Vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel?

Varje gång jag är ute och modern metar så nappar det bra de första 30 min, men sedan dör det ut, någon som vet vad det kan bero på?

simma lungt

Hur mycket mäskar du och med vad? Vad fiskar du efter? Vad använder du för agn?
    www.brofiske.net

Kommentera

De två vanligaste felen är fel mängd mäsk oftast för mycket (fisken blir mätt) samt att man sprider mäsket över för stor yta.Jag brukar i normalfall "grunda med 3-4 bollar,sedan får man avvakta tills fisken kommer in och se hur mycket det nappar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken Visa inlägg
        Hur mycket mäskar du och med vad? Vad fiskar du efter? Vad använder du för agn?
        Jag fiskar efter mört, brax och sutare och andra vitfiskar. braxkung är mäsket idag blev det även att jag blandade i majs och "majssaften". maggot, mask eller majs använder jag som bete. 1 mäskboll på 15 min, ibland kan det bli fler...

Kommentera

Ursprungligen postat av nissek Visa inlägg
          De två vanligaste felen är fel mängd mäsk oftast för mycket (fisken blir mätt) samt att man sprider mäsket över för stor yta.Jag brukar i normalfall "grunda med 3-4 bollar,sedan får man avvakta tills fisken kommer in och se hur mycket det nappar.
          är det mer mäsk ju mer det nappar som gäller då eller?

Kommentera

Den svåraste biten med mäskfiske är underhållsmäskningingen,men om det kommer in ett Braxstim så kan du testa att lägga i en mäskboll med 4-5 minuters mellanrum och se vad som händer.Genrellt så ska ett Braxmäsk innehålla mycket mat och lägga sig som en "mullvadshög"på botten medans ett mörtmäsk ska innehålla mycket partiklar och spricka upp på väg ner.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasavis Visa inlägg
              är det mer mäsk ju mer det nappar som gäller då eller?
              Mycket fisk på platsen: Mycket mat
              Mindre fisk: mindre mat.

Gäller såväl loosefeeding som mäskning. Frekvensen på mäskningen behöver nödvändigvis inte ändra. Men matinnehållet.

Ovanstående var väldigt förenklat. Det finns även andra faktorer som kan påverka. Mäskrytmen, strömmar, konsistens på mäsk etc. Det kan hända att man förflyttar fisken eller får den att äta på något ställe som du inte fiskar på. Nedströms, upp i vattnet eller ner på bottnent etc. Det är lite överkurs.

I dit fall låter det som att du mäskar för lite. Testa att mäska på ofta men med små mäskbollar med bete i (majs, hampa, mask och/eller maggots).

Fiskar du bara en plats finns det knappast någon anledning att grundmäska om inte fisken skyggar för underhållsmäskning vill säga. Det är väldigt sällan fallet. Tvärt om. De kopplar förvånansvärt snabbt ihop plasket av små mäskbollar med mat. Börja med 3-4 små bollar (som kan formas med en hand). När det börjar nappa: en liten boll varje fisk/utlägg.

.... Degkungsserien är ingen av mina favoriter men fiskar man för sig själv (och slipper konkurrera med andra metare) funkar de. Om du vill handla av Swedbait så är det bättre att lägga på någon krona och köpa Van Den Eyned Record Silver eller Record Gold. Finns i 5kg och 20kr vill jag minnas. Mycket mycket bättre. Fiskar du mycket mört kan du spetsa med lite extra mald hampa. Lycka till!!!

Vill du ha billigt och bra mäsk så vet du vart det finns
              Senast ändrad av benste; 2008-05-17, 17:09.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Varje gång jag är ute och modern metar så nappar det bra de första 30 min, men sedan dör det ut, någon som vet vad det kan bero på?

simma lungt
                Du kanske ska ta spöet från din moder och fiska lite själv.

Nej usch va tråkig jag är, förlåt..
                Senast ändrad av Badfish; 2008-05-17, 17:18. Anledning: Skärpning Badfish

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                  .... Degkungsserien är ingen av mina favoriter men fiskar man för sig själv (och slipper konkurrera med andra metare) funkar de. Om du vill handla av Swedbait så är det bättre att lägga på någon krona och köpa Van Den Eyned Record Silver eller Record Gold. Finns i 5kg och 20kr vill jag minnas. Mycket mycket bättre. Fiskar du mycket mört kan du spetsa med lite extra mald hampa. Lycka till!!!

Vill du ha billigt och bra mäsk så vet du vart det finns

Det var det enda mäsket de hade hemma för tillfället.

Jag får nog ta och beställa hem lite ifrån du-vet-var

Kommentera

Det var det enda mäsket de hade hemma för tillfället.

Jag får nog ta och beställa hem lite ifrån du-vet-var
                    Låter bra.

Skämt å sido. Degkungarna är ju inte top of the range men helt klart användbara och det är nog inte där problemet ligger i dit fall. De går dessutom att modifiera, precis som allt annat mäsk hyfsat enkelt.

Matfattigare: Sållad matjord (gärna från Mullvardshögar).
                    Uppsprickande: Majsmjöl/Rismjöl. Köps billigt i den flesta butiker.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar