Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hanger eller swinger
Collapse
X
-
Benste, vid typ ålfiske kan det vara bra med frikopplad spole och larm om man kör glidande tackel, tror inte bolt är någon höjdare då ålen har en tendens att gå fast så fort den anar oråd.
Jag köper att man bolt-fiskar när fisk ofta har en tendens att svälja och man får probl. att återutsätta fisken osv. karpfiske i vissa vatten är det nästan oundvikligt kanske får ett hugg på 20 dagars fiske då är det svårt att sitta o vaka vid spöna. Man kanske åkt väldigt långt för ex. fiska storsutare över en helg och man har bara den chansen på hela året, så under timmarna man sover slänger man ut några bolt-rig spö för att öka möjligheten att få en fin fisk. Personligen har jag testat feeder match och boltfiske och bolt är det som kommer sist på min lista över vad jag skulle välja.
Hur jag än vrider och vänder på det så skulle inte jag vilja fånga ex. min största braxen på boltfiske när jag ligger och sover, tycker det förstör mycket av hela grejen med fiske efter vissa arter.
Eller varför inte frilinad brödbit på ytan efter färna, grymt spännande. Det är så mycket mer som spelar in än bara att fisken sitter på kroken.
Vissa vill fånga stor fisk av många arter på så kort tid som möjligt och dom gör allt för att lyckas, jag tycker det är roligare att fånga fisken på det sättet som jag föredrar att fiska dem på. Vissa kanske tycker att det är skitroligt att boltfiska.
Hoppas att någon kanske förstår vad jag menar.
Smaken är som baken.
Kommentera
-
[QUOTE=limnos;329410]...Krokbara hugg på swintip/quivertip tror jag också blir när fisken redan är lätt krokad, och simmar iväg. Mothugget driver bara in kroken lite längre. Men som vanligt med fiske så är det bara en teori...
/QUOTE]
Det finns en helt gäng som skulle sätta sitt högra ben på att allt utan väldigt känsliga utslag är skrämd fisk med krok i munnen. Nu kör jag med ofta med känsliga saker och de små utslagen (vi pratar centimer, ibland mindre) är fisk man verkligen krokar.
Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg...Appropå boltriggar som dödar fiskar, så brukar iaf folk tänka på att det kan hända och designa sådan riggar därefter. Hur många vimmor tror du sitter tjudrade i skärgårdsåarna på våren? Säkra pater-noster riggar är inte en vanlig syn, trots att det är simpelt att tillverka.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggBenste, vid typ ålfiske kan det vara bra med frikopplad spole och larm om man kör glidande tackel, tror inte bolt är någon höjdare då ålen har en tendens att gå fast så fort den anar oråd.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Jippie! Ett motargument istället för "du är korkad, och har fel" det gillar jag. Det bästa jag vet är när jag får anledning att testa något nytt som kan leta till att jag får förkaste, eller revidera, min teori.
Vad händer om du inte krokar, och vilket bete använder du, och vilken art fiskar du efter när du får de krokbara pillenappen?
Ursprungligen postat av benste Visa inläggDet finns en helt gäng som skulle sätta sitt högra ben på att allt utan väldigt känsliga utslag är skrämd fisk med krok i munnen. Nu kör jag med ofta med känsliga saker och de små utslagen (vi pratar centimer, ibland mindre) är fisk man verkligen krokar."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
T.o.m. jag förstår, och håller med till 100%! Dessutom är det ju oftast mycket effektivare att köra så känsligt man kan, om det går med avstånd och liknande.
Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggJag köper att man bolt-fiskar när fisk ofta har en tendens att svälja och man får probl. att återutsätta fisken osv. karpfiske i vissa vatten är det nästan oundvikligt kanske får ett hugg på 20 dagars fiske då är det svårt att sitta o vaka vid spöna. Man kanske åkt väldigt långt för ex. fiska storsutare över en helg och man har bara den chansen på hela året, så under timmarna man sover slänger man ut några bolt-rig spö för att öka möjligheten att få en fin fisk. Personligen har jag testat feeder match och boltfiske och bolt är det som kommer sist på min lista över vad jag skulle välja.
Hur jag än vrider och vänder på det så skulle inte jag vilja fånga ex. min största braxen på boltfiske när jag ligger och sover, tycker det förstör mycket av hela grejen med fiske efter vissa arter.
Eller varför inte frilinad brödbit på ytan efter färna, grymt spännande. Det är så mycket mer som spelar in än bara att fisken sitter på kroken.
Vissa vill fånga stor fisk av många arter på så kort tid som möjligt och dom gör allt för att lyckas, jag tycker det är roligare att fånga fisken på det sättet som jag föredrar att fiska dem på. Vissa kanske tycker att det är skitroligt att boltfiska.
Hoppas att någon kanske förstår vad jag menar.
Smaken är som baken."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggKör man 3 dygn, dygnet runt, när det bästa som kan hända är att man får en stor mört - ja, då bör man söka hjälp.
Kommentera
-
Hossmo kan vara precis så som benste skriver. Har krokat många fiskar så när ingenting annat har funkat. Ibland kan det bara bli ett ytterst litet darr i quivern, krokar man inte så spottar fisken.
Ska man gå efter att toppen börjar buga så är det väldigt vanligt att det bara är linpåsimningar, krokar man så känner man ingenting.
Pillernapp som många inte ens märker kan resultera i en fin fisk i håven, oftast tar braxen betet bra och det är inga probl. att se napp osv. men dom kan vara väldigt petiga ibland ofta då man kan skilja på vem som är van fiskare vid ån och den som är ovan ofta blir helt utan fisk.
Ta en titt på Korda filmerna om du inte tittat på dom så förstår du vad jag menar, iofs. tjockare o klumpigare tafsmaterial osv. men braxen är jag övertygad att den gör samma sak.
Fisketryck påverkar vissa vatten väldigt hårt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 874 visningar
0 gillar