Mäsktips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäsktips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
    Eller så fiskar man med exakt samma sak som man mäskar med... Då får man lättare en uppfattning om när det börjar tunna ut med mäskbeten. I rätt många situationer lockar "boostade" beten faktiskt bra mycket sämre dessutom.

I vilka situationer är loose-feeding inte bra?

Jo boostade beten kan skrämma vissa fiskar, men om du tävlingsfiskar, i en å med gott om mört, björkna, braxen osv, så kan boostade beten va överlägset. När det gäller tävlingsfiske ska man inte vara rädd för att exprimentera. Sen om ja fiskar karp eller sutare så är det inte så ofta som ja dippar mina beten.

Loosfeeding i kanaler med småå mängder fisk och klart och skygga fiskar har ja fått för mig att loosfeeding är dåligt, te.x göta kanal, eller vid braxenfiske med stora mängder brax på mäskplatsen föredrar jag fiska med swimfeeder, mäska med slangbella eller kasta om man fiskar med långspö, loosfeeding gör då bara att fisken ställer sig högre upp i vattnet och de tar längre tid att få napp.

Men detta är min teori i tävlingsfiske.
    go fishing

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danneee88 Visa inlägg
      Jo boostade beten kan skrämma vissa fiskar, men om du tävlingsfiskar, i en å med gott om mört, björkna, braxen osv, så kan boostade beten va överlägset. När det gäller tävlingsfiske ska man inte vara rädd för att exprimentera. Sen om ja fiskar karp eller sutare så är det inte så ofta som ja dippar mina beten.

Loosfeeding i kanaler med småå mängder fisk och klart och skygga fiskar har ja fått för mig att loosfeeding är dåligt, te.x göta kanal, eller vid braxenfiske med stora mängder brax på mäskplatsen föredrar jag fiska med swimfeeder, mäska med slangbella eller kasta om man fiskar med långspö, loosfeeding gör då bara att fisken ställer sig högre upp i vattnet och de tar längre tid att få napp.

Men detta är min teori i tävlingsfiske.
      visst kan det bli så att fisken ställer sig högre upp, men det finns botemedel, Grus! kör du sticky mag och grus så får du ner det snabbare, och kanske slipper detta fenomen.

Kommentera

• Vilket smakämne fdöredrar ni till mört,sutare,braxen?

Kommentera

• Jo men det är inte alltid man har tillgång till att köra med sticky-mag, Men sticky-mag kan ja vell inte säga är loosfeeding, när man slänger ut en boll med beten, samma som med vanligt mäsk.
          go fishing

Kommentera

• Vilken är effektivast då? Sticky-mag eller Loose feeding?

Kommentera

• Ursprungligen postat av pasavis Visa inlägg
              Vilken är effektivast då? Sticky-mag eller Loose feeding?
              Sticky mag är en maggotboll som kan skjutas med slangbella, medans loosefeeding är lösa partiklar som maggot, majs mm,
              att säga vilket som är mest effektivt är svårt då loosefeeding kanske mest används vid lugnt eller lite strömmande vatten, och sticky mag vid längre avstånd, eller om det strömmar lite.
              hur ser det ut där du tänkt och fiska?

Kommentera

• en sakta flytande å, sedan i sjöar såklart

Så Loose feeding täcker av ett större område än Sticky-mag?

Kommentera

en sakta flytande å, sedan i sjöar såklart

Så Loose feeding täcker av ett större område än Sticky-mag?
                  Täcker av eller sprider ut.... det beror på hur man ser på det. Loose feedar du med bella får man du oftast större spridning på betena än med bollar. Förutsatt att man träffar rätt med maggotbollen vill säga Och det är inte så lätt skall gudarna veta.

Man kan loosefeeda med mycket fisk. Det tidigare Svenska tävlingsrekordet på 125kg är t.ex tagit i Sege å med loosefeeding av maggot o majs. Skulle tro att 80% av de höga vikterna i Lödde också tas med loosfeeding, Generellt kan man säga att om fisken stiger så skjuter/kastar du i för lite.

Det finns grovt sätt två sätt att loosefeeda:
                  1) Bygga upp en plats genom att kontinuerligt få ut beten. Om du vill bygga upp en plats med loosefeeding så gäller det att få i beten hela tiden. Inte var 5:e minut eller så utan 2-3 ggr per minut.
                  2) Men man kan också loosefeeda för att få ut lite beten på bottnen. Som en "grundmäskning". Jag brukar ibland skjuta ut några skoffor med majs i början när jag fiskar sutare eller brax och fylla på då och då.

Sticky mag är bra när det är svårt att få ut/ner maggot dit man vill ha dem. Framför allt kan man blanda sticky mag med "gravel"/sten. Strömmar det mycket, blåser eller man fiskar på distans är det en förutsättning. Fiskar man på behagligt avstånd (max 30 m) och det inte är djupt och strömt funkar vanlig loosefeeding väldigt bra.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

• Men om fisken stiger kan man väl bara fiska grundare?

Hur mycket ska man "slänga" i sjön per gång om man gör det 2,3 gång på en minut?

Kommentera

Men om fisken stiger kan man väl bara fiska grundare?

Hur mycket ska man "slänga" i sjön per gång om man gör det 2,3 gång på en minut?
                      Beror ju helt och hållet på hur mkt fisk det finns och hur mkt de äter. Så länge det hugger är det ju bara köra på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37