säsong för plattfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

säsong för plattfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• säsong för plattfisk?

Jag tänkte ge mig på något för mig nytt,nämligen bottenmete efter plattfisk (sandskädda antar jag är mest sannolikt). Är det något man kan roa sig med året runt eller är det några särskilda säsonger som fungerar bättre?

Jag undrar också hur man angriper nya fiskevatten? var är bäst? Jag tänkte försöka i glommen (halland) och vet inte var jag ska börja! det finns:

En sandstrand
    En betydligt stenigare strand (tror att det ska vara sandbotten delvis utanför)
    En hamn med tillhörande vågbrytare. delvis är det grunt i hamnen , det finns faktiskt en liten sandstrand inne i hamnen.

Tips från någon med lite erfarenhet?

Jag har alltid kunnat fånga plattisar året runt på rätt ställen. Dock så finns det givetvis perioder som ger mer och större fiskar. På hösten från oktober fram till typ slutet av december tycker jag är den bästa tiden. Sen brukar det funka hela våren, fast med gradvis trögare fiske. På sommaren är det lämpligare att köra fiske efter skrubba och sandskädda på kvällar och nätter (nu menar jag landbaserat fiske).

Sen är det alltid värt att prova ute på piren, där blir det lite strömt plus att båtar och liknande drar upp mat från botten. Själv brukar jag försöka fiska i inseglingsrännan vid hamnar/pirar. Där är ju fördelen att fisken kan flytta mellan olika djup. Sen är det bara att söka av. Detta brukar jag göra genom att fiska området genom att långsamt fiska in bottenmetet. Till slut brukar man hitta platsen där de är för tillfället.

Fisket från pien har också fördelen att du kan fiska i "lä", jag har märkt att plattisarna ofta söker sig till lugnare områden ifall det går mycket sjö.
    Senast ändrad av lex; 2008-02-15, 07:53.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Av egen erfarenhet då det gäller landnära fiske så får man betydligt fler inne i hamnarna, men de lite större får man i de muddrade rännornas branter. På de grundare partierna sandskädda och de lite djupare skrubbskädda. Håll ett öga på spötoppen då en större båt passerar, plattisarna brukar bli som tokiga då. Fiska då det är pålandsvind, det får fart på dom. Generellt sett ger hösten större plattor, medans våren ger fler, men detta skiftar från ställe till ställe. Sandstränder med jämt djup funkar nog bäst där det finns märkbart tidvatten, sandstränder är ju ofta väldigt sterila och det krävs lite rörelse i vattnet för att "spola" in mat. Nej, om det är djupt i området du fiskar, sök grunt. Är det grunt, sök djupt.... -en bra regel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 886 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37