rig och bete till braxen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rig och bete till braxen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rig och bete till braxen?

Tjena,

vilken rig och bete ska man ha till braxen?
    är otroligt tacksam för ett svar.

MVH. Emil
    http://minimetarna.blogspot.com/
    [FONT="System"]MiniMartins och min blogg![/FONT]

Vet du vad det är för skillnad på den ena och andra änden av ett metspö?
    Jo, i den ena sitter i metmask och i den andra en latmask

Looprig med feeder har funkar bra för mig. Trasslar sällan och brukar ge bra indikation. Bete till brax...det mesta funkar. Maggots, mask, majs, boilies osv. Maggot brukar funka kalas, men eftersom där finns en del mört där jag fiskar har jag med framgång gått över till boilies. Det brukar mest handla om att lyckas få in ett stim och hålla det kvar. De brukar vara rätt tacksamma vad du än har på kroken så länge det är en bra presentation.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
      Looprig med feeder har funkar bra för mig. Trasslar sällan och brukar ge bra indikation. Bete till brax...det mesta funkar. Maggots, mask, majs, boilies osv. Maggot brukar funka kalas, men eftersom där finns en del mört där jag fiskar har jag med framgång gått över till boilies. Det brukar mest handla om att lyckas få in ett stim och hålla det kvar. De brukar vara rätt tacksamma vad du än har på kroken så länge det är en bra presentation.
      boilies kan som sagt vara bra till stor braxen, men vanligtvis inte. Själv föredrar jag mask, men även majs fiskar bra. Gärna med en feeder med brödmäsk, som för mig brukar innehålla swedbaits braxenkung med pepparkaksmjöl och partiklar som hampa och majs
      På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
        boilies kan som sagt vara bra till stor braxen, men vanligtvis inte. Själv föredrar jag mask, men även majs fiskar bra. Gärna med en feeder med brödmäsk, som för mig brukar innehålla swedbaits braxenkung med pepparkaksmjöl och partiklar som hampa och majs
        Jo, håller med dig att boilies oftast inte är bäst, men på vissa platser kan det vara bra om betet får ligga i mer än 30 sek innan mörtar, sarvar osv är där o gnager. Du har också rätt att jag mest förknippar boilies med stor brax, men det har ju lite att göra med det också att man inte har så jättemånga hugg när man fiskar stor brax, medans man kan sitta och kötta 1 kgs.

Kommentera

Jo, håller med dig att boilies oftast inte är bäst, men på vissa platser kan det vara bra om betet får ligga i mer än 30 sek innan mörtar, sarvar osv är där o gnager. Du har också rätt att jag mest förknippar boilies med stor brax, men det har ju lite att göra med det också att man inte har så jättemånga hugg när man fiskar stor brax, medans man kan sitta och kötta 1 kgs.
          japp helt klart! vill man ha stor braxen så kan boilies var en mkt bra idé, samt om man vill slippa all småfisk. Oftast slipper man småfisken efter mörkrets inbrott, men inte alltid och då kan boilies vara bra, gärna tillsammans med lite större partiklar som jästa kikärtor och pellets
          På jakt efter 15+

Kommentera

Hej Emil,

Har du fiskat brax tidigare?
            Vad har du för utrustning idag?
            Är det riktigt stor "specimenbrax" i storfiskevatten eller brax i allmänhet du är ute efter?
            Vilka typer av vatten tänkte du fiska i? (Sjö, Å etc)
            Senast ändrad av benste; 2008-01-09, 07:24.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Feeder är kalas, fiska med små methodfeeders eller vanliga swimfeeders funkar kanon, betena som jag föredrar är mask/majs, har alltid med mig en bruk maggot och lite boilies.
              En del fiskekompisar har även börjat köra boltrig efter braxen, i hossmoån bland annat, och haft sjukt bra fiske med den metoden med vanlig hair-rig med 2-3 majskorn tight på kroken.
              Gryning och skymmning är alltid bäst för braxen, även nattfiske funkar prima.
              Men är de första gången du ska fiska brax kan du börja med att köra med ett vanligt pater noster..... funkar alldeles utmärkt.
              go fishing

Kommentera

det är faktiskt första gången jag fiskar braxen(har alldrig fått en brax förut)
                meen ja, jag vet att det finns brax i min sjö som jag har o det är en lite större å kan man säga..
                men tack så mkt för alla bra tips!

MVH. Emil
                http://minimetarna.blogspot.com/
                [FONT="System"]MiniMartins och min blogg![/FONT]

Vet du vad det är för skillnad på den ena och andra änden av ett metspö?
                Jo, i den ena sitter i metmask och i den andra en latmask

Kommentera

Emil, vad bra. Det är inte så svårt att fånga en brax. Hur du än tänkte fiska kan det vara bra att mäska i förväg. Majs funkar bra. Köp 1 burk per mäsk och fiske dag. Att mäska en eller två dagar i förväg är ingen nackdel men inte heller helt nödvändigt.

Om du tänker förmäska och har en bella att skjuta ut majsen så gör det. Har du inge bella så ta vanlig hederlig matjord. Sålla den gärna så att de blir fluffig. Fukta försiktigt med blomspruta så att de går att krama bollar med jorden. Ta 2-3 liter och i med en burk majs. Gör apelsinstora bollar av det. Kasta i ungefär på samma plats. Behöver inte vara så långt ut.

Vill man vara avancerad kan man fukta upp mäsk och blanda i jorden.

Sedan är bottenmete med en "feeder", som påpekats, oftast bäst även om vanligt bottenmetesänke kan funka bra. Se Uffes upptacklingar i feederartikeln på www.itackle.se/artiklar.

Lycka till!
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Vad använder ni för lintjocklek när ni tillverkar looprigen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37