tackel till gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tackel till gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tackel till gädda?

tjenare, tänte höra om nån har ett bra tackeltips till flötesmete som ger en pigg mört som håller sig länge?
    själv kör jag med en krok i munnen och en i ryggen eller bara en krok i ryggen.
    storlek på krok, tafsmaterial och annat som kan vara bra att veta
    samt om ni vet någon bra sida med bra tackeltips
    tack på förhand/jossi
    Senast ändrad av jossi; 2008-03-31, 00:51.
    mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com

Använd inte för stora och grova krokar, och kroka bara mörten precis under skinnet. Då lever de länge. Försök också hålla samma temperatur på vattnet i hinken som i vattnet du ska fiska. Då klarar de omställningen lättare. Vad gäller krok använder jag själv VMC BN 8540 i storlek 4 och 6. De krokarna är tunna och lätta men håller ändå för stor gädda. Som du själv nämner så är oftast tacklingen mun-rygg effektiv, men om man använder små beten (5-10 cm) kan det löna sig att bara köra 1 trekrok har jag märkt. Jag använder enbart Fox easy twist, även om jag för tillfället bara kunde få tag i Drennan Seven Strand. Att twista ger överlägset fina tafsar med lång hållbarhet.

är min artikel på hur du tillverkar ett tackel. Den kommer att uppdateras så fort jag får tag på Bergman.

På svenskt mete har Luis Rassmusen skrivit bra artiklar:
    www.hellfish.se

Kommentera

Jag upplever inte själva krokningen som den största anledningen till att betet dör - snarare hur mycket och hur långt du kastar med det. Tvärtom så försöker jag sätta krokarna så hårt som möjligt (men så att man ändå kan rycka dem i mothugget) och då blir det oftast en i munnen (i den hårda överläppen - inte i näsborren) och en i brosket i bukfenans fäste.

Fan vad rått det låter...jag får lite dåligt samvete nu...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
        Jag upplever inte själva krokningen som den största anledningen till att betet dör - snarare hur mycket och hur långt du kastar med det. Tvärtom så försöker jag sätta krokarna så hårt som möjligt (men så att man ändå kan rycka dem i mothugget) och då blir det oftast en i munnen (i den hårda överläppen - inte i näsborren) och en i brosket i bukfenans fäste.
        Jo, att mörtarna dör av kasten har man ju märkt när man börjat meta lite från land. Flötestrollar man eller ismetar kan de klara sig länge då man bara släpper i mörtarna. Fiskar man från land i en å och flötet driver iväg hela tiden och man får göra nya kast dör de väldigt snabbt.

Kommentera

Är det inte lag på att betesfisken ska vara död!

Kommentera

Ursprungligen postat av TP Visa inlägg
            Är det inte lag på att betesfisken ska vara död!
            Nej! Det är det inte...
            SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

jo, bete med levande agn är förbjudet enligt lagen

Saxat från Sportfiskarnas hemsida

Är det straffbart att meta eller angla med levande bete?

Det kan vara det. Vi har i vårt yttrande sagt att användande av fisk som levande agn inte är förenligt med djurskyddslagen. I djurskyddslagens 2 § står det: Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Eftersom det innebär ett lidande för fisken att bli använd som agn, så är inte den hanteringen av fisk förenlig med 2 §.

Djurskyddslagens straffbestämmelse täcker inte 2 §, d.v.s. brott mot denna paragraf kan inte alltid bestraffas. Däremot är det enligt 16 kap. 13 § Brottsbalken (1962:700) straffbart att uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätta djur för lidande. Brottet kallas djurplågeri.

I den mån någon utsätter ett djur för lidande i strid med djurskyddslagen så är det lidandet otillbörligt. Djurplågeri är straffbelagt med böter eller fängelse i högst två år.
              När det gäller fisk så finns det fällande domar från början på 1900 talet. Tre fall har avsett fisk som blivit fenbenskurna eller avflådda levande. Ett fall rörde en illa skadad gädda som förvarades i en sump. Det har aldrig, enligt de uppgifter vi har, dömts till fängelse för djurplågeri mot fisk.

Det är inte straffbart att t.ex. använda mask som levande bete. Det finns inga vetenskapliga belägg för att maskar upplever smärta och därmed skulle kunna anses lida av att användas som agn.
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                Det är inte straffbart att t.ex. använda mask som levande bete. Det finns inga vetenskapliga belägg för att maskar upplever smärta och därmed skulle kunna anses lida av att användas som agn.[/I][/COLOR]

Även om de inte är bevisat så måste ju masken lida på något sätt, annars borde de väl inte slingra sej så, så fort de känner en krok i sej?
                I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

tackar för tipsen,
                  mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg

Även om de inte är bevisat så måste ju masken lida på något sätt, annars borde de väl inte slingra sej så, så fort de känner en krok i sej?
                    Knappast "off topic" utan ett klokt resonemang!

Kan man bevisa att fisken känner smärta... det blir svårt att fråga den. Man kan dock inte utesluta att den känner sig stressad genom att titta på dess beteende (efter att ha fått x antal krokar i sig),

Kör hårt med levande bete ändå!
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37