Ny på bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på bottenmete

Jag har sökt och kollat igenom forumet och läst och fått tips.
    Men som alltid är det så att man inte riktigt hittar svaren på just sin fråga.

Jag har blir väldigt intresserad av att bottenmeta på sistone, dels efter aborre, gädda eller annat kul som kommer på kroken, men försöker stundtals på att meta ål när jag får tid att åka till rätt ställe.

Men i och med att jag är ny på vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få det bra.

Jag metade igår i strömmen i Norrköping och rigga ungefär så här:
    sänke 15-20g löpande på huvudlinan+tafs+3krok(tagen från wobbler) och hade först powebaits(tror de heter så gummimask).

Hade det i c:a 2h då jag testade att röra den (veva in ngt varv) samt även flytta den helt å hållet.
    Sen fick vi upp en lite löja(tror de var en sån) delade den på mitten och satte dit ena delen istället för baitsen och hade den i vattnet men hände inget.

Efter c:a 3h bytte jag till en enkelkrock, (har en ask men stor inte storlek på så ingen aning) och hade baits på det men gav inget resultat.

Hade ett till spö som jag kastade med och där fick jag en liten gädda på sked samt en störra aborre på jigg och det var även lite strömt igår och jäkla plaskade i vattnet med småfisk.

Har jag gjort fel, finns det kanske något bättre sätt, några tips man kan få?
    Polarn som var med pratade om att man kan sätta 3 lekande så att sänket går ner på egen lina o krokek ligger på egen lite längre lina, kan de vara något alternativ?
    Tänkte även förska med rensad strömming som jag har i frysen efter vårfisket, kan det vara något?
    Eller finns det andra knep man kan få ta del av?

//PD

Ålen är fridlyst

När du fiskar med mask efter aborre och vitfisk kan feederartiklen under artklar på www.iTackle.se kanske vara något att kika på?

När det gäller fiske med deadbait och levande bete har jag endast fiskat med enkla free runing rigs hittills. Det var många år sedan dessutom. Det funkade ifos bra och det är bäst att börja enkelt. Funkar bra till de flesta typerna av bottenmete.

1) Du trär på en feeder boom eller ett lekande på linan.
    2) Sedan trär du på en gummi bead för att skydda knuten (se 3).
    3) Knyt på ett lekande. Gärna dubbellekande. Minska tvinn.
    4) Knyt på ett lekande.
    5) Sedan knyter du på en tafs med krok. Typen beror på vad du fiskar med och efter. Metar du med maskmajs/magots etc så räcker det med nylontafs och en enkelkrok. Fiskar du med betesfisk efter gädda behäver du kanske en tafs kevlar/stål. Det finns en uppsjö med upptacklingsalternativ med kombinationer av kroktyper och anta. Två trekrokar brukade jag använda. En i ryggen/sidan/ryggfenen och en i munnen.

Det finns nog andra experter på forument som kan ge dig bättre svar på gäddmete.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
      Ålen är fridlyst

När du fiskar med mask efter aborre och vitfisk kan feederartiklen under artklar på www.iTackle.se kanske vara något att kika på?

.
      Tack för väldigt bra information och bra länk.
      Att ålen var fridlyst hade jag ingen aning om, har bara läst vad som gäller i den sjön jag har fiske kort då är det främst öring o röding men ska värna om.

Har aldrig fått upp en ål, därför jag ger mig på det för att få känna känslan .
      Men hur enkelt/svårt är det att kroka av ålar och släppa i dom igen?
      Fiskar mycket C&R för att värna om de svenska fisket så vore schysst om man kunde få bra o enkla tips om detta.
      Då slipper man också ta hem o rensa dom mitt i natten/morgonen

//PD

Kommentera

dum fråga men, vad exakt är en tafs? min bild av bottenmete har alltid varit ett sänke, lite mer lina efter sänket och sen ett par krokar.. vore vääldigt snällt om någon kunde måla fram en bild så allt det här klarnar för en

tack!

Kommentera

när man har tafs vid mete syftar det på att den sista delen av linan som sitter ihop med kroken är tunnare än huvudlinan, det är blandannat bra om man fastnar så att bara den sista delen med kroken går av så harr man slipper knyta om allt

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDala Visa inlägg
            Tack för väldigt bra information och bra länk.
            Att ålen var fridlyst hade jag ingen aning om, har bara läst vad som gäller i den sjön jag har fiske kort då är det främst öring o röding men ska värna om.

Har aldrig fått upp en ål, därför jag ger mig på det för att få känna känslan .
            Men hur enkelt/svårt är det att kroka av ålar och släppa i dom igen?
            Fiskar mycket C&R för att värna om de svenska fisket så vore schysst om man kunde få bra o enkla tips om detta.
            Då slipper man också ta hem o rensa dom mitt i natten/morgonen

//PD
            Att kroka av en ål är ett rent helvete. Dels är dem hala som attsingen. Dels är dem grymt starka och vrider och ringlar sig precis hela tiden. Men det största problemet är nog att en ål hugger stenhårt och är väldigt glupsk. Ovanligt att kroka den i mungipan o så. oftast sitter kroken djupt ner i munnen på den.

Detta är min högst personliga åsikt och gäller bottenmete med deadbait.
            Kika gärna in min blogg: Dannes Meteblogg

Kommentera

Jag har bottenmetat på följande sätt:

Tafs kan även sättas på om man önskar.

Jag har använt vanlig mask. Hade en fin brax på (4-5 kilo), men den drog in i näckrosorna och när jag skulle gå ut och håva den så missade jag och den lossnade.
              Senast ändrad av DanielLarsson; 2008-08-03, 12:35. Anledning: Fel med bilden
              [FONT="Times New Roman"][/FONT]Hej!

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielLarsson Visa inlägg
                Jag har bottenmetat på följande sätt:

Tafs kan även sättas på om man önskar.

Jag har använt vanlig mask. Hade en fin brax på (4-5 kilo), men den drog in i näckrosorna och när jag skulle gå ut och håva den så missade jag och den lossnade.
                Ser bra ut, det är så jag har kört. Även testat med majs. Men ska göra nytt försök med maggots.
                I annat fall får jag prova att byta sjö och se om det ger bättre resultat.

Kommentera

Vad ska man använda sig av för nappindikator, sån här pipande sak eller sitter ni bara å känner med fingret mot linan? eller hur funkar det ens
                  tacksam för svar

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
                    Vad ska man använda sig av för nappindikator, sån här pipande sak eller sitter ni bara å känner med fingret mot linan? eller hur funkar det ens
                    tacksam för svar
                    Jag brukar inte köra med något sådant avancerat.
                    Jag fäster en liten plinga i toppen, så fort ngt nuddar/drar i linan så plingar de som tusan.
                    Mycket billigare och har funkat bra för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 889 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37