tänkte prova ett bottenmete på gädda i helgen, och funderar lite på riggningen, jag hade tänkt såhär.
vanligt trekrokstackel i en död "uppoppad" mört - stoppkula innan lekandet - glidande sänke på huvudlinan
sen spänner jag upp linan, öppen spole men klämmer linan i "linklämman" på spöt och som indikator kör jag larm.
kommer detta funka bra eller finns det bättre lösningar?
vanligt trekrokstackel i en död "uppoppad" mört - stoppkula innan lekandet - glidande sänke på huvudlinan
sen spänner jag upp linan, öppen spole men klämmer linan i "linklämman" på spöt och som indikator kör jag larm.
kommer detta funka bra eller finns det bättre lösningar?

När du kör glidande så löper ju linan via lekandet som sitter fast på sänket, linan går fritt hela tiden, det är ju också tanken med ett glidande tackel att fisken inte ska känna motstånd. Om fisken hugger på mitt bete och simmar mot mig så blir det ju ett vanligt "run", tanken är ju att sänket hela tiden ligger kvar på botten på samma ställe som när du kastade ut tacklet oavsett om du får en gädda som simmar mot dig när den tagit ditt bete, får du då ett dropback så har du tacklat fel. Fiskar du däremot bolt så får du ju givetvis en dropbackindikation på swinger/hangern.

Kommentera