Hjälp med flöten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med flöten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Split shot (tabell)

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
    innebär det att 2bb=0,8g eller AAA
    och 5bb=2g?
    Ja, det borde stämma. (Men om det står 2bb är det nog tänkt att man inte ska byta ut till 1 st AAA).

Sedan har man också ett nummersystem (Jippi, ännu en smart idé att inte använda det metriska systemet!).

Detta gäller bara för "split shots" (kulblyn) och inte för "styls" som används inom tävlingsmetet.

No 4 (0.2gr)
    No 6 (0.1gr)
    No 8 (0.068gr)
    No 9 (0.051gr)
    No 10 (0.030gr)
    No 11 (0.020gr)
    No 12 (0.012gr)
    No 13 (0.005gr)
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Där sa du nåt viktigt...

När man har på lysstav (de stora i alla fall) så kan det vara svårt att veta hur flötet kommer att ställa sig när den väl är på.

Det bästa är att testa innan det blir mörkt så man vet att man kanske behöver 0,5 gram extra efter mörkrets intåg. Eller om man måste ta bort lite - det händer ibland på känsligare flöten.
      Jag kör alltid med lysstaven monterad från start när jag börjar mitt pass i dagsljus och knäcker den först när det börjar bli svårt att se utan den. Ibland har jag med mej röda lysstavar som jag tycker funkar bättre än gula till icketänd topp i dagsljus för att sedan byta till en tänd gul när det mörknar.
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
        Jag kör alltid med lysstaven monterad från start när jag börjar mitt pass i dagsljus och knäcker den först när det börjar bli svårt att se utan den. Ibland har jag med mej röda lysstavar som jag tycker funkar bättre än gula till icketänd topp i dagsljus för att sedan byta till en tänd gul när det mörknar.
        Ja, det är ju en bra idé. Har såna också - fast har bara haft de i flöten speciellt avsedda för knäckljus.

Vissa kanske inte har sådana flöten utan kör med "förlängningsslangen" men ditt tips funkar om man har en "fuskstav" till dessa flöten också.

Kommentera

Nu har tråden spårat ut något...

Här kommer en bild som förklarar lite mer:
          Bifogade filer

Kommentera

Ja, det är ju en bra idé. Har såna också - fast har bara haft de i flöten speciellt avsedda för knäckljus.

Vissa kanske inte har sådana flöten utan kör med "förlängningsslangen" men ditt tips funkar om man har en "fuskstav" till dessa flöten också.
            Jag har ofta kört med den tillhörande slangen till lysstaven monterad på ett avklippt pennflöte i sommar då jag får dessa flöten för 2-3kr st istället för att köpa de dyra lysstavsflötena (dessutom är jag expert på att avverka flöten i hög takt). Problemet när man använder fuskstaven till lysstavsflötena i dagsljus och sedan byter till lysstav upplever jag är att lysstaven och fuskstaven sällan har samma bärighet och därför beter sig flötet plötsligt inte likadant längre när man byter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
              Jag har ofta kört med den tillhörande slangen till lysstaven monterad på ett avklippt pennflöte i sommar då jag får dessa flöten för 2-3kr st istället för att köpa de dyra lysstavsflötena (dessutom är jag expert på att avverka flöten i hög takt). Problemet när man använder fuskstaven till lysstavsflötena i dagsljus och sedan byter till lysstav upplever jag är att lysstaven och fuskstaven sällan har samma bärighet och därför beter sig flötet plötsligt inte likadant längre när man byter.
              Så är det med mete... precis som livet är det inte lätt!

Kommentera

Så är det med mete... precis som livet är det inte lätt!
                Jepp, tyvärr gör det inte saken mindre irriterade

Kommentera

Om man vill slippa pillra på, men framför allt av, blyhagel på linan är flöten med mässingskivor i botten att föredra. De kostar förståss mer än 3kr

Att ha ett förtyngt flöte med viktskivor och att använda ett riktigt wagglerfäste förenklar metelivet drastiskt

Det mesta av vikten skall normalt sitta vid flötet. Det bästa är om det sitter på flötet (som skivorna gör). Kastar klart bättre. Du justerar genom att ta bort eller lägga till en bricka. Det finns extraskivor i olika vikter att köpa till. Allt från lätta till lite tyngre. En del flöten (de med kropp) är ihåliga. Skruvar man bort fästet i bottnen på dem kan man fylla med med ca 10st no 8. Är det överblyat kan man finjustera istället för att ta bort brickor ta ut några blyhagel.

Se mera på: http://www.exner.hu/english/info/80730.htm och de bifogade bilderna.
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av benste; 2007-11-26, 14:47.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 882 visningar
                  0 gillar