Method-mix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Method-mix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själva ide'n med en metodmatare är väl att mäsket ska sitta som en klump runt mataren så att fiskarna får rycka och slita för att få loss bitarna. Om man vill att mäsket ska sprida sig kring betet så är ju en helt vanlig feeder flera tusen gånger bättre...
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
      Själva ide'n med en metodmatare är väl att mäsket ska sitta som en klump runt mataren så att fiskarna får rycka och slita för att få loss bitarna. Om man vill att mäsket ska sprida sig kring betet så är ju en helt vanlig feeder flera tusen gånger bättre...

Förutom att en vanlig feeder inte boltar då

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Förutom att en vanlig feeder inte boltar då
        Beror väl på hur tung man gör den!?
        Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
          Beror väl på hur tung man gör den!?
          Jo självklart. Jag har då alltid haft tillräcklig tyngd för att den ska ge bolteffekt.
          Mina väger 2 el 3 ounce, kommer inte ihåg vilket. Men både 2 och 3 ounce bör vara tillräckligt för att få en fisk att bolta. Speciellt när det sitter methodmix på den som gör den tyngre.

Dock är jag rätt säker på att en methodfeeder boltar sämre än inlinesänken. (utan feeder alltså).

Edit: såg att du kommenterade vanliga feeders, och inte method nu.
          Jag har aldrig fiskat med swimfeeders som ger en tydlig bolteffekt iallafall. Kör alltid pater noster med rätt lång tafs till SwimF. Skulle jag velat bolta med en sån hade det ju varit lämpligare med en kortare tafs och tyngre feeder. Eller helt enkelt bara sätta på en methodfeeder.
          Senast ändrad av Sg; 2007-10-24, 11:42.

Kommentera

Om jag vill få methoodmixen att sitta fast längre runt feedern brukar jag blanda i boiliemix i mäsket. Gärna i samma smak som boilien man använder på kroken.

Kommentera

Annan fisk än karp

Men om man fiskar specimenkarp har man ju ofta andra förutsättning. Då vill man ha en seg deg som inte löser upp sig snabbt.

Man läser en del om method fiske i engelska tidningar. Trenden där är att många tävlingsmetare börjar fiska method feeder med bolt för t.ex brax och att det verkar funka utmärkt. NISA's VD Nick sa att han ofta gjorde det (typ redan 1998) men jag tycktre det lät mysko. Sedan har jag sett några Svenska tävlingsfiskare testa och det verkar funka bra i vissa situationer. Så pass att jag skall testa det själv. Men då kommer jag att använda en inaktiv men upppsprickande mix. Kankse t.o.m en tom fyrkantig feeder på 40-50g eller så. Borde räcka.

En gräver del "gräver" ju dessutom in krok och bete i det det yttre skalet av methodmixen man klämt på. Fisken skall "attackera" feedern och då skall betet till slut frigöras och förhoppningsvis skall fisken ta det. Tydligen bra när fisken är lite tveksam av sig.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

när ni säger methodfeeder med bolt till braxen,, menar ni att köra en hairig då??
                På jakt efter 15+

Kommentera

Det är en myt att det krävs så mycket vikt för att få fiskar att "bolta". Testa med 30 gram, eller kanske 15 - nästa gång...

Oftast blir det "bolt" även när man feederfiskar (alltså vid vanligt feederfiske efter braxen och sådant). Några pill när fisken suger i sig betet, och ett bug när den simmar iväg - då har kroken oftast fäst lite grand och krokningen driver bara in den lite bättre. Oftast simmar de fast sig själva om man inte ids kroka...

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Jo självklart. Jag har då alltid haft tillräcklig tyngd för att den ska ge bolteffekt.
                  Mina väger 2 el 3 ounce, kommer inte ihåg vilket. Men både 2 och 3 ounce bör vara tillräckligt för att få en fisk att bolta. Speciellt när det sitter methodmix på den som gör den tyngre.

Dock är jag rätt säker på att en methodfeeder boltar sämre än inlinesänken. (utan feeder alltså).

Edit: såg att du kommenterade vanliga feeders, och inte method nu.
                  Jag har aldrig fiskat med swimfeeders som ger en tydlig bolteffekt iallafall. Kör alltid pater noster med rätt lång tafs till SwimF. Skulle jag velat bolta med en sån hade det ju varit lämpligare med en kortare tafs och tyngre feeder. Eller helt enkelt bara sätta på en methodfeeder.
                  Senast ändrad av limnos; 2007-10-24, 19:16.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                    Oftast blir det "bolt" även när man feederfiskar (alltså vid vanligt feederfiske efter braxen och sådant). Några pill när fisken suger i sig betet, och ett bug när den simmar iväg - då har kroken oftast fäst lite grand och krokningen driver bara in den lite bättre. Oftast simmar de fast sig själva om man inte ids kroka...
                    Precis. Du har nog rätt. Man kan nog gå rejält i vikt för själva krokningseffekten.

Några hävdar att alla indikationer på mer än någon cm i quivertoppen är självkrokning. När man t.ex fiskar i strömmande vatten är det väldigt effektivt att ha en feeder som precis ligger på bottnen i strömmen och som släpper vid napp. Ha spötoppen nedströms (det blir en liten båge nedströms) och när det nappar får du ett släpp av feedern som krokar fisken. Kan vara lurigt att få till i början och kräver att man har många viktklasser av feeders med sig. Eller att man har feeders som går att justera med vikt.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Mitt tipps är att läsa methodfeeder artikeln på svensktmete.se. Har du fler funderingar efter den svarar jag gärna. Angående boltning så kan du bolta fisk med mycket lite bly/vikt. Allt motstånd - sänke, lina, spöet mm gör att fisken booltar. Efter att ha läöst massvis skrivet av Jim Gibbinson så testade jag och har minskat mina vikter rejält. Detta kan exempelvis överaska fiskar som är "hårdfiskade" rejält...
                      Senast ändrad av Gutbucket; 2007-10-24, 20:38.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76