bottenmeta gädda, rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bottenmeta gädda, rigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bottenmeta gädda, rigg

tänkte prova ett bottenmete på gädda i helgen, och funderar lite på riggningen, jag hade tänkt såhär.

vanligt trekrokstackel i en död "uppoppad" mört - stoppkula innan lekandet - glidande sänke på huvudlinan

sen spänner jag upp linan, öppen spole men klämmer linan i "linklämman" på spöt och som indikator kör jag larm.

kommer detta funka bra eller finns det bättre lösningar?

Funkar nog utmärkt, men kör du med deadbait kan du ju även använda hanger från bakre spöhållaren så kan du registrera backdrops också.
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
      Funkar nog utmärkt, men kör du med deadbait kan du ju även använda hanger från bakre spöhållaren så kan du registrera backdrops också.

Dropback när man kör glidande? Hur går det till?

Kommentera

Kortfattat:
        När fisken ta betet och simmar från dig drar den ut lina och nappalarmet tjuter, när fisken simmar mot dig drar den inte lina och du märker inte att en fisk tagit betet om du inte har en tyngd mellan rullen och nappalarmet, fäst på linan, då kommer den dra linan genom nappalarmet medan den faller neråt så att det tjuter. Jag kör oxå hangers, men svingers och monkey climbers funkar äl oxå? (egentligen vet jag inte mer om dessa 2 än namnen och att det de gör finns i deras namn....)

Du måste inte ha en vanlig nappindikator, jag såg en film om gäddmete där en engelsmann hara nån rund grej som inte kunde väga mer än 20g som han satte på linan...

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
          Kortfattat:
          När fisken ta betet och simmar från dig drar den ut lina och nappalarmet tjuter, när fisken simmar mot dig drar den inte lina och du märker inte att en fisk tagit betet om du inte har en tyngd mellan rullen och nappalarmet, fäst på linan, då kommer den dra linan genom nappalarmet medan den faller neråt så att det tjuter. Jag kör oxå hangers, men svingers och monkey climbers funkar äl oxå? (egentligen vet jag inte mer om dessa 2 än namnen och att det de gör finns i deras namn....)

Du måste inte ha en vanlig nappindikator, jag såg en film om gäddmete där en engelsmann hara nån rund grej som inte kunde väga mer än 20g som han satte på linan...

Snälla tänk lite nu När du kör glidande så löper ju linan via lekandet som sitter fast på sänket, linan går fritt hela tiden, det är ju också tanken med ett glidande tackel att fisken inte ska känna motstånd. Om fisken hugger på mitt bete och simmar mot mig så blir det ju ett vanligt "run", tanken är ju att sänket hela tiden ligger kvar på botten på samma ställe som när du kastade ut tacklet oavsett om du får en gädda som simmar mot dig när den tagit ditt bete, får du då ett dropback så har du tacklat fel. Fiskar du däremot bolt så får du ju givetvis en dropbackindikation på swinger/hangern.

Jävligt dåligt formulerat men men

Kommentera

Jag är med, jag vet inte varför jag inte tänkt på det sjäv, enda fallet man kan få drop-back i det fallet är om man poppar upp betet så att det ligger 2-3m över botten och fisken tar det och lägger sig på botten. Jag har aldrig tänkt på ilken tyhp av rigg jag användt när jag fått sånt napp, jag slänger alltid på hangers....(det är väl iaf bäst att vara säker?)

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos Visa inlägg
              tänkte prova ett bottenmete på gädda i helgen, och funderar lite på riggningen, jag hade tänkt såhär.

vanligt trekrokstackel i en död "uppoppad" mört - stoppkula innan lekandet - glidande sänke på huvudlinan

sen spänner jag upp linan, öppen spole men klämmer linan i "linklämman" på spöt och som indikator kör jag larm.

kommer detta funka bra eller finns det bättre lösningar?
              Kör hårt...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Askungen Visa inlägg
                Snälla tänk lite nu När du kör glidande så löper ju linan via lekandet som sitter fast på sänket, linan går fritt hela tiden, det är ju också tanken med ett glidande tackel att fisken inte ska känna motstånd. Om fisken hugger på mitt bete och simmar mot mig så blir det ju ett vanligt "run", tanken är ju att sänket hela tiden ligger kvar på botten på samma ställe som när du kastade ut tacklet oavsett om du får en gädda som simmar mot dig när den tagit ditt bete, får du då ett dropback så har du tacklat fel. Fiskar du däremot bolt så får du ju givetvis en dropbackindikation på swinger/hangern.

Jävligt dåligt formulerat men men
                Det förutsätter att linan löper perfekt - lite skit i sänkets eller bommens lekande och ett aggressivt hugg från gäddan så har du ditt drop-back. En hanger skadar aldrig men du behöver inte ha det från bakre banksticken det funkar alldeles utmärkt att helt enkelt applicera den framför clippen (eller gummibandet). Kör man livebait så ger det här mer spänning på linan vilket minimerar felindikering från betets rörelser.
                Senast ändrad av CalleX; 2007-12-11, 03:09.

Kommentera

Lånar tråden lite: Hur kör man bottenmete efter gädda med levande bete, känns som att fisken borde dra ner i botten ellr trassla in sig på annat vis. Kan man få den att stå upp från botten som med dött bete?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskenez Visa inlägg
                    Lånar tråden lite: Hur kör man bottenmete efter gädda med levande bete, känns som att fisken borde dra ner i botten ellr trassla in sig på annat vis. Kan man få den att stå upp från botten som med dött bete?
                    Testa sunken paternoster. Finns flera trådar i forumet och illustrationer på nätet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 841 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37