Sutarmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det e en relativt enkel rig man använder för feeder (eller iaf jag, vet inte hur ni fiskar) men jag använder ett "vanligt" paternoster tackel med väldigt korta tafsar till krok/feeder max 5-7cm använder jag o det funkar finemang. =)..

och det där med mothugg kommer ganska "naturligt", det e ofta en massa mört o mindre fisk på betet om man kör ex. mask/räka men man känner liksom om det e en större fisk som e på. Så det e bara o testa, annars så lär man sig ju alltid medans man håller på! och jag håller med pasavis när det gäller hur man sätter på agnet, krokspetsen SKA synas för kunna göra ett bra mothugg för sutarna har jag märkt e ganska "skygga" när det gäller motstånd från lina så jag gillar o kunna göra snabba mothugg.
    Senast ändrad av kopparberg; 2008-07-01, 19:08.
    sigpic

Kommentera

Intressant. Men har du bara 5-7cm till feedern/sänket på ett fast paternoster är det väl en stor risk att fisken antingen boltas eller känner motstånd och spottar?
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Njea, visst har nån fisk boltats när jag inte haft fokus på fisket men för det mesta har jag linan väldigt lätt spänd mot "tyngden" och känner allt. och så fort det drar iväg lite sakta så gör jag mothugg. men ganska många har spottat men jag vill inte att fisken ska svälja kroken så jag gillar att kunna göra snabba mothugg. Och pågrund av det så har jag så kort tafs! (vill inte skada fisken vettu, hellre att jag missar fisken än att den sväljer)
        sigpic

Kommentera

Helt rätt inställning Kopparberg! Man skall tänka på de små liven. Jag kör oftast med 0,5 - 0,7m när jag tänkte fiska stilla (inte dra i sakerna alls). Har inget problem med krok i halsen. Men funkar det för dig så är det bara för dig att köra på

Ha en god metehelg!
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

hehe aah det gör ju det! men jag ska beställa nya mete grejer (karp) o köra enbart bolt!

ha en bra helg du med!
            //skitfiske, kopparberg.
            sigpic

Kommentera

kopparberg, vart fiskar du sutare i kopparberg. brukar aka dit nagra ganger om aret for min mormor bor dar. sa det vore kul att ha nagot stalle som man vet att det finns fisk for att nar jag ar dar sa brukar jag inte ha tid att spana runt efter stallen eftersom att jag inte har bil eller tillgang till moped utan bara cykel och skjuts ibland av mor.
              mvh adam
              http://sundman.wordpress.com/

Kommentera

tja! jag fiskar i garhytteån. (ån genom kopparberg, finns regnbåge där med). men om du ska hit nån gång o vill ha sällskap ut på ån så kan du höra av dig om du vill! annars e det garhytteån som jag fiskar i!
                skitfiske
                //kopparberg
                sigpic

Kommentera

Många är dom som säger att betet ska ligga på botten när man flötmetar. Vid bottenmete med bolt brukar jag köra ett spö med popup majs och ett med sjunkande majs. Popup
                  -majsen ger betydligt mer sutare. Fördelen med betet liggandes på botten är att mörten och sarven inte lika gärna tar den. Jag har då popup-majsen ca 3-4 cm ovanför botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 886 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37