Mäsktips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäsktips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• De beror på hur mycket fisk som finns på din mäskplats, men jag skulle nog föredra ett vanligt grundmäsk med mycket mat och partiklar i än loosfeeding, många gånger gör jag det, men fisken kan också svara negativt på mäsk, då är loosfeeding grymt!

Sticky mag är en av mina favoriter vid matchmete! samt topmixs partikel binder det är mumma för braxen jävlarna!
    go fishing

Kommentera

• Mumma låter bra

Kommentera

• Ursprungligen postat av pasavis Visa inlägg
        Men om fisken stiger kan man väl bara fiska grundare?

Hur mycket ska man "slänga" i sjön per gång om man gör det 2,3 gång på en minut?
        Absolut, det är bara att fiska grundare eller än hellre fiska "on the drop" eftersom fisken jagar det fallande betet och tar det på vägen ner. Men on the drop är bäst om fisken "naturligt" befinner sig i mellanvattnet.

Det är alltid bäst och "renast" napp när de fiskar från bottnen. Får man fisken att stiga för att man matar för lite, alltså att de jagar maggoten för att det är för lite, får man lätt en "jacuzzi" där stressade fiskar stirrar omkring från ytan till bottnen. Massor av konstiga napp och missade fiskar.

Hur mycket man skall "slänga" i är en väldigt bra fråga. Och svår att få till. Det är lite av en "känsla".

Ursäkta om jag låter "dryg" och besserwissermeisteraktig men den teori jag går efter är i grova drag: om du är osäker på hur vattnet fiskar för tillfället så börja med lite, några få maggots åt gången. Kanske 5-10st. Öka när du får mera napp. Minskar nappen: minska antalet. Men skjut inte mera sällan, använd bara mindre med maggot. Får du konstiga napp och påsimmningar etc så skjut lite mera så att de går ner mot bottnen. Då blir nappen oftast renare. Det är inte helt lätt men roligt och rätt som det är får man in känslan.

Dandee, håller med dig. Sticky mag och baitbinder bollar kan vara grymt effektiva på waggler. Brax och framför allt id kan bli helt tokiga av det. Oftast bättre än mäsk. Tyvärr dyrare också.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

• Man har ju fått höra att hönsfoder funkar bra till mäsk, men finns det nån som provat kraftfoder till kor? innehåller sojamjöl och fiskmjöl och proteiner, och jag råkar ha lite i garaget, är det nåt att prova?

/Johan

Kommentera

Man har ju fått höra att hönsfoder funkar bra till mäsk, men finns det nån som provat kraftfoder till kor? innehåller sojamjöl och fiskmjöl och proteiner, och jag råkar ha lite i garaget, är det nåt att prova?

/Johan

Prova!!!
            SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Man har ju fått höra att hönsfoder funkar bra till mäsk, men finns det nån som provat kraftfoder till kor? innehåller sojamjöl och fiskmjöl och proteiner, och jag råkar ha lite i garaget, är det nåt att prova?

/Johan
              Ge gärna svar på hur det funkade Hur det binder osv.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Moilanen Visa inlägg
                Ge gärna svar på hur det funkade Hur det binder osv.
                Ska bli, kanske testar det imorrn

/Johan

Kommentera

• lite sent med svaret, men funkade helt ok kanske lite kladdigt men fisken högg!

Kommentera

• Nu till en ny fråga; ska man fukta/blötlägga mäsket dagen innan man ska ut och fiska?

Kommentera

• Om du vill ha det inaktivt eller om det inte är en nackdel med att ha det inaktivt går det bra. Skall du fiska stor fisk där det finns mycket smått är det t.o.m ofta ett "måste" att blanda i god tid före.
                      Mete framför allt!
                      www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 889 visningar
                      0 gillar