Karparna är knappast känsliga för några PH värden bara så länge de inte är helt åt helvetet. Jag har haft Koi och Fjällisar i Morsans trädgårdsdamm i 4 år nu och det har inte varit några som helst problem. Och i den svänger PH värden rätt kraftigt. Om de klarar vintern i din damm är nog en större fråga men det finns ju massa golfdammar med karp och de är nog oftast under 4m. Gör ett försök. Det kommer säkert att lyckas.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Inplantering av karp
Collapse
X
-
-
Har du tillstånd att släppa i karp där? Jag är generellt mot att sätta ut karp numera, det börjar dyka upp på de mest underliga ställen nuförtiden. Sätter man ut karp så förändrar man betingelserna för existerande arter och det är inte alltid positivt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Highman Visa inläggHar du tillstånd att släppa i karp där? Jag är generellt mot att sätta ut karp numera, det börjar dyka upp på de mest underliga ställen nuförtiden. Sätter man ut karp så förändrar man betingelserna för existerande arter och det är inte alltid positivt.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Det är ju hans egen damm som är grävd och inte har någon förbindelse med andra vattendrag. Om han överhuvudtaget behöver tillstånd så kan det ju inte vara svårt att få. Men jag skulle välja att se det som en "Trädgårdsdamm" och hoppa tillstånds krångel. Sunt förnuft säger ju att det inte skulle skada med lite karp i ett sånt vatten. Dessutom var det ju redan ruda i vattnet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Highman Visa inläggi sin egen damm, jaja, läste lite för snabbt... sorry. min synpunkt får vi ta i en annan tråd
Kommentera
-
varför bara inte mäta ph? det är ju inte så svårt. kom bara ihåg att de karparna du ska släppa i måste ha en viss storlek annars kommer de inte att klara vintern. är det inga tillflöden kan ju det vara ett plus eftersom du slipper kraftiga surstötar på vintern. men kör på bara tycker jag
Kommentera
-
Aneboda Aqua är väl mest kända sen finns det lite folk här o var som har dammar med självreproducerande "bonnkarpar" också. Även akvarieaffärer. Men de har ju Koi då om du skule vilja peta i några sådana. Jag har gett 50:- styck för mina bonnfjällisar. Jag har ingen aning vad Aneboda tar men ring dem o kolla. Man tar ju kanske helst fisk därifrån så de håller lite kvalité. Koi brukar kosta allt ifrån 50:- och uppåt.
Lycka till!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 889 visningar
0 gillar