Sutarmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutarmete

Tjo

Hade tänkt fara iväg i helgen till en sjö och fiska sutare. Jag är helt grön på sutarfiske, har bara fått 2 bonussutare vid annat fiske. Men har fått tips om en liten sjö nu där det ska finnas mycket sutare. Sjön kan väl vara ca 60m lång och 40m bred. Där finns även mycket näckrosor.

Jag tror farsan kör förbi sjön varenda dag när han kör till jobb så tänkte be han mäska när han antingen kör dit/hem eller kanske rentav bägge?

Jag har funderat lite på mäsk och skulle det funka att blanda typ ströbröd, mask och majs? Ska man tillsätta något mer? Tycker jag har läst att söta saker brukar funka bra ex oboy och vaniljsocker. Aja ni ser ju har ju 0 koll på detta.

Sen vilka tider nappar sutaren bäst? hade tänkt att vi drar dit på fredag eftermiddag/kväll och sitter där över natten.

Sen lite till utrustningen. Hade tänkt mig våra spinnspön med enkla bottenmeten på dessa, möjligtvis ett med ett flöte på kanske. Har ni några tips på olika tackel som funkar bättre än andra? Vilken krokstorlek är lagom osv osv.

Samt andra tips och trix, bara mata på med tips för vad som kan behövas och vad man absolut inte får glömma.

Har tyvärr ingen avkrokningsmatta, men skulle det fungera med ett blött liggunderlag?

Är väldigt tacksam för svar

Mvh

Gällande mäskningen så ska man försöka mäska vid det klockslaget som man sedan kommer att fiska vid.
    Mäsk är ju då ströbröd och sånt som man kan köpa i fiskeaffärer, blodpulver skall visst funka bra.
    Mina sutare jag har fått har jag fångat på kvällen, och det är då det påstås funka bäst.
    jag kör med krokstorlek 12, men har även fått på mindre, beror kanske på hur mycket bete som ska få plats på kroken
    Prova med feeder på spinnspöt
    Som avkrokningsmatta skall det nog funka med en Ikeapåse ty det har jag hört är i forumet
    Övrigt: det finns ett doftmedel som luktar som räkor, och för mig har det vistat sig vara riktigt effektift, både till brax och sutare. jag kommer dock icke på namnet nu, men kan återkomma med det senare.

Lycka till!

Kommentera

Det har uppstått lite problem. Farsan har semester nu i 5v och jag har ingen möjlighet att ta mig dit själv och mäska. Men tror ni det skulle funka och åka dit ändå och mäska upp platsen och sen fiska? Har en polare som var där för några år sedan för att meta regnbåge och då fick han 2 sutare också, så borde inte vara omöjligt, lr?

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
        Det har uppstått lite problem. Farsan har semester nu i 5v och jag har ingen möjlighet att ta mig dit själv och mäska. Men tror ni det skulle funka och åka dit ändå och mäska upp platsen och sen fiska? Har en polare som var där för några år sedan för att meta regnbåge och då fick han 2 sutare också, så borde inte vara omöjligt, lr?
        Borde inte vara några problem. Det är bara att testa. I en så liten sjö skulle jag prova att inte mäska med brödmäsk utan med partiklar direkt. Testa hampa, majs och småpellets (som löses upp).
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-06-30, 14:50.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
          Vad är det svåra med att söka? Du får svar på alla frågor direkt eftersom det finns 150 Sutarmetetrådar på forumet.

btw är det inte du som kan mest om fiske på FB?
          sigpic

Kommentera

Flodebanan som jag har sagt tidigare i andra trådar så funkar inte min sökfunktion som den ska av någon anledning. Och var har du läst att jag har skrivit att jag kan mest om fiske på fb? Om jag hade vetat mest så hade jag väl inte gjort en tråd?

Kommentera

Tja, för mig så har det funkat o mäska när jag fiskar o inget före det. och om sjön e så liten som du säger så e det inga problem, du kanske inte ens behöver mäska, använd riktigt "stinkande" beten ex, räka, små boilies med smak av monster crab eller liknande. Men man kan även köra med majs, mask osv. men tänk på om du kör med boilie så ska dom inte vara hårda! om du köper boilies så lägg dom gärna i blöt men smakämnen o vatten före! men som sagt funkar skit bra med räka, majs, mask också!

skitfiske// crille.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Vad är det svåra med att söka? Du får svar på alla frågor direkt eftersom det finns 150 Sutarmetetrådar på forumet.

btw är det inte du som kan mest om fiske på FB?
                Orkar du inte läsa inläggen så svara inte på dem. Nu frågar ju killen om fiske under specifika förhållanden i en liten sjö...

Btw vad fan är FB?
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Fb är ett gamingforum www.fragbite.com där medelåldern ligger på ca 12 år och de som är äldre har iq som 12 åringar. Hjälpte en kille där en gång som hade lite frågor ang fiske så antar att det var väl det flodebanan menade.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Orkar du inte läsa inläggen så svara inte på dem. Nu frågar ju killen om fiske under specifika förhållanden i en liten sjö...

Btw vad fan är FB?

Kommentera

Mina erfarenheter är att det är bäst kväll och till det blir nattsvart samt i gryningen. Om det är en ny sjö som är ofiskad skulle jag tro att det går snabbast med att mäska in med med lite "mäsk" a la ströbröd/färdig förpackning i kombination med partiklar så som vanlig konserverad majs. Jag tycker det funkar bra att mäska i början av passen och sedan toppa "toppa" upp med majs. Feeder är ett bra sätta att mäska med. Det blir koncentrerat och bra men det är inte alltid det är bäst att lägga allt på en femöring, i alla fall inte när man förmäskar. Stora fiskar brukar inte gilla att äta på samma "tallrik" så att säga. Förmäskning med slangbella och fiske med feeder är en giftig kombination. Du får lite spridning där de kan gå och böka men det är alltid mat och mest mat i närheten av kroken.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar