Deadbait, flöt- eller bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deadbait, flöt- eller bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Deadbait, flöt- eller bottenmete

Hallo!

Eftersom det på senare tid har varit så förbannat svårt att få tag i levande bete (har inte ens kunnat få upp småborrar) så får jag väl köra deadbait på mina infrysta hela sillar. Nu är det så att jag ska meta i en liten sjö/ stor damm och mijn fråga är vilket av rubrikens alternativ ni valt. Alltså flötmete eller bottenmete, vilken rigg och gärna en motiverign till ert val
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kör ett spö med sunken paternoster bottenmete på en platts som du tycker ser extra het ut.. Rigga gärna med ett larm så du törs gå några meter därifrån.Spö två kör du med ett segelflöte för att kunna driva av lite mer vatten.. Detta va precis vad jag hadde tänkt göra idag i ett nytt litet superintressant strömmande vatten.. Tyvärr kom en massa jobb ivägen...
    Senast ändrad av Abelsson; 2008-01-31, 22:51.
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Jag hade kört som abelsson förutom att jag hade kört ett glidande tackel med ett poppat bete på bottemetet

Kommentera

Min tanke var att det borde vara bäst att ha segelflöte så att sillen får lite rörelse. Min känsla (mot bättre vetande) är att en bottenmetad död sill inte skulle vara lika attraktiv som segelflötemetad, detta då rörelsen är torde vara obefintlig (tror inte där är tillräcklig ström i dammen för att en poppad sill ska få rörelse) men visst den luktar och svajar en del över botten ändå så det kanske inte spelar nån roll.
        KNÆK OG BRÆK

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
          Min tanke var att det borde vara bäst att ha segelflöte så att sillen får lite rörelse. Min känsla (mot bättre vetande) är att en bottenmetad död sill inte skulle vara lika attraktiv som segelflötemetad, detta då rörelsen är torde vara obefintlig (tror inte där är tillräcklig ström i dammen för att en poppad sill ska få rörelse) men visst den luktar och svajar en del över botten ändå så det kanske inte spelar nån roll.
          Gäddan jagar inte bara mha syn...särskilt inte när det är kallt i vattnet...men du gör som du vill. Om inte annat så mäker du vad som funkar för dagen och i det vattnet om du kör med mer än en metod. Jag har hört flera exempel där sill har slagit eller spelat oavgjort med levande- även om det säkert inte är regel.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
            Gäddan jagar inte bara mha syn...särskilt inte när det är kallt i vattnet...men du gör som du vill. Om inte annat så mäker du vad som funkar för dagen och i det vattnet om du kör med mer än en metod. Jag har hört flera exempel där sill har slagit eller spelat oavgjort med levande- även om det säkert inte är regel.
            Nä precis, har oxå hört om sådana exempel. Det är som du säger, jag får helt enkelt pröva mig fram. CalleX har du kört mkt med dösill? Mothugg borde väl sättas in tidigare än med levande fisk, de borde ju ha lättare för att svälja fisken om den är död.
            KNÆK OG BRÆK

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
              Nä precis, har oxå hört om sådana exempel. Det är som du säger, jag får helt enkelt pröva mig fram. CalleX har du kört mkt med dösill? Mothugg borde väl sättas in tidigare än med levande fisk, de borde ju ha lättare för att svälja fisken om den är död.
              Nä - bara när jag har ismetat - de ytterst få gångerna det har skett. När jag har metat deadbait i ån så har det varit mört. Jag tror inte det går snabbare att svälja dött - när en levande fisk sitter i käftarna så har den inte så mycket att säga till om - jag kan tom tänka mig att det går snabbare med levande om gäddan blir "triggad" av ryckningarna i betet (men som alltid - mycke "tro" och väldigt lite vetande, har dock erfarenhet av att gäddan verkar rätt trög när den tar på dött). Däremot så är sillen lång och smal så den slinker nog ner fort när den väl börjar svälja men det kan nog ta längre tid innan den får den i position - som alltid en svår avvägning.
              Senast ändrad av CalleX; 2008-02-01, 00:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                Hade ett ismetepass för några veckor sedan där deadbait (strömmingsfilé i brist på bättre) var det enda som gav något. Vi var två personer, åtta spön totalt, varav vi körde 2-3 med deadbait och resten livebait. Under hela dagen var det inte en enda fällning på livebait, allt togs på deadbait. Det hade inte med placering att göra heller eftersom vi bytte livebait mot deadbait och då fick fällning på dessa spön. Vi var även aktiva på att flytta runt spön och experimentera med beten.
                Min enklaste förklaring till detta, förutom månfas och väder, var att gäddorna under de närmsta föregående dagarna hade jagat aktivt och helt enkelt var mätta och slöa. Jag baserar detta på att några polare hade varit ut ett par dagar tidigare och haft ett riktigt bra fiske på livebait. Dessutom hade de gäddor vi fick på deadbait grymt välfyllda bukar.
                I detta slöa/mätta tillstånd orkar de inte ens ta en "skadad" levande betesfisk. Simmar de däremot tillräckligt nära ett dött byte behöver de bara öppna käftarna , vilket kan anses vara värt mödan.

Nu var det väl inte direkt ismete trådskaparen undrade över, men principen är ungefär densamma. Det är ju trots allt vinter i hela landet, oavsett om det är is eller inte. Som CalleX säger, det är bättre att testa fler metoder, för att avgöra vad som är bäst för dagen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 909 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37