Hanger eller swinger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hanger eller swinger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder Monkey climber, larm och baitrunner när jag kör Braxen. Det fungerar strålande.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
      Jippie! Ett motargument istället för "du är korkad, och har fel" det gillar jag. Det bästa jag vet är när jag får anledning att testa något nytt som kan leta till att jag får förkaste, eller revidera, min teori.

Vad händer om du inte krokar, och vilket bete använder du, och vilken art fiskar du efter när du får de krokbara pillenappen?
      Pillerillnappen får man, eller kanske rättare sagt: ser man, oftast när det är kallt eller i hårt fiskade stilla vatten. Brax och Ruda är en typisk sådan fiskar oavsett bete (mask, maggot eller majs). Men även under kalla höst- och vinterpass efter sluggerfiskar som färna (feeder i bakvatten) och id.

Ser man att det är en del sådana napp så är ett tips att gå ner i krokstorlek och tafslängd. Likaså om man inte ser några napp alls på ett tag. Se till att knappt spänna quivern och sitt på helspänn. Dra gärna in tacklet sakta sakta några centimeter utan att släppa blicken från quivern. Vet inte hur många fiskar man fått genom att man sakta dragit in en liten bit. Ibland rör det sig säkert om att fisken triggats av förflyttningen men lika ofta tror jag att de redan hade kroken i munnen men man inte sett nappet. Effektivt till framför allt brax i still vatten.

I många vatten, framför allt när det är kallt, har man inget större besvär av småfisk kan man gå ner i betesstorlek. Då är det läge att gå ner i krokstorlek och tafsdiameter. En pytteliten krok kan ta riktigt stora fiskar. Det gäller också att balansera sin feeder så att den är "hasbar".

I strömmande vatten kan man balansera feedern så att den släpper bottnen när det hugger så att den krokar fisken. Det är inte lätt att få till... Inte alltid man har rätt vikt på feedern i lådan eller hittar rätt osv. När det funkar är det guld.

Fiskar man bolt är det förståss andra förutsättningar som gäller men det får någon som har erfarenheter av boltfiske berätta om
      Senast ändrad av benste; 2008-01-19, 10:40.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
        Jag använder Monkey climber, larm och baitrunner när jag kör Braxen. Det fungerar strålande.
        Ja då lär du slippa pillnappen och alla försiktiga braxnar Speciellt med 2/0 krok. Ytterst bekvämt!

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter Visa inlägg
          Ja då lär du slippa pillnappen och alla försiktiga braxnar Speciellt med 2/0 krok. Ytterst bekvämt!
          Måste testa det!
          sigpic

Kommentera

Benste: Måste hålla med dig på alla punkter. Det här är oroväckande. Så mycket medhållande på kort tid kan knappast vara nyttigt. Men lyckas du kroka fisk på pillenappen, eller ser du dem bara som ett tecken på att taktiken bör ändras?
            Senast ändrad av limnos; 2008-01-19, 23:16.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Visst är det Limnos Nu måste du väl kika in och känna på lite riktiga wagglerspön snart?

När man får till med ett balanserat tackel krokar man dem. Inte alla napp men man har nästan lika stor procent som på rejäla quiverböjningar. Nu skall det tilläggas att jag inte är någon specimenkille som sitter av dagar i sträck (längre) men jag fiskar fortfarande ofta efter få större fiskar på träning och tävling. Vissa dagar och vatten är det utslagsgivande med lättare saker. Vissa dagar kan du fånga fisk på en halv gris agnad på en huggkrok. Så är det bara.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Gutbucket Visa inlägg
                Måste testa det!
                Jag med. I Ebro Inte i Hossmo.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                  Kör man 3 dygn, dygnet runt, när det bästa som kan hända är att man får en stor mört - ja, då bör man söka hjälp.
                  haha precis
                  Djurgårn härskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 883 visningar
                  0 gillar