Hjälp, inköp av enkelt billigt larm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, inköp av enkelt billigt larm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp, inköp av enkelt billigt larm.

Hej

Jag har precis börjat fastna ordentligt för mete efter gädda och aborre med betesfisk och hade ett par riktigt lyckade mornar i helgen.

Jag har fiskat med 3 vanliga haspel spön 7" 9" och 10" vilket jag tycker fungerar kanon och dessa är jag välbekant med men vad som skulle underlätta mitt fiske enormt vore ett några enkla larm. I helgen blev jag tvungen att behålla en gädda på 4kilo som svalt mitt aborrtackel helt (fiskade med enkelkrok) främst pga att jag missade hugget och var sen med mothugget. Gäddan blir mat den här gången men det kändes inte bra att inte kunna välja det själv.

Så nu vill jag vara bättre utrustad nästa gång och har kikat lite på detta larm http://www.fiskefiskar.se/main.asp?subkat=106

Fungerar det så vore det perfekt men jag tycker nästan det känns lite väl billigt, är det nån som har erfarenhet av detta larm? Andra tips är minst lika välkommet men denna typ av larm som jag är ute efter.

Kan tillägga att jag främst flötesmetar men vill kunna bottenmeta när de förutsättningarna är bättre.
    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Det fungar men är inte helt tillförlitligt.

De tar nästan ingen plats i fiskeväskan så de kan duga som tillfällig nödlösning ifall ordinarie larm lagt av. Jag har tre och har testat ett vid mete med levande bete. Den gången larmades det inte därför att linan hade hamnat vid sidan om skåran i hjulet så när linan drogs ut kände larmet inte av det.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

köp ett lite bättre larm direkt, du kommer ångra dig om du köper de larmen som du länkade. tror du kan få hyffsade larm för á 500kr fox micron M kostar nog under 400kr st
      http://sundman.wordpress.com/

Kommentera

Ok det var det jag misstänkte. Finns det nån lite bättre variant av denna modell att få tag på. Det känns som det vore riktigt smidigt. 400kr *3 blir fortfarande ganska mycket pengar för nåt som är ganska simpelt. Jag kan en del om elektronik så jag vet att ett larm inte behöver vara speciellt dyrt men det är ju en liten marknad. Eventuelt kanske jag köper dessa och modiferar dem det är en bra grund att bygga på iaf.
        Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
          Ok det var det jag misstänkte. Finns det nån lite bättre variant av denna modell att få tag på. Det känns som det vore riktigt smidigt. 400kr *3 blir fortfarande ganska mycket pengar för nåt som är ganska simpelt. Jag kan en del om elektronik så jag vet att ett larm inte behöver vara speciellt dyrt men det är ju en liten marknad. Eventuelt kanske jag köper dessa och modiferar dem det är en bra grund att bygga på iaf.
          Jag köpte ett sådant för flera år sedan och det har funkat klanderfritt.
          Annars kolla på Lidl, de hade ett larm förra året för - ja inga pengar alls. Det funkar grymt bra:-)
          Jag håller med dig ang priserna, sjukt. Elektronik kostar inget idag men troligtvis är tillverkningen liten på dessa larm.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

larmet du länkade till är bara skit, köpte ett för att testa för ett tag sen, började glappa efter första fiskepasset och var helt pajj efter ett regnigt andrapass

Kommentera

Hittade även till den avkrok. Ser också lite väl billigt ut för att man ska få det man önskar, gillar dock iden på att sätta larmet rakt på spöt och inte behöva banksticks. Fiskar man från en klippa är det mycket bättre. Tekniken verkar dock vara den samma ett litet plasthjul som linan ska löpa i och det gör den kanske inte alltid utan modifikation.

Kommentera

Slutade med att jag köpte RT larmen för en billig peng i fiskebutiken som jag har runt hörnet. Jag kan inte påsta att de är super bra men de funkar helt klart. Jag lägger linan i en lop runt hjulet för att den inte ska hoppa av, det gör att jag måste trä av den innan mothugg men det stör mig inte så mycket då man endå brukar ge fisken ett par sekunder. Trasselrisken finns och ett visst motstånd kan jag tro att det det blir i linan av det lilla hjulet som snurrar men funkar gör det. Så vill man ha ett larm som funkar hyffsat och inte vill lägga en massa pengar på det eller vill ha ett väldigt enkelt så kan jag nog rekomendera det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 886 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37