Höst & sik, varför inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höst & sik, varför inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höst & sik, varför inte?

Hur är det med sikfiske på hösten? Är det bara våren som gäller, feta och goda är dom ju då..

Detta gäller Stockholms skärgård.
    [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Är också lite nyfiken på det, hittar man dem på samma platser som på våren?
    Pike Vobiscum

Kommentera

Stulet från http://fisk.daddy.se/jsp/fiskarter/f...bmenu=1&id=sik

Siken tillhör laxfiskarna men påminner om sill. Det är en långsträckt fisk med silvriga sidor, ljus buk och mörk rygg. Siken har en ganska liten mun med överbett, stjärtfenan är djupt kluven. På bakre delen av ryggen har den laxfiskarnas karaktäristiska fettfena.

I Sverige förekommer flera olika sikarter som kan vara svåra att skilja åt. De större sikarna, stor- och älvsik brukar väga 1-2 kg, men kan väga upp till 7-8 kg. Siken förekommer i så gott som hela landet i sjöar, älvar och längs syd- och ostkusten. Fisken går också upp i Öresund. Sik är en stimfisk, föredrar kallt vatten och förekommer gärna i stora djupa sjöar. Unga småfiskar silar plankton från vattnet innan de övergår till att äta bottendjur. Större sikar blir fisk-ätare. Leken sker gärna i rinnande vatten under hösten och tidigt på vintern. Rommen kläcks på våren och ynglen stannar kvar i ca ett år innan de vandrar ut till öppet vatten.

Sik är en delikatess som kan stekas, kokas, gravas, och rökas som andra laxfiskar. Däremot är sikarnas kött mindre fett och färgen är med några få undantag alltid vitt. Rommen används till kaviar.

Bästa fångstperiod är mars-september.
      Och det håller jag inte med om, personligen har jag haft mitt bästa fiske under hösten och från februari tills maj. Men då bor jag lite norr om dig.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

vad jag har hört så är det inte alls lätt att få dom på kroken på hösten pga att dom leker, man får göra mothugg vid minsta lilla isf och hälst "kikfiska" dom. men det är bara vad jag har hört. har aldrig testat själv att meta dom på hösten, utan bara på våren. då hugger dom som fasen.
        här längs kusten så kommer dom in i stora stora stimm överallt vid land inne i vikarna nu på hösten, man ser dom hela tiden nu när man är ute och fiskar gädda, de hoppar och visar sig väldigt mkt. de är även väldigt nyfikna och följer ofta efter betet (jerken) ända in till fötterna på en, om man står och fiskar från land. kan komma ett stort stimm efter betet ibland.

Kommentera

Har fiskat sik i skärgården ett stort antal ggr på hösten men utan resultat. som sagt ovan kan man se dem i stora stim stryka fram och jag har även sett lek på många ställen.
          det ända ställe jag har fått sik på hösten i är i Baggens-stäkets mynning och då som slumpfångst vid lakmete(natt). men är det bara öppet vatten går det bra att få sik redan i januari.

Kommentera

jag fiskar i luleälven och där får vi sik året runt

Kommentera

Är det bara bottenmete som gäller för siken? Har gott om sik vid sommarstället i skärgården, men det är så mycket bottenxäter där som ställer till det...
              http://sanglofsfiske.blogg.se

Kommentera

Crippa Karlsson, är det min gamla kompis från Farsta FF tiden. Hör av dig för ett snack i så fall.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 886 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37