Färnafiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färnafiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
    Enligt min begränsade erfarenhet (några få vatten) så får man alltid bäst om man kör en mobil taktik, oavsett vattentemperatur. En färna som är på plats och är hungrig brukar visa sig rätt snabbt - och oftast får man den största först. Ett frilinat bete som studsar längs med botten, eller kanske med några enstaka SSG på linan som får det att stanna upp då och då, brukar vara ruskigt effektivt. Iofs tycker ju jag att det mobila fisket med lätt packning är färnametets charm, så jag undviker ju stillasittande så långt det går.

De enda gånger jag fått bättre på stillaliggande beten är när det är riktigt grumligt i vattnet, men då brukar fisket vara kasst ändå.
    Håller med dig. Det är ju just grejen att ränna runt i djungel o terräng osv med lätt packning och fiska av långa sträckor under en dag som är grejen.

Jag har färnafisket som en kontrast till karpfisket Och jag vet inte vilken jag tycker är roligast. skulle tippa på att jag gillar det lika mkt. Båda har sin charm.

Kommentera

Ja tycker färnafiske rockar nästan allt! det är en sån superkänsla att traska runt på våren på varma goa vårdagar, och för de mesta händer de också nått.
      Lär bli några timmar längs åarna till våren, reggan ska upp!
      go fishing

Kommentera

Färnafisket är grymt kul! Intressant det där med räka vintertid och mer bröd på sommaren. Jag har inte märkt av detta själv utan fått bra på bröd när det är kallt med. Det gäller nog bara att hitta var de står, sen hugger de på det mesta.

Man kanske skulle ge sig själv en fin julklapp genom att fånga en fin färna innan jul

Kommentera

Jag tycker bröd fungerar bra på vintern också, men jag brukar sätta ett par BB på linan för att sänka ner det lite. Dom är ju inte lika rörliga på vintern. I England rankas bröd som vinterbetet nr 1!

Annars är det bara att fiska på, det gäller att röra på sig precis som under den varma perioden. När det är kallt brukar jag söka upp stora bakvatten el riktigt lugnflytande sträckor. Ett litet minus med vinterfisket är att färnorna är så otroligt magra bara...men man fiskar ju inte bara för att få stora till varje pris...?

Här har ni en bild på en färna jag tog 23 dec 2006. 57 lång och 2210. Kunde vart lite fetare med den längden. http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

Kommentera

Mars till början av maj tycker jag är optimalt, men mina största färnor har ja tagit i mitten/slutet av april strax innan lek..... men alla vatten är olika.
            go fishing

Kommentera

Var finns färnan?

Är det bara Svartån, Almaån och Emån som gäller för färna, eller finns det fler system för novisen? (jag)
              Jag bor i Jönköpingstrakten och vill gärna testa detta fiske, utan att sitta i bil 2 timmar +

Någon som har nåt tips.. Behöver inte vara stor färna, mer grejen att man har chans att ta den första...
              Senast ändrad av magnus_isaksson; 2008-03-31, 10:22. Anledning: felstavning
              *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
              http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus_isaksson Visa inlägg
                Är det bara Svartån, Almaån och Emån som gäller för färna, eller finns det fler system för novisen? (jag)
                Jag bor i Jönköpingstrakten och vill gärna testa detta fiske, utan att sitta i bil 2 timmar +

Någon som har nåt tips.. Behöver inte vara stor färna, mer grejen att man har chans att ta den första...
                Tar väl inte många timmar till Emån?
                sigpic

Kommentera

Nää, inte långt till början av Emån, men sen kanske färnan bara finns i sträckorna nära havet vad jag vet? Jag är ju som sagt ingen färnaguru.... än
                  Det är viss skillnad att åka typ till Eksjö + 5 mil till, för att börja längst upp i Emån än att dra ner till "mitten" av ån... Funkar det att fiska även i början av Emån så är jag hur nöjd som helst över den kortare resan...
                  *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
                  http://promisedland.blogg.se

Kommentera

var står färnan nu på våren då?
                    hade tängt å sticka ner till helige å imon å testa.

Kommentera

Sök dem på lite djupare lungnare vatten. Strömkanter och höljor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 908 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37