Etanol ger dyrare mäsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Etanol ger dyrare mäsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Etanol ger dyrare mäsk

Jag har fått vissa indikationer om att mäskleverantörerna har fått kraftig prisökningar på vissa ingredienser till sina mäskblandningar. Bl.a har majs ökat med mer än dubbla priset. En del tror på prisökningar på 15-20%. Jag hoppas att det är fel.... men suget efter råvaror för att göra etanol driver på priserna.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
    Jag har fått vissa indikationer om att mäskleverantörerna har fått kraftig prisökningar på vissa ingredienser till sina mäskblandningar. Bl.a har majs ökat med mer än dubbla priset. En del tror på prisökningar på 15-20%. Jag hoppas att det är fel.... men suget efter råvaror för att göra etanol driver på priserna.
    Detta fick mig att tänka på en gammal småländsk centerpartist, Bengtsson. Bengtsson var riksdagsman och ordförande i ett antal idéella föreningar och även aktiv inom bondekooperationen. På Folknykterhetens dag höll han ett bejublat anförande i Jönköping. Hans poäng var att alkoholflödet måste begränsas och potatis och spannmål inte få användas för framställning av denna fördärvbringande vätska. Ett första led skulle innebära att odlarna erhöll lägre ersättning för sina produkter.

Efter kaffet for han ut pål Västgötaslätten för att möta potatisodlarnas föreningsfolk. Även där skulle han tala. Detta anförande handlade om hur illa betalt det var att producera potatis för alkoholframställning, samtidigt som samhällsbehovet av denna vätska ständigt ökade. För att öka produktionen måste alltså staten se till att lönsamheten ökade och potatispriserna steg.

Visst hade det varit kul om talen hade förväxlats och hållits i fel sällskap!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
      Indirekt är det väl bara bra, att bilarna drivs på annat än fossila bränslen borde väl fiskarna (i vattnen) gilla?

Jag avvarar gärna mitt majsavkok om någon vill ha det Funderar på att börja sälja det som ogräsmedel, det dödade iaf polarens gräsmatta.
      sigpic

Kommentera

ska trycka upp knappar "lämna mitt mäsk ifred, kör på diesel jäkla hippies"
        If I should fall from grace with god...

Nordeuropas mest frustrerade metare!

Kommentera

Men blir det inte billigare att göra sprit av potätor än av majs?

Kan inte djuren ha sitt foder och vi vårt mäsk ifred!

Jag har inte ens körkort så jag bidrar inte till att mäsket blir dyrare... så ni vet! (Visst är jag en jävla hippie)
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
          5 svar
          1 881 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mcb
          av mcb