mört vid denna årstid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mört vid denna årstid

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi var ute också idag och såg mört vaka ute på rätt djupt vatten, mitt i sjön.
    Underbart med en lugn och vindstilla förmiddag på sjön.

Kommentera

åfan..

där ser man!
      Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Det är inga problem att fiska mört året om om det är isfritt. De står oftast lite djupare och gärna i stilla vatten. Det finns undantag. De simmar upp i åar från vissa sjöar sen höst och stannar där hela vinter. Trots att det ibland är jävligt strömmande vatten. Jag vet. Väldigt motsägelsefullt. Hört en del teorier om varför....

I vilket fall, man borde kunna meta upp det på samma ställen eller samma typ av ställer där man får fisk i mörtstugan-

Vanligt toppknutet, typ ett 4-5 meters räcker oftast om man hittar en plats där det är djupt intill stranden. Annars är det båt som gäller. Maggot/pinkies, maskstump eller bread punch funkar bra som bete. Ha lite lättare saker som tunnare lina och mindre krok än normalt. Tyvärr är de flesta tackel man kan köpa av dåligt kvallié. Men det finns undantag

Mäska hjälper men man får vara väldigt försiktig. Ett bra recept är så här års är 50-75% sållad matjord och resten mäsk (t.ex ströbröd). Toppa gärna med vanilj och/eller lite extra krossad/mald hampa. Sno av fågelfröna eller köp en påse färdigmald. Fukta jorden försiktigt för sig och mäsket för sig. Bland sendan. Det får inte bli för binande. Krama försiktigt och släng i 5st "valnötsstora" bollar i början och sedan en varannan minut.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Borde inte vara några problem att fånga dem, de borde snart leka så jag skulle satsta på att ta dem grunt. De brukar ju leka ex. på växtbeklädda bottnar eller sandbotten, dock sägs det att lekan ska börja i maj men jag brukar fånga dem betydligt tidigare. för övrigt är det en stor djup sjö max ca 35m

Nu vet jag att många här avskyr nät, men jag brukar lägga mörtnät på våren för att fånga mört till kräftfisket i augusti, finns inte så många andra sätt när man har ca 40 burar! Köper inte gärna fisk eftersom den förmodligen är fångad på samma sätt, och när jag gör det själv vet jag ju att det går rätt till!

Aja, vi får se om det blir några hatiska inlägg, hoppas inte det. Kontentan är dock att jag vet att det brukar finns rikligt med mört längsmed stränderna på gräsbeklädda bottnar!

Skitfiske!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

... men mörten leker normalt inte i mars? Inte ens i Skåne skulle jag tro. Det brukar vara i början av april i söder. Jag skulle tro att de fortfarande står djupt i några veckor till men i år är å andra sidan våren väldigt tidig.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Benste, det stämmer leken börjar normalt i April i södra sverige, skrev maj tidigare eftersom jag fiskar i mellansverige! Trotts detta brukar jag fånga den tidigare!

Det är ju inte första gången ens teorier, eller det man kallar fakt, blivit motbevisade då man fiskar
              Senast ändrad av Grävlingen; 2008-03-03, 13:19.

Kommentera

alright..

jag håller på o bygga egna mörtburar nu..hehe..hönsnät, ståltrååd och ytterligare TJOCK ståltråd för stabilitet.

kommer bilder sen!
                Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Hehe låter bra!

Som någon tipsade om tidigare tryck i lite havregrynsgröt, utöver det kan du lägga i lite kvistar i mörtstugan, då kommer du få fisk, de kan jag nästan lova!

Kommentera

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
                    var finns mörten vid denna årstiden?

den e omöjlig att meta upp vid denna årstiden, har testat många mörtrika sjöar men aldrig napp...

skulle det funka bttre med mörtstuga?

Beror på, vill du ha många till gäddfiske eller stora mörtar.
                    Vill du ha många är det stuga som gäller. Ca 1.5 - 2 met djup beror lite på, varierar lite från sjö till sjö,med linfrögröt i och lite Anis och fänkål som krydda.
                    Vill du ha stora så pimpla med liten mormychka och magott. lägg i en eller ett par små mäskbollar i ett hål och pimpla strax bredvid. Går säkert att pimpla från båt om du ankrar stadigt.

Kommentera

Mört finns ifl i Saxån i nutid.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar