sunken pn efter gädda problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sunken pn efter gädda problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sunken pn efter gädda problem

hur gör ni andra här på forumet för att inte missa gäddan när den hugger?
    jag va ute och körde ett kvällspass nyss vilket bara resulterade i 1 landad fisk och 7 bommade. i början körde jag med löst ställd baitrunner men sen började jag att sätta linan i clippset på spöt men det resulterade endå med 4 missar och 1 landad. verkar som att de känner för mycket motstånd så att de släpper.
    jag kör men larm och swinger kan vara bra att veta för att ge råd.

den landade fisken va dock ingen gädda utan en abborre på 1.84kg vilket gav lite lycka bland alla missar
    http://sundman.wordpress.com/

Ursprungligen postat av sundman Visa inlägg
    jag va ute och körde ett kvällspass nyss vilket bara resulterade i 1 landad fisk och 7 bommade. i början körde jag med löst ställd baitrunner men sen började jag att sätta linan i clippset på spöt men det resulterade endå med 4 missar och 1 landad. verkar som att de känner för mycket motstånd så att de släpper.

den landade fisken va dock ingen gädda utan en abborre på 1.84kg vilket gav lite lycka bland alla missar
    Tror inte det handlar så mkt om att fisken känner motstånd utan mer att dom känner dina krok/krokar el vajern. Denna årstid är gäddan inte lika känslig som på våren innan lek.
    Menar du att dom spottar ditt bete innan du gör mothugg eller släpper dom efter att du gjort mothugg?
    Spottar dom betet tror jag problemet är det jag nämner ovan. Släpper dom efter att du gjort mothugg så kan det bero på att du gör det för tidigt. Jag väntar tills jag känner att gäddan vänt betet rätt i munnen. Först tar gäddan betet och kör oftast iväg. När du du sedan känner att det knycker i linan så vänder gäddan ditt bete rätt. Då är det oftast läge för mothugg men även då kan man missa en och annan fisk. Brukar oftast handla om 5-10 sekunder men har även hänt i tidig vår vid kallt vatten att gäddan tagit mitt bete och sedan bara stått med det i munnen upp till 1 minut innan hon vänt betet och då som först har jag gjort motthugg.
    Tobbe.J

Kommentera

jag tror inte att det beror på krokarna utan mer på sänket, kör med 1,5oz. har kört running rig innan men nu går live bait bäst och då är det sunken paternoster som är bäst för bottenmetet enlingt mig.
      jag använder strl. 6 trekrok x2 har aldrig haft problem med krokarna innan + att idag blev betesfisken stulen innan jag hann göra mothugget. där av att jag tror att det är för mycket motstånd i tacklet + att jag inte har fiskat in mig på larmet och swingern än.

Kommentera

Hallå Adam! Har kört en del mete med Sunken Paternoster nu, och hade som du väldigt många missade napp. Du gör rätt i att inte använda för stort sänke, 1.5 oz (som är ca 45 gram?) kör jag på också. Körde med 70 grams sänken ibörjan, och det är onödigt mycket. Det beror såklart på storleken på betesfisk vilket sänke man måste använda, jag upplever själv att jag krokar mer fisk om jag kör med mindre fisk (<1hg) till bottenmetet. För att minimera motstånd för gäddan kör jag Fox predator larm där linan är klippad till hangern. Går naturligtvis likabra med clips/gummiband/pike swinger och vanliga frontade larm, men det kan ge en del störiga pip emellanåt. Sänkestafsen gör jag i fox powergum, så att det fjädrar när gäddan rör på sig efter tagit betet. Jag inbillar mig att detta inte ger samma känsla i munnen för gäddan, och att den bli mindre spottbenägen. Det har fungerat bra så jag fortsätter med det. Mothugg på bottenmete med de lite mindre betesfiskarna (1 hg ca) gör jag oftast omgående. Ingen ide att vänta enligt mina erfarenheter. Har bättrat på mitt facit av landade fiskar sen jag började fiska med denna metod.. Lycka till! Grattis till en fin efterleksborre, den måste varit rejält lång??
        Senast ändrad av Olof; 2008-06-27, 11:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av sundman Visa inlägg

kan ju vara så att dina missade var borrar med och därför dom missades

Kommentera

håller med, jag har haft bättre resultat med små mörtar även lite större löjor. ska testa att byta ut nylonen mot powergum. kör med fox micron mx larm och mk2 swinger, ska ut och testa ikväll oxå. förhoppningsvis så ska flera syna mattan.

Kommentera

Kan man bottenmeta med en tafs gjord av nylonlina? eller måste det vara ståltafs?

Kommentera

Hej sundman,

Enligt mitt perspektiv är bmete med live bait väldigt klurigt och ibland riktigt orättvist, efter en lång tids frustration vid lake/gädd bmete, kom jag på ett jäkla bra sätt att slippa tappa betesfisken innan mothugget och även för att dölja kroken men endå få bra kroknings förmåga,

Du knyter på en tafs med inte allt för tjockt beteslås, sätter tafsen på en pinne så den sitter åt hårt.
                Drar pinnen igenom mörtens mun så den tillslut slutar i analen väl ddär tar du bort pinnen, sätter dit den trekrok du vill ha och sätter den en bit ovanför analen, så en av dom tre krokarna sitter innuti mörten, i princip alldrig tappat en gädda på detta om man låter gäddan knapra ett tag innan man gör motrycket dock inte för sent

ps; det går att köra livebait med detta, men det är ju förstås inte allt för trevligt för mörten, och ett jag brukar köra helt utan sänke i lugna vatten.

skitfiske!
                Senast ändrad av umeå_älven; 2008-07-10, 12:05.
                ...............___@@@__
                ......_____//____?____\______
                ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
                -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Ursprungligen postat av grodfot Visa inlägg
                  Kan man bottenmeta med en tafs gjord av nylonlina? eller måste det vara ståltafs?
                  tafsen ner till sänket ska vara nylon eller linkande, men kroktafs och uptrace ska aldrig vara i nylon till gäddfiske

Kommentera

Vadå först flätlina, sen en nylon ner till sänket, sen stål till kroken???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37