Frågor om bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om bottenmete

Nu har jag tittat runt lite på forumet och läst om bottenmete och försökt hitta svaren på min frågor. Jag har fortfarande några funderingar.

1. Om man har glidande sänke och har en s.k.a stopp. Den är alltså till för att kroken inte så gå ihop med sänket? Gör stoppen så det ska gå att kasta ut allt utan att sänket far som tok fram och tillbaka på linan? När man kastat ut ska man veva in allt så linan sträcks = stoppen tar fast i sänket och sedan har man bygeln på kastspöet öppet?

2. Om jag bottenmetar med mask så sjunker ju masken till botten. Hur är det tänkt att masken ska flyta? Har jag powerbait så flyter ju det utan problem.

3. Jag vill få en sak förklarad. Det är alltså tackel som är termen för det som man monterar ihop med sänke krok, lekande eller betesfäste eller vad man nu använder som slutligen fast i själva linan till spöet?

Jag är nybörjare på dennna front så jag är tacksam för svar och det kanske är självklarhet för er men för mig reder det ut mycket.

Är det någon som känner att den har lust att skicka tydliga bilder på olika tackel som jag nu tror det heter så är jag otroligt tacksam för det

Johan

Hej mannen !

Det är lugnt att fråga det är så vi alla lär oss. Jag är också ganska ny men ska försöka svara på bästa sett.

1. Om man har glidande sänke och har en s.k.a stopp. Den är alltså till för att kroken inte så gå ihop med sänket? Gör stoppen så det ska gå att kasta ut allt utan att sänket far som tok fram och tillbaka på linan? När man kastat ut ska man veva in allt så linan sträcks = stoppen tar fast i sänket och sedan har man bygeln på kastspöet öppet?

SVAR: Glidande sänke ska man ha så att fisken kan "dra" iväg med betet utan att den känner motstånd. Sänket flyger med stoppet när du kastar ut, inte som en tok =). Om du har ett "vanligt" spinnspö så rekomenderar jag att har halvspänd lina som en båge, då kan fisken nappa utan att det blir för mycket motstånd och du kan se på linan när det hugger.

2. Om jag bottenmetar med mask så sjunker ju masken till botten. Hur är det tänkt att masken ska flyta? Har jag powerbait så flyter ju det utan problem.

SVAR: Kör naturligt bete. Vill du att masken ska flyta så kan du kanske sätta en flytpärla strax under kroken men en mask väger ju en del så det är inte säkert att det funkar. Pröva utan och se om abboren hugger bra.

3. Jag vill få en sak förklarad. Det är alltså tackel som är termen för det som man monterar ihop med sänke krok, lekande eller betesfäste eller vad man nu använder som slutligen fast i själva linan till spöet?

SVAR: Korrekt, och det finns en mängd varianter.

Kommentera

Angående fråga två:

Tanken är mer att masken skall ligga på botten där fisken går och brötar efter sin föda.

Du kan fiska aktivt genom att efter utkastet låta det ligga den tid du önskar (nappar det så är saken klar). Efterhand tar du hem tacklet genom att veva några vevtag på rullen. Detta medför att tacklet med dess bete (mask) blir synligt för fisken då det fladdrar upp från botten och landar igen på botten...

Dels så förflyttar du tacklet till kanske det ställe där fisken faktiskt står stationerad och huggen kommer därefter.

En livlig mask på botten syns och hörs för fisken.

/Storfiskaren
      The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
      Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
      Klickbara länkar följer nedan
      Nattplockad mask
      Gädda äter Sissy
      Abborre vs mask
      Abborre vs mört
      Måånga gäddor samlade vid betet
      Gädda äter gädda
      Spännande fiskemetod efter gädda
      FS SPARADE TRÅD
      Laxhugg!

Kommentera

Angående förfrågan om förslag på tackel:

Enklast är att du knyter din krok i slutändan på linan.

Därefter tar du och formar en loop/ögla likt ett "U" cirka 40 centimeter från själva kroken.

Denna ögla skall du sedan stoppa genom din tyngd (jag utgår från att du använder den tyngd som visas i bifogad bild i detta inlägg) och låta öglan "gå runt tyngden". Med andra ord så kapar du ingen lina.

Så från din rulle går linan till tyngden och från tyngden går linan till kroken.

När du kastar ut det hela vevar du så att linan sträcks upp.

Nappindikation är när det rycker i linan, linan förflyttar sig sidleds, linan blir slak (fisken simmar mot dig och då blir inte linan sträckt) etc. Det roliga blir att i dina hemmavatten skilja på det som är en indikation på napp och vad som inte är napp. Ibland kan du se redan i vattenytan där linan bryter ytan och går ned under vattnet. En liten ring som indikerar på att något är på tacklet.

Själv föredrar jag att hålla pekfingret mot linan och på så vis känner jag "allt" som sker vid mitt bete (masken).

Hoppas du förstår vad jag menar, om inte skriv ett PM så förtydligar jag det hela i den mån jag kan.

/Storfiskaren
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Storfiskaren; 2008-08-20, 00:29.
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Gädda äter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Bottentackel sett under ytan:

Ifall du ser längst nedtill i detta inlägg så ser du min signatur. Den består av flertalet klickbara länkar (blå text)

Klicka på texten "Abborre vs mask" för att se hur det hela ser ut i rätt miljö.

I filmen påvisas en enkelhet i hantering av tyngd genom att använda en variant som du klämmer runt linan.

I vissa lägen kan även ett bottenmete utan tyngd vara att föredra då fisken kan följa betets färd från ytan ned till botten och följden blir att fisken hugger innan den tror att chansen är över då masken kan "försvinna" ned i botten (!).

/Storfiskaren
          Nattplockad mask
          Gädda äter Sissy
          Abborre vs mask
          Abborre vs mört
          Gädda äter gädda
          FS SPARADE TRÅD
          Laxhugg!

Kommentera

Kika på under iTackle.se och artiklar. Uffes feeder artikel innehåller det mesta man kan tänkas behöva veta. Undantaget larmfiske.

PS! Tackel brukar man kalla allt utom själva huvudlinan. Dvs hur du riggar dit spö.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 841 visningar
            0 gillar