Method-mix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Method-mix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Method-mix

Går det att "göra om" vanligt mäsk till method-mix?

Räcker det att tillsätta nåt som gör mäsket extra bindande? (det ska ju sitta på rätt bra och inte lösas upp för fort)

Ibland har man ju inte rätt mäsk hemma...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Funkar ju exakt lika bra med vanligt mäsk som methodmix,tycker iaf jag...
    Kanske låta de stå att dra åt sig av vattnet längre eftersom methodmixen mår bra av de.
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

En Method mix är ett vanligt slags mäsk

Sir, vilken effekt vill du ha? Sitta på halva natten degigt men hyfsad skarp doft eller kastar du om ganska ofta?
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Tack för tipsen

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
        En Method mix är ett vanligt slags mäsk

Sir, vilken effekt vill du ha? Sitta på halva natten degigt men hyfsad skarp doft eller kastar du om ganska ofta?
        Helst så det sitter länge med en massa partiklar i så fisken måste gnaga av bit för bit... stark doft skulle ju inte skada. Räcker det att överdosera blodmjöl (jag är ute efter sutare).

Så methodmäsket jag köpte var alltså som vanligt mäsk... kanske doften är fränare. Luktar fisk!

Kommentera

Tack för tipset

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
          Funkar ju exakt lika bra med vanligt mäsk som methodmix,tycker iaf jag...
          Kanske låta de stå att dra åt sig av vattnet längre eftersom methodmixen mår bra av de.
          Kan nog stämma men jag har bestämt för mig att method-mixen löses upp långsammare. En effekt som jag vill utnyttja.

Kommentera

släng in mäsket i kylen över natten så blir det fast o fint samma sak med boiliedeg, låter man den dra i kylen en halvtimme så blir den fastare och mycket mer lätthanterlig
            På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
              släng in mäsket i kylen över natten så blir det fast o fint samma sak med boiliedeg, låter man den dra i kylen en halvtimme så blir den fastare och mycket mer lätthanterlig
              Klart det blir fastare, det blir ju en j-la isklump!

Skämt å sido.

- Ökad mängd vatten gör mäsket mera bindande till en viss punkt. Går du över den punkten får du motsatt effekt.

-Att låta mäsket stå och dra får det att bli inaktivt. Det får inte mäsket att binda bättre. Snarare tvärt om om man inte har en mäskbalja med blixtlås eller dylikt (torkar ut). Det är BARA ingredienserna och mängden vatten som styr det. Innaktivt mäsk släpper inte ifrån sig partiklar som far omkring i vattnet. Om man nu vill uppnå den effekten.

- Att frysa ner mäsket gör det också "inaktivt" fast det går lite långsammare. Däremot binder det inte mera. Jag fryser ner bra mycket mäsk på en säsong. Bra sätt att spara det och få ett riktigt dött mäsk som attraherar mindre småfisk.

- De flesta methodsmixer består av bindande mäsk. Vissa mera "influerade" av boilie-ingredienser än andra. Men blanda du in bindande ingredienser (PV1, Kexmjöj, Chokladmjöl, baitbinder etc) får man det bindande nog.

Stark doft kan man få på flera sätt. Oljor är ypperliga i "långsamma" blandningar som method mixer. De är långtidsverkande. Desto kallare desto mera doft är grundregeln. Blanda i oljan i 1 dl vatten om du ca 1kg mäsk.
              Senast ändrad av benste; 2007-10-24, 10:01.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

pepparkaksmjöl binder även det fint! men själv gillar jag att det inte binder speciellt bra. vill hellre ha en matta av mäsk över krokbetet, har dock endast använt mig av methodfeeder till braxen
                På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                  pepparkaksmjöl binder även det fint! men själv gillar jag att det inte binder speciellt bra. vill hellre ha en matta av mäsk över krokbetet, har dock endast använt mig av methodfeeder till braxen
                  Det är nog det bästa sättet för de flesta arterna.

Kanske off topic men jag blev lite nyfiken på hur ni i forumet tacklar era method feedrar när ni fiskar annat än karp. Typ brax och sutare. Kör ni självkroking, alltså att tafsen är fast i feedern? Om inte, varför väljer ni method feeder före en traditionell feeder?
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                    Det är nog det bästa sättet för de flesta arterna.

Kanske off topic men jag blev lite nyfiken på hur ni i forumet tacklar era method feedrar när ni fiskar annat än karp. Typ brax och sutare. Kör ni självkroking, alltså att tafsen är fast i feedern? Om inte, varför väljer ni method feeder före en traditionell feeder?
                    Har ännu ej använt method feeder men kommer att köra den till boltfiske (oavsett art).

Annars så kör jag glidande till vanliga feeders. Har även kört en inlinevariant till id (en sk. spring feeder som jag köpt i Polen för en spottstyver). Fjädervarianten är bra i sjöar och kanaler men värdelös i strömmande vatten eftersom den har en tendens att snurra runt på tvären.
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb