Tidiga sutare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tidiga sutare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tidiga sutare

Tjena,

Jag har ett fiskeställe hemma i ån där sutarna hugger verkligen tidigt. I år började sutarna hugga i början på mars. Likadant är det varje år och det behövs varken mäsk eller några avancerade tackel för att de ska hugga. En eller några feta daggisar agnade på en str 4 - 6 krok och glidande tackel. Det är o åndra sidan inga monster utan vikten brukar ligga mellan 0,8 - 2kg men vissa dagar har vi fått upp till 16-17 sutare på några få timmar. Vilket jag tycker är bra utan förmäskning. Förra året drillade vi sutare medans snön yrde omkring oss, vilket kändes liiiite fel. På sommaren är sutarna svårare att få på platsen.

Jag undrar om det är flera som har haft samma erfarenheter och kan ge sig på en gissning varför det hugger så bra nu?

Kan det vara att så de ska äta upp sig inför leken och ställer sig koncentrerat på djupare vatten i närheten av lekområdet? Eller har jag hittat deras övervintringsområde?

Bara nyfiken...

...intressant...tidigaste sthlms sutaren jag fångar var i mitten av april. Ska försöka lite tidigare i år.
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jan O jag har fångat ett gäng redan tidigt i Mars under Idmete!

Kommentera

Som jag har upplevt sutarna i strömmande vatten kan man ha givande fiske i djuphålor där de står samlade under vintern. Har fått många sutare på daggis i Svartån på den tiden jag fiskade där( -90tal). Speciellt när vattnet var kallt 0,5-4
        grader i januari-februari. När det blev varmare fick man sämre konstigt nog.

Skärgårdsvattnen i Stockholm är en liten annan sak. Oftast går inte Sutarna in i mararna förren vattnet blir ca 8 grader. Även om några övervintrar inne i mararna
        samlas de stora stimmen utanför, vilket vinterns alla jerkbait-fångade är ett tydligt exempel på.
        I sjöar där fisken står på plats året om verkar det också vara svårt att få sutaren att hugga i temperaturer under 8 gr. Men är det bara fint väder så är det ju värt att chansa

Fan nu fick jag abstinens. Dåligt med sutare i Ångermanland

Kommentera

Ursprungligen postat av crippa Visa inlägg
          Som jag har upplevt sutarna i strömmande vatten kan man ha givande fiske i djuphålor där de står samlade under vintern. Har fått många sutare på daggis i Svartån på den tiden jag fiskade där( -90tal). Speciellt när vattnet var kallt 0,5-4
          grader i januari-februari. När det blev varmare fick man sämre konstigt nog.

Skärgårdsvattnen i Stockholm är en liten annan sak. Oftast går inte Sutarna in i mararna förren vattnet blir ca 8 grader. Även om några övervintrar inne i mararna
          samlas de stora stimmen utanför, vilket vinterns alla jerkbait-fångade är ett tydligt exempel på.
          I sjöar där fisken står på plats året om verkar det också vara svårt att få sutaren att hugga i temperaturer under 8 gr. Men är det bara fint väder så är det ju värt att chansa

Fan nu fick jag abstinens. Dåligt med sutare i Ångermanland
          Intressant, intressant..det är samma erfarenhet som jag har. Det där med strömmande/ stillastående vatten och försämrat fiske med högre temp. Underligt att fisket försämras med högre vattentemp när det teoretiskt sätt borde vara tvärtom. De kanske löser upp stimmen och rör sig upp grundare och mer enskilt eller i mindre grupper.

I vart fall så är det kul att ha något att stilla fiskesuget med! Det behöver inte vara varma sommarkvällar för att man ska ha kul sutarefiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
            Jan O jag har fångat ett gäng redan tidigt i Mars under Idmete!
            I havet då... mar altså?
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52