrusta dig då med en liten peang för att lossa kroken, en bit av ett liggunderlag som avkrokningsmatta, en plastpåse att väga i, våg, kamera för att föreviga fångsten)

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
      Visst är det roligt när man får på en stor efter alla små? En härlig känsla! Men du, är det inte bättre att ta 3-5 hgs abborrar till matfisk, och om du nu ska börja rikta ditt fiske efter de stora, släppa tillbaka dem? Blir bättre för beståndet i vattnet, och du kan fiska och förhoppningsvis få den stora även nästa år (fast då är den ännu större).

Ett tips är att först köpa en haspelutrustning, nylonlina duger bra. Sen utrusta med litet flöte, litet kulbly som glider på linan (och som stoppas av en liten knut 20 cm från kroken), en enkel krok i storlek 2. På denna agnar du gärna levande fisk som du upplevt fungerar bra Småabborre, löja, småsarv etc.

Lycka till med fisket och släpp gärna de stora

(utrusta dig då med en liten peang för att lossa kroken, en bit av ett liggunderlag som avkrokningsmatta, en plastpåse att väga i, våg, kamera för att föreviga fångsten)
      tack för tipsen =) så kan man ju också se det MEN är det inte knåpigt att filea dom små tycker jag.... blir lätt ben i och annat. kastmete viste jag redan om men det blir inte samma närkontakt så nu håller jag i linan när jag metar så att man sliper skit met spöna då jag inte har fast ekonomi att köpa nåt redigt

Kommentera

Plockade upp en 1,3 kilos för att prova som matfisk tidigare i år, de är kassa matfiskar i den storleken!

Kommentera

Ursprungligen postat av S_ikers Visa inlägg
          tack för tipsen =) så kan man ju också se det MEN är det inte knåpigt att filea dom små tycker jag.... blir lätt ben i och annat. kastmete viste jag redan om men det blir inte samma närkontakt så nu håller jag i linan när jag metar så att man sliper skit met spöna då jag inte har fast ekonomi att köpa nåt redigt

Nog för att 50 grams abborrar är svåra att filéa. Men som Olof skriver 3-5 hg's abborrar. De bör ej vara svårfiléade.

Om du har problem med fisk i den storleken bör du byta från motorsåg till filékniv så ordnar det sig nog.

Om du redan använder filékniv är sannolikheten att du väger din fisk inkorrekt eller höftar lite väl mycket om vikter övervägande.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Haspel är nästan ett måste på de lite större borrarna eftersom du inte lyfter dem direkt ur vattnet utan att ha sönder din lina eller läppen på fisken. Jag använder mina vanliga spinngrejor tacklade med kastmete och småfisk.
            Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

ok, inte jag som filear utan min kompis farsa men jag tror inte han har nån lust att filea små abborrar men jag får väl lära mig filea själv men han gör dom helt benfria =) (han har jobbat inom fiske i över 40 år)

edit: upptäkte att vi har ett par fina knivar hemma så får väl lära mig filea

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 879 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37